HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 juli 2018                                                       

dinsdag 10 juli 2018    
Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het Noord-Veluws Museum in Nunspeet. Dat vooral vanwege het "Waslijn projekt". Daarmee hebben we verder niets gedaan, maar we hebben de schilderijen bekeken die er hingen. Eentje wil ik hier laten zien. Het is een gouache van Piet Bruin met de titel "Zeilschepen in de haven van Elburg". Het schilderij behoort tot de collectie van de gemeente Nunspeet.

Verder geen foto's gemaakt in het museum, ook niet onderweg naar huis noch eenmaal weer thuis. Morgen komt de sluis weer aan de beurt.

Brand en Brand    
Gisteren was er brand in Woudrichem waar drie schuren bij uitbrandden. Vanaf de Afgedamde Maas bij de sluis was de rook ervan te zien. World Citizen (@Laura Verdijk) maakte er een foto van die zij op Twitter zette.

Een totaal andere brand woedde vanmiddag aan boord van een Panamese bulkcarrier. De Kouyou (IMO 9650133) die in de Dordtse Zeehaven lag, kreeg last van broei in de lading schroot.

       

De foto's kreeg ik toegestuurd terwijl de brand nog bezig was. Deze brand staat trouwens volop in het nieuws, googelen levert een behoorlijk aantal hits op.

       

Dit was alles voor vandaag. Nogmaals: Morgen zal het beter zijn.

                 terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 juli 2018    
De Wilhelmien miste ik vanochtend toen het leeg door de sluis kwam. Datzelfde geldt voor het vaartuig van Dunea, Arnold J, die op patrouille zelfs twee keer schutte. Mijn eerste schip werd daardoor de Spes Salutis.
In dezelfde schutting kwam de blokhutboot mee die ik gisteren ter hoogte van Rijswijk zag liggen relaxen.

   

De RWS 44 kwam wel richting sluis, maar eenmaal in de buurt draaide het om met gezwinde spoed richting Merwede te gaan.

 De Rehoboth, die vorige week betrokken was bij de werkzaamheden aan de brug, maar ook de struiken in de taluds van de sluis kortwiekte, zag ik liggen achter de Maasremming. Nog steeds bezig met andere werkzaamheden vermoed ik.

Miste ik eerder de Wilhelmien, de tweede keer was ik erbij. Wilhelmien schutte toen samen met de Ussus richting Merwede.

Met de Werkendamse Johanna-M kwam een sluisvullend schip (110m) de sluis in.

   

De Forever miste ik net toen de duwer het Munnikenland inging. Het kostte me daarom een wandeling naar het Gedenkteken om alsnog een foto te kunnen maken. Waarschijnlijk kwam de Forever de lege bak Vliet ophalen.

De Presto kwam even later en de Forever vertrok niet lang daarna. Nieuw daar was de Vigila, maar die zag ik net zo min aankomen als de Forever vertrekken.

Hoewel ik niet van plan was nog meer foto's te maken, kon ik de spits Aurora natuurlijk niet fotoloos laten passeren.

   

Niet veel vandaag, morgen maar weer afwachten.

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 juli 2018    
Na de storing van gisteravond aan de brug werd waarschijnlijk besloten om vanochtend verder te gaan met de brug weer in orde te maken. Dat lukte denkelijk, want vanmiddag ontving ik het volgende bericht

Beroepsvaart vandaag     
De hele dag bleef het stil met beroepsvaart, er was weliswaar genoeg te doen door het grote aantal recreanten, maar je mist de beroepsvaart dan toch wel. Maar tegen 17.00 uur meldden zich opeens drie schepen. De Destiny en de Albatros schutten samen. De spits Destiny vond het daarna genoeg en bleef in de Maashaven overnachten.

   

De derde en meteen laatste van vandaag was de met containers geladen Sayonara, ook al een goede bekende.

In de omgeving van de sluis waren toch wel andere interessante dingen te zien. Zoals een blokhutboot die bij de oever van het Munnikenland lag. De auto op de achtergrond is op weg naar Slot Loevestein.

Bij de fabriek van Covaco lag en ligt nu nog de Guna. Het schip kwam uit Zeeland om hier te lossen.

Via Twitter maakte World Citizen (@LauraVerdijk) me erop attent dat de duwer Taurus onderweg was richting sluis. 

Jammer genoeg was ik niet in de buurt en toen ik later naar het Munnikenland ging, want daar was deze Taurus heengegaan, was ik juist op tijd om nog een glimp van het net vertrokken schip op te vangen.

Dat ging niet helemaal goed     
Vanmiddag schatte de schipper van een jacht de mast ietwat te laag in of de beschikbare onderdoorvaarthoogte te groot. Het schip voer in ieder geval met de mast tegen de brug, duidelijk een verkeerde schatting dus. Alles liep gelukkig goed af, geen zichtbare schade in ieder geval. Maar zulke fratsen moeten natuurlijk niet met beroepsvaart worden uitgehaald natuurlijk.

Zomertocht Den Haag   
Anton van Rijswijk maakte gisteren zijn kilometers in de omgeving van Den Haag. Hij kwam daarbij voorbij het Gemaal Mariahoeve. Een bekend gemaal, want op 8 juli en 21 oktober van het vorig jaar liep hij ook al hieraan voorbij. Die tocht in oktober liep hij toen samen met AndelWandeltpartner Hans de Weerd,  de Hoogse Parken en Duinentocht.

   

Nieuwe Merwede   

Twee foto's kreeg ik toegestuurd van opruimwerkzaamheden op de Nieuwe Merwede. Vrijdagavond was daar rond 20.45 uur een aanvaring tussen twee tankers. Gelukkig geen gewonden en ook geen olielekkage. Schade was alleen boven de waterlijn. De RWS71 was ter assistentie aanwezig.

                                   terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 07 juli 2018       
Een heel rustige zaterdag, waarbij het venijn duidelijk in de staart zat. Slechts twee beroepsvaarders kwamen vandaag langs. De eerste was de Safini die van de Zuid-Willemsvaart kwam en naar Gorinchem ging.

De tweede en meteen laatste kwam een uurtje later. Net daarvoor was ik van de sluis vertrokken en dus heb ik uit het archief maar een foto van dit schip  van bijna 10 jaar geleden gehaald.

Nu lette ik niet echt goed op de recreatievaartuigen die passeerden, maar de VN 76 viel me op. Het was volgens mij een schokker, maar daarmee houdt mijn kennis op. Geen idee ook waar de letters VN voor staan, misschien wel Vollenhove.

Dat was alles voor vandaag tot opeens het venijn de kop opstak.

Storing 2018-21  
Tijdens mijn diner viel ons op dat het zo stil was op de weg en de brug. Even kijken en het werd al snel duidelijk dat de brug problemen gaf. De slagbomen waren naar beneden gekomen, zodat de brug omhoog kon gaan. Edoch, de brug dacht er anders over en bewoog nog geen millimeter.

De zeilboot in de sluis, die toch echt een brugopening nodig had, zat opgesloten en het verkeer op de weg maakte halt op de plaats. Heel vervelend allemaal, maar de zeilboot besloot achteruit de sluis uit te gaan om in Woudrichem een plekje voor de nacht te gaan zoeken.

   

Voor en op de brug deden zich weer bekende taferelen voor: auto's draaiden om een alternatieve route te nemen; fietsers en wandelaars doken onder de slagbomen door; voor het eerst zag ik ook een auto, met hulp, de oversteek maken onder de bomen door. Nu moet ik daarbij wel zeggen, dat anderen de slagbomen ietwat optilden. 
Maar kortom: er heerst dan chaos bij de slagbomen. Ik heb maar een rustig plaatje uitgezocht.

Hoe laat de problemen begonnen weet ik niet precies, maar rond 20.00 uur kon het verkeer weer onbelemmerd over de brug. Ik heb nog geen meldingen van Vaarweginformatie gezien, die komen misschien nog wel. I.p.v. om 19.00 uur zag ik de sluiswachter pas om 20.45 uur vertrekken. Een lange dag voor de goede man. Benieuwd hoe het morgen met de brug gaat!

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 juli 2018    
Een warme dag waarop ik weinig puf had om in de zon foto's te maken van schepen. Die waren er trouwens ook niet veel, zodat een egel meer aandacht kreeg.
We zagen het beestje uit de Struikwaard komen en omhoog lopen naar de weg. Daar maakte het een sierlijke ommekeer en vervolgens liep het naar beneden ons pad op waarna we het uit het oog verloren.

We gingen snel naar beneden om te zien wat de bedoeling of doel van het beestje was. We zagen het onder de pruimenboom zitten en heerlijk aan het snoepen van de talloze pruimen die al uit de boom zijn gevallen. 
We gingen toen wat anders doen en even later bleek het beestje weg te zijn. Geen idee waarnaar toe. We hebben overwogen om de egel volgende keer te vangen en te ringen, of gebeurt dat alleen met vogels? Laat maar.....

Het eerste schip was de Gouderakse Sharon die van het zandgat bij Empel (Gewande) kwam en Gouda als bestemming had.

Tweede werd de partyboot Princehof die zo te horen met behoorlijk wat passagiers op pad was. Het schip kwam van Sleeuwijk en ging na een tussenstop in Heusden via de Sluis St Andries de Waal op om zoweer richting Sleeuwijk te gaan. 

De Prinses Margriet was vanochtend vroeg al geschut om daarna een plekje op te zoeken in de Maashaven. 

De laatste was de Sayonara die uit Den Bosch kwam en richting Randstad ging, misschien wel naar Rotterdam of één van de Drechtsteden. 

De Sayonara kwam heel rustig de sluis in maar moest om af te kunnen meren toch de kopschroef gebruiken. Twee speedboten leken dat geweld met gemengde gevoelens te bekijken. Later gebeurde hetzelfde aan de achterkant. Een zeilboot wilde profiteren van de brugopening, maar kreeg toen ook te maken met behoorlijk wat schroefwater. Vervelend, maar voor mij wel interessant om te zien hoe krachtig zo'n waterstroom is.

   

Daarna zei ik ook "Sayonara" tegen de Sayonara. Zoveel schepen kwamen er niet en het was toch echt wel warm. Morgen beter?

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 05 juli 2018
Weinig opvallends vandaag in, op en bij de Wilhelminasluis. Toch waren er ook weer tal van fotowaardige momenten. De Spes Salutis bijvoorbeeld die gisteren moest wachten tot er voldoende water was om te kunnen schutten en die nu zonder problemen, leeg immers, de sluis passeerde.

Onze welhaast dagelijkse wandeling bracht ons langs het Gedenkteken en naar de Buurman, de brasserie bij de Batterij onder Poederoijen. Op het terras was het uit te houden. Op de terugweg maakte ik een foto van de Belgische Marcari die werd gelost.

Toch ook weer een nieuwkomer vandaag, tenminste deels. Het schip kende ik als Deo Favente, maar nu stond de naam Lyam op de boeg. Hieronder links de Lyam, rechts de Deo Favente in april 2016.

   

Een tijdje later de passagiersboot James Cook. De mensen aan boord kregen, wij trouwens ook want de omroepinstallatie stond of te hard of verkeerd aan, info over de Wilhelminasluis. Edoch, de sluis hoort bij Rijkswaterstaat Zuid-Holland werd gezegd. Dat klopt al even niet meer, de sluis hoort nu bij Brabant/Zuid-Nederland. (Officieel zullen er wel andere betitelingen worden gebruikt)

   

's Middags een vaartuig dat me opviel, de Go-6 Wisselvalligheid uit Goederede. Googelen leverde op dat het een vissersvaartuig was. Dat verklaarde de haspels bovenop het scheepje, waarschijnlijk zijn die om de netten uit te zetten of binnen te halen.

   

Bij het maken van de rechterfoto hierboven vanaf het Waalhoofd zag ik een vertrouwd beeld in de Waalhaven. Daar lag de Prinses Margriet die bezig was geweest op de Waal tegenover het Munnikenland.

Daarna, zo vanaf 15.00 uur, kwamen er alleen nog recreanten voorbij. Foto's maakte ik niet meer.

Groenonderhoud                  
Talloos zijn de foto's uit vervlogen jaren van een sluistalud waar tussen de basaltblokken geen groen valt te ontdekken. Nu zijn de taluds overwoekert, voortschrijdend inzicht noemt het nu een groene kolk. Vandaag was iemand bezig de (bijna) boompjes en struiken te verwijderen. Waarom dat wel gebeurt is mij en anderen met mij een raadsel.

Luchtalarm    
Het kan vaak zo heerlijk rustig op de sluis zijn. Een stilte die nogal eens wordt verstoord door overvliegende helikopters. Die lijken dan gezien de herrie laag boven de grond te zijn, maar dat valt dan meestal mee of tegen. Vanochtend maakte deze Chinook een enorme herrie bij het overvliegen, maar het toestel bleek toch behoorlijk hoog te zitten. 

Sluis Gaarkeuken                  
Dat heb ik toch altijd een heel intrigerende naam gevonden, "Gaarkeuken". De sluis van die naam ligt bij dit dorp aan het Starkenborghkanaal. Een ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis stuurde mij vandaag er een foto van.

Hij passeerde deze sluis op weg naar Zoutkamp, Lauwersmeer, Dokkum en Harlingen om dan misschien ook nog over te steken naar Terschelling. Een prachtige reis ligt dus in het verschiet. Zijn vrouw en hij maken de reis op de Stern, een scheepje waar mijn betere helft een prachtig schilderij van maakte.

32e Zomertocht in Delft       
Vorige week zaterdag liep Anton deze tocht van 40 km als voorbereiding op de Vierdaagse. Zelf meldt hij over de tocht: " 
Gisteren ben ik van de partij geweest bij de Speeltuin Bomenwijk in Delft. Voor de 32keer hadden zij hun Zomertocht op de rol staan. Na de start vanuit het speeltuingebouw werd het eerst wat dwalen door de stad Delft, o.a. langs de Grote Kerk, het Stadhuis en langs een aantal grachten. Hierna laat ik Delft als snel achter me om er pas tegen het einde van de tocht weer terug te komen. Buiten de stad Delft bracht de route me bij en in het buurtschap Klein-Delfgauw, Pijnacker, Nootdorp, buurtschap Noukoop (of te wel Nieuwkoop), nogmaals Pijnacker en Delfgauw. Op deze route deed je allerlei natuurgebieden en polder aan zoals het Bieslandse Bos, De Balij en Groenzoom. Ondanks de hitte, overheerste aan de streep toch het gevoel dat het een mooie wandeldag is geweest. 40 kilometer    8:00 – 16:15 uur."

   

Natuurlijk kwam Anton wat watergerelateerde objecten tegen zoals het Sluisje aan het Verlaat, gelegen aan de Tweemolentjeskade in Delft. Zie de foto's hierboven en hieronder.

Een molenrestant trok de aandacht. Deze lag aan de Noordeindseweg bij het buurtschap Klein-Delfgauw.

Ook het Gemaal Oude Polder in Pijnacker-Nootdorp kreeg enige aandacht.

   

                    terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht    

woensdag 04 juli 2018    
Vandaag stond in het teken van een geplande stremming die om 08.00 uur zou beginnen en zou duren tot 16.00 uur. Naar ik begreep ging het erom een extra veiligheid in te bouwen bij de brug, zodat de slagbomen niet meer zomaar omhoog gaan. Bij mijn weten is dat ook nog nooit gebeurd, maar volgens het principe, check, check en double check is zo'n exercitie natuurlijk niet slecht. 
De Amsterdam en de Wilhelmien ontsnapten nog net, omdat pas om 09.30 uur werd begonnen met de komst van het werkschip de Rehoboth uit Tiel. Vanaf dat schip zouden ook werkzaamheden plaatsvinden. 

   

De Devotion met de Deliver voor zich was ook te laat voor een doorgang en moest dus een andere route kiezen om de woonark af te leveren op de plaats van bestemming.

Niet veel later hoorde ik dat het hotelschip Fiep eraan kwam. Ook deze moest geduld betrachten en het schip zocht daartoe een plekje aan de westelijke Maasremming.

Tegen het einde van de stremming, zo rond 16.00 uur, bleek dat de Taurus en de Belgische Michiel in de Maashaven waren gearriveerd en net als een vijftiental recreanten geduldig lagen te wachten. 

Tegen 16.30 uur vond de eerste proefdraai van de brug plaats, die verliep naar volle tevredenheid. De tweede echter verliep minder goed, de brug wilde niet helemaal sluiten geloof ik. Een bekend euvel trouwens

In ieder geval mocht de Taurus proberen onder de nog steeds liggende brug door te varen. Uiterst voorzichtig pakte de schipper dat aan. De voorkant was al onder de brug door, het achterstuk bijna. Dat kreeg echter hulp van de brug zelf: de slagbomen gingen neer en de brug omhoog.

   

Daarna konden een aantal wachtende recreanten invaren, maar niet allen konden mee. Ook de Michiel sloeg een schutting over. 

Mijn laatste foto van dit gebeuren maakte ik vanaf het Waalhoofd. De Fiep en de Taurus liggen veilig in de sluis, recreanten zijn aan het invaren. In de Waalhaven lagen slechts een stuk of vijf recreanten.  

Even later hoorde ik het bericht, in ieder geval was dit de strekking, dat er werd gestopt voor vandaag. Misschien morgen weer verder? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat alles nu naar tevredenheid werkt. Maar ja, ik ben dan ook slechts een leek.

Geen schepen in de sluis
      
Gisteren zag ik dat de Ab-Alio bij de fabriek van De Heus was aangekomen. Het was een onbekend schip voor me en dus reed ik vanochtend naar de Andelse Rib.
Daar zag ik meteen dat ik dit schip wel kende, maar dan onder de naam Amice. Hieronder hetzelfde schip twee keer.

   

In het Munnikenland lagen ook schepen. Dichtbij de weg de Kon-Tiki uit Doornenburg en bij de vulpijp de Iselmar.

   

Ook de Virgo lag daar. De duwer was vanochtend aangekomen en lag nu tegen één van de bakken.

We reden daarna door om het Munnikenland in te gaan. Vanaf de parkeerplaats aan het einde van de weg wandelden we naar Slot Loevestein. Onderweg zagen we wat schepen langskomen, waarvan de eerste een bekende was, de Hildamar. Even later kwamen we het grote mts Adrian tegen. Dat was duidelijk een onbekende.

   

Bij de aanlegsteiger van Loevestein passeerde net de Hoop op Zegen, terwijl vlak erna de Nomadis de andere kant opging.

   

Op de terugweg naar de auto kwamen we een bekende tegen, de zwaar geladen Cotrans 1.

Bij de fabriek van Covaco bleek intussen het e.e.a. te zijn veranderd. Vergelijk deze foto maar met die een stukje hierboven.

In de loop van de middag zag ik toevallig vanuit de voortuin dat de Virgo het Munnikenland uitkwam. Net op tijd kon ik nog een foto maken van deze duw-combinatie.

                              terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 juli 2018    
Wederom een prachtige dag, waarop het me lukte een aantal schepen op de foto te krijgen. Niet alle schepen, maar eigenlijk willekeurig een selectie. Maar mijn eerste foto was voor het boodschappen doen een opname van het Munnikenland.

Achterin lagen twee bakken, de Spui en de Vliet. Bij de kraan werd de Zijpe gelost, terwijl vooraan de Relinquenda rustig lag te wachten op wat ging gebeuren. 

       

Opeens was daar de C'est la Vie, niet alleen opvallend vanwege de naam, maar ook door de kleuren die het schip voert.

Jolise was de volgende waarvoor ik de camera ter hand nam.

Vervolgens een flink gevulde schutting. Eerst kwam de Deo Data binnen, daarna de Eendracht. Tot slot kwam de mij onbekende Synthese-9 zich nog melden. Deuren dicht en de Eendracht kon naar achteren zodat de Deo Data de sluis later uit kon. 

Bij deze schutting was een brugopening nodig, zodat de verkeersregelaar weer even in actie moest komen. Nog steeds doet de brug zijn werk en kon de goede man weer terug naar het wachtgebouw.

De Albatros komt vaak meer dan een keer per dag door de sluis. Of dat vandaag ook zo was, weet ik niet. Voor alle zekerheid toch maar een opname van het schip dat op weg was om ergens te laden. Het werd mijn laatste foto!

De werking van een waaiersluis    
Het zit me nog steeds een beetje dwars dat Erfgoed Altena (@erfgoedaltena) in een reactie op een bericht van 24 juni over een nakende tentoonstelling in het Gemeentelijk Museum in/van Vianen niet verder kwam dan te wijzen op de Papsluis bij Fort Bakkerskil. Immers, de Wilhelminasluis in Andel is een waaiersluis die ook nog eens in volle actie is!
Nu wil ik daar toch aandacht aan besteden en ik begin met een foto waarop de drie apparaten, op ieder sluishoofd zijn deze te zien, een naam krijgen.

Deze apparaten werden vroeger, in dit geval nog niet zo lang geleden, met de hand bediend. Bekend is de benaming "ellebogenstoom" daarvoor.
Jan de Besten (1924) was de eerste die mij uitlegde hoe de werking van een waaierdeur was. Jan wordt op de linker foto hieronder voor het Sluismeestershuis door zijn grotere zus gedragen en op de andere foto zit hij helemaal links in de roeiboot. 

   

De vader van Jan den Besten was Sluismeester op de Wilhelminasluis van november 1919 tot oktober 1932. Gisteren plaatste ik al een foto van deze Jacobus den Besten in functie. Hieronder nog een drietal foto's die zijn genomen op de Waaldeuren. Al deze foto's staan al in het verhaal van Jan den Besten over zijn jeugd op de Wilhelminasluis. 

       

Jan wist precies hoe de werking was van die waaierdeuren. Ter illustratie maakte hij er een paar schetsen van, maar eerst een foto waarop de waaierdeuren uitstekend zijn te zien. 

Gelukkig gaf hij er ook explicatie bij. "De waaierdeuren waren speciaal toegepast, omdat de hoge waterstand zowel aan Waalzijde, als aan Maaszijde voorkwam en van beide kanten moest de sluis het water kunnen keren. Toen was er nog eb en vloed, die na realisering van de Deltawerken en afsluiting van het Haringvliet bij de sluis nauwelijks nog merkbaar, zeg maar verdwenen zijn. Vroeger kwam de vloed aan Waalzijde van de sluis via Haringvliet, Nieuwe Merwede, Merwede en Maas langs Woudrichem een uur eerder bij de sluis, dan via de Bergse Maas en langs Heusden door de Andelse Maas. Was de hoogste stand hier, dan was het daarvoor aan Waalzijde van de sluis al begonnen te zakken. Heel ingewikkelde waterstandwisselingen dus. Dit patroon kwam dus elke 12 uur zo voor.
De waaierdeur bestaat uit een driehoek, gezien van boven, met de sluisdeur, verbonden met de waaier. Nu is het oppervlakte van de waaier, die in de waaierkast kan draaien groter dan de deuroppervlakte. Bij peilverschil is de druk op de waaier dus groter dan op de deur, als je op beiden hetzelfde waterpeilverschil zet, dat aan een kant hoger is dan aan de andere kant van beiden. Achter de waaier kan je via drie schuiven de hoge, of de lage waterstand toelaten, en zo de deur automatisch door de waterdruk open of dicht doen. Hieronder een schets van bovenstaande situatie.

 

Alleen het laatste stukje, als de waterstand in en buiten de sluis bijna gelijk is, moest men dit stukje met de hand zwengelen om de deur helemaal dicht, of helemaal open te krijgen. Alleen als de waterstand aan beide zijden van de sluis gelijk was, moest men de deuren helemaal met de hand open en dicht draaien. Maar als zo’n gelijke stand langer duurde zette men alle vier deuren open en noemde men dat “Spuien”. Er werd dan een blauwe vlag aan een vlaggenstok gehesen met in witte letters “Spuien” erop.
Om een en ander duidelijk te maken aan derden, maakte mijn vader een schets in bovenaanzicht van een sluishoofd met de          riolen, waarin elk 3 schuiven zaten, zodat men achter de waaier het hoge- of het lage water kon toelaten en daarmee de waaier met de deur kon bedienen. 

Hierboven zien we deze schets van het sluishoofd, door mij bijgewerkt. Verondersteld wordt, dat dit het sluishoofd aan Waalzijde is. Onder dus hoog water en in de sluiskolk laagwater, het niveau van de Maas op dat moment. Wil men nu de deuren openen tegen de waterdruk in, dan is dit bij gewone enkele sluisdeuren onmogelijk; zo niet hier ! 
Opent men de schuiven A en C op beide sluisdeuren, dan komt het waterniveau op laag niveau te staan, en staat het water tegen de waaiers aan buitenzijde hoog en aan binnenzijde laag. De druk op de waaier wordt van buiten groter dan de druk op de sluisdeur en de waaier draait de waaierkast in en neemt de deur mee, omdat waaier en deur een geheel zijn. De deuren openen zich tegen de waterdruk in en er ontstaat een waterval tussen de deuren door naar binnen."
Jan Kroes uit Sittard maakte ook een schematische voorstelling van de werking van een waaiersluis.

Dan vond ik ook nog, diep in mijn archief verborgen, een boekje dat als handleiding was gemaakt bij het bedienen van de Wilhelminasluis. Het boekje maakte ik destijds voor de legendarisch sluiswachter Bert Maas die momenteel in het oosten van ons land woont, ver weg van wateren en sluizen. 
Een paar stukjes die te maken hebben met het gebruik van de waaierdeuren heb ik eruit gehaald. 

Waterstand Waalzijde hoger dan waterstand Maaszijde:
Waalzijde:       Roerkleppen open (ontgrendelen) en Rioolschuiven dicht                                                                                       Maaszijde:      Roerkleppen dicht ( vergrendelen) en Rioolschuiven open ( contra gewicht hoog )
Waterstand Maaszijde hoger dan Waalzijde:
Waalzijde:       Roerkleppen dicht ( vergrendelen) en Rioolschuiven open
Maaszijde:      Roerkleppen open (ontgrendelen) en  Rioolschuiven dicht ( contra gewicht laag)

 

Bij verwacht gelijk water Waal en Maas ‘s avonds altijd:
Waalzijde:       Roerkleppen open (ontgrendelen) Rioolschuiven dicht
Maaszijde:      Roerkleppen open (ontgrendelen) en Rioolschuiven dicht ( contra gewicht laag)

Als ik zelf nu teruglees dan komt het me allemaal toch ietwat lastig voor om me dit alles in de realiteit voor te stellen. Als je zelf ook dat gevoel hebt, dan zou ik gewoon eens bij de sluiswachter binnenwandelen. Misschien heeft hij tijd om alles op jouw en zijn gemak uit te leggen.

   

                                  terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 juli 2018    
Een korte update vandaag, gewoon omdat ik niet lang op de sluis ben geweest. Eigenlijk alleen in de ochtend en toen ook maakte ik wat foto's. Te beginnen met de Prinses Margriet die samen met de offshore-boot Carmel Head richting Merwede schutte. Op de foto de Prinses Margriet naast de Avontuur 2 die in de Waalhaven had gewacht ter bevoorrading van het grotere schip. De Carmel Head verdwijnt al bijna om de bocht van de Waalhaven.

Een tijdje later zag ik vanaf de brug een schip de Waalhaven in komen. Het bleek de So Long te zijn.

In de sluis lagen toen al het passagiersschip Angelina en de RWS 73, alsook een aantal recreanten.

Rustig werd gewacht tot de So Long was aangesloten, maar wel moest een aantal recreanten naar voren om ruimte maken voor het veel grotere schip.

Na de laatste foto hierboven wandelde ik naar huis, toen ik opeens een schip het Munnikenland in zag gaan. Natuurlijk waagde ik er een foto aan. Het bleek de Relinquenda, een mij onbekend schip, te zijn.

Vlak hierna vertrokken we naar andere oorden in Brabant, maar zoals gewoonlijk stopten we even bij het Gedenkteken voor een foto van die Relinquenda.

Het was inderdaad onder die naam een onbekend schip, maar ik zag het vaker passeren onder de naam La Guarda. Hieronder twee opnamen van het schip in resp. juli en december 2010.

   

                                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 juli 2018        
Wat een prachtige dag! Geweldig o.a. dat Max Verstappen de Grote Prijs van Oostenrijk won, daarbij gesteund door een flink aantal landgenoten die ongetwijfeld een heerlijke dag hebben gehad. 

   

Wel, zo'n dag was het hier in en op de Wilhelminasluis ook. Druk was het zowel met schuttende recreanten als met fietsers en wandelaars die hier kort of lang kwamen verpozen.
Mijn eerste foto was er eentje van de Hermandad die ervoor zorgt dat alles op het water ordelijk verloopt. Petje af voor die mannen! De P 129 waarmee ze passeerden kwam in mijn overzicht nog niet voor. Straks wel!

Zondag en nog mooi weer ook. De rondvaartboot Zeearend komt dan zeker langs met flink wat passagiers. Ook nu weer, op weg naar Woudrichem. Later in de middag kwam de Zeearend weer terug op weg naar thuisbasis in Heusden. 

Meer beroepsvaart zag ik niet. Wel dat in de Maashaven de Spes Salutis aan het weekeinde houden was.

Edoch, rond 18.00 uur toch nog een interessant schip. Het was een offshore vaartuig, de Windcat 101 Majuro, die onderweg was naar Aalst naar de werf daar. Deze Windcat kende ik nog niet.

De brug en de Verkeersregelaar     
Nu al voor de 4e dag bestaat er een innige verhouding tussen de brug over de sluis en een verkeersregelaar. Nu valt er voor haar/hem weinig te regelen, want de brug doet nog steeds wat die verwacht wordt te doen: open en dicht gaan. 
Nu heb ik begrepen dat zij/hij er staat om te waarschuwen als de brug niet helemaal dicht is en de slagbomen toch omhoog gaan. Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt.
Op 11 juni gingen de slagbomen weliswaar omhoog en kon het verkeer gaan rijden, hoewel de brug toen nog niet helemaal dicht was.
Maar dat kwam alleen toen een monteur van Istinewa in de kelder van de brug de brug wilde laten zakken en het systeem toen ietwat op hol sloeg. Niet de brug ging toen helemaal dicht, maar de slagbomen gingen omhoog. 
Kijk, daar zit dus een fout in het systeem en daar is echt geen verkeersregelaar voor nodig. Die is pas nodig als zich dezelfde storing voordoet van 11 juni jl. Bel dan meteen zowel een monteur als een verkeersregelaar. 
Maar goed, de verkeersregelaar is nu al vier dagen aanwezig en vult haar/zijn tijd met .............. niets doen. Maar daar kan de vrouw of man niets aan doen, die vermaledijde brug moet gewoon eens heel snel in storing gaan of er moet een adequaat onderzoek plaatsvinden. !

Sluis vanaf het water   
Op Twitter zag ik een tweet langskomen met een bekend tafereel. World Citizen (@LauraVerdijk) plaatste een werkelijk prachtige foto met daarbij alleen de tekst #Summer2018. 
Zo vanaf het water, in de Waalhaven, ziet de sluis er wel erg groot uit, maar de opening ervan toch behoorlijk smal. 

Noteren van scheepvaartbewegingen    
Op 20 juni jl. schreef ik over boek no. 3 in de geschiedenis van de Wilhelminasluis. Naarstig zoeken heeft opgeleverd dat de man die alles zo netjes noteerde bekend is. Uit het archief van Nieuwsblad Gorinchem en Omstreken het volgende. 

   

Het was dus Sluismeester Kluiver die alles zo punctueel noteerde. Wel bestaat enige onduidelijkheid over waar deze man vandaan kwam, Den Helder of Geertruidenberg. Ik ga uit van Den Helder, de stad waar ik zelf opgroeide lang geleden. 
In het dikke boek zocht ik 1 juli 1905 op. Het was een zonnige en zeer warme dag, onbewolkt en met een zwakke wind. De temperatuur was ca, 28 graden. 

Uit bovenstaande pagina heb ik een detail gehaald. Gewoon om te tonen hoe ontzettend netjes men toen schreef. 

Die 1e juli 1905, nu precies 113 jaar geleden, was een zaterdag. Er passeerden 66 schepen, waarvan 13 vissersschuiten. Eén daarvan ging naar Andel, de andere 12 gingen naar thuishaven Woudrichem. Ieder schip of scheepje, groot of klein, kreeg evenveel ruimte in het dikke boek!
Ik vond een foto van een sluismeester, in dit geval Den Besten, die bezig is met dit werk van noteren. Wat wrang om nu te weten dat die boeken bijna allemaal in een vuilcontainer zijn beland. Ik ben blij dat ik van de verschillende exemplaren een deel heb veilig gesteld. Gelukkig dat Sluismeester Den Besten dat toen nog niet wist!

Stremming aanstaande   
Eergisteren kwam het bericht van een stremming bij me binnen. Wat er aan de hand is weet ik niet, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met de brug. 

                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht


  

Top