HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 juni 2018                                                       

zaterdag 30 juni 2018       
Maar eens met iets heel anders beginnen dit keer. Bij ons hing de vlag uit, op de sluis niet. Hoeft natuurlijk ook niet, maar respect tonen kan nooit teveel of te vaak gebeuren. Jammer, een gemiste kans van Rijkswaterstaat.

Het was een werkelijk prachtige dag, zelfs zo dat het aantal recreanten een beetje tegenviel. De beroepsvaart maakte dat weer goed, hoewel ik geen foto heb van de Eros-combinatie, de Niky, Domani en de Oostenwind.
Wel van de Hildamar, een voor mij nog onbekend schip dat van Sliedrecht kwam en op weg was naar de buurt van Lith meen ik.

Even mijn archief raadplegen en het was duidelijk dat dit schip hiervoor passeerde als Sardonix en daarvoor als Avanti.

   

Mijn eerste schutting liet meteen een tweetal zien. Eerst kwam de Geryvo uit Zwolle binnen, even later gevolgd door de Amsterdamse Veere. Daarna sloten wat recreanten aan.

We moesten even naar Wijk en Aalburg en reden daartoe over de Maasdijk. Nog in Andel zagen we de Carmel Head richting sluis gaan. Later bleek dat het schip was gedraaid om terug te gaan naar de werf in Aalst.

De spits Oostenwind miste ik net, maar dat maakte ik voor mezelf goed door de twee foto's van de Zeearend. Dat is tenslotte een in 1998 omgebouwde spits. Deze rondvaartboot komt meestal twee keer langs: de eerste keer op weg naar Woudrichem of Gorinchem, de tweede keer weer op weg naar huis in Heusden. 

   

Nog slechts één schip rest en wel de Johanna Adriana, ik heb geen idee waar dit schip naartoe ging.

Rusten in Gorinchem     
Gisteren plaatste ik een paar foto's van schepen die in Gorinchem in de buurt van de Kerkhofsluis aan het rusten waren. Of dat gedwongen of uit eigen wil is vertelde mijn zegsman niet. Wel kreeg ik nog twee foto's van schepen die daar ook lagen. Twee bekenden, nl. de Jan en de Patria. De laatste vertrok vandaag, want momenteel ligt het bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland te wachten om morgen een lading in te nemen.

   

Reeuwijks of Dubbeld Verlaat    
Uit onverwachte hoek kreeg ik vandaag een aantal foto's toegestuurd van de Reeuwijkse Sluis oftewel het Reeuwijks of Dubbeld Verlaat. 

"De sluis is in 1604 in opdracht van de stad Gouda gebouwd ten einde een betere verbinding over het water te verkrijgen met het in het achterland gelegen Reeuwijk en Sluipwijk.
De naam dubbel(d) komt voort uit de situatie die redelijk uniek was en nog steeds is. Vanaf de sluis loopt parallel aan de Breevaart, slechts door de smalle Oostlangekade gescheiden, de Molenvliet. De Breevaart vormt de verbinding met Reeuwijk Brug en de Molenvliet vormde een vaarverbinding, achter de Wethouder Venteweg en langs de Platteweg via de plas Elfhoven, met Sluipwijk. In de sluis kon dus geschut worden op de Molenvliet en/of de Breevaart. Vandaar de naam dubbel of dubbeld verlaat. In de recentere tijdsperiode is het Molenvliet in onbruik geraakt, wellicht mede vanwege de ontstane vaarverbinding tussen de Breevaart en de plas Elfhoven nabij De Groene Ree. In 1972 werd het Dubbel(d) Verlaat een enkel verlaat."

       

Komen bovenstaande foto's uit 2011 toen de mannen van AndelWandelt een bezoek aan deze bijzondere sluis brachten, mijn zeer geachte zwager Jos stuurde me vandaag een aantal opnamen van deze driewegsluis.
Hij vertelde erbij: "
Bovenbedoelde sluis maakt deel uit van de vaarroute Gouda - Reeuwijk en terug. Vandaag was er volop actie als gevolg van een proef onbeperkt varen tussen deze twee plaatsen".
Volgende keer, als mijn betere helft en ik een bezoekje brengen aan hem en zijn charmante vrouw (mijn zus dus!), zal ik vragen of we een kijkje kunnen nemen bij deze sluis. 

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 29 juni 2018    
Opnieuw weinig beroepsvaart door de sluis, maar daar is een reden voor gevonden.....of niet. Daarover later meer. De duwer Walrus V was de eerste die ik zag, niet veel later kwam het trouwens alweer terug schutten na een bezoekje aan de werf van Neptune in Aalst.

   

Later op de ochtend de Zalmvisser die van Werkendam kwam en zand ging halen in Heerewaarden. 

   

Weer later arriveerde de Prinses Margriet, maar schutten zat er vanwege een storing, daarover later meer, niet in. Het schip moest wachten en kreeg daarbij later gezelschap van de Climax die van Alphen a/d Rijn kwam en ook op weg leek naar Heerewaarden.

 In de Maashaven waren ook schepen gearriveerd, buiten een aantal recreanten waren dat de spits Westropa en de Wiljo.

   

Na de storing bleef de Prinses Margriet in de Waalhaven liggen, maar de Climax wilde wel verder. Bij het uitvaren kwam de ontmoeting met de Westropa en de Wiljo die intussen aan de remming was afgemeerd.

   

Hoewel de Westropa een heel bekende spits is, nam ik toch nog een foto van het schip om die later op de Facebookpagina van Spitsenvaart te zetten.

Storing 2018-20             
Waar deze dagen op de Wilhelminasluis vooral de nadruk ligt of het met de brug wel allemaal goed gaat, hield de sluis er zelf mee op. Het was al zo rustig toen ik voor in de middag thuis kwam en ik ook zag dat de lichten uit waren. Meestal een veeg teken. 

Voor alle zekerheid wandelde ik toch maar even naar het Waalhoofd. De twee kasten van het bewegingsmechanisme van de deuren stonden open en er was geen enkele activiteit te bespeuren.

   

Istinewa was al aanwezig en het duurde niet lang of een duikploeg arriveerde. Bij het westelijk Waalhoofd, waar een leuning is, ging de duiker naar beneden om daar na de laatste controles te water te gaan. 

Vanwege het heldere water was hij goed te volgen.

   

Veel tijd had de duiker niet nodig om te constateren waar de problemen zaten. De ijzeren korf ging dan ook snel te water en werd eigenlijk even snel weer opgehaald. Niet veel ongerechtigheden, maar genoeg om de deuren stil te laten staan.

   

Een proefdraai van de deuren liet zien dat de problemen over waren. Lang hoefde ik dan ook niet te wachten op het officiële bericht.

Het schutproces kon weer worden uitgevoerd en de verkeersregelaar kon weer aan het werk om in de gaten te houden of de brug na een opening echt wel helemaal dicht ging.

Waar zijn de schepen?     
In het begin van deze update had ik het al over het feit dat nu duidelijk is waarom het zo stil is in de Wilhelminasluis. Is natuurlijk niet helemaal waar, maar het aantal schepen in de buurt van de Kerkhofsluis in Gorinchem is opvallend.

   

Hans de Weerd wandelde in die buurt langs het water en zag daar (zie boven) o.a. de Maria Cornelia liggen, maar ook de Wanderer. Ook die laatste is een goede bekende van de sluis.

Ietsje verderop nog een hele goede bekende, nl. de Mayenne. ook dit schip was in volle rust.

   

De Elizabeth kwam nog niet zo lang geleden door de Wilhelminasluis op weg naar Gorinchem. 

Er tegenover lagen de Martens 4, een volledig onbekende, maar ook de wel heel goede bekende Cornelis B.

   

De laatste uit deze serie van Hans de Weerd is een opname van de Anda. Ook al een goede bekende van de Wilhelminasluis.

Zouden de schepen daar liggen vanwege het naderend weekeinde, of is er geen werk. Geen idee, maar je zou jammer genoeg het laatste verwachten. Hans kon me ook geen oplossing geven, maar hij vond het aantal schepen daar in Gorinchem zo groot dat hij erover moest beginnen.  

                                  terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 juni 2018    
Al rond tien uur vanochtend, ik had nog geen enkel schip gezien, vertrokken we om naar Drimmelen te gaan. Eigenlijk altijd wel leuk daar en verbazingwekkend hoeveel recreatievaartuigen er liggen.

We wandelden de hele haven door en liepen het stuk langs de Bergsche Maas als laatste. We kwamen zo terecht bij de Zilvermeeuwvloot. Vooraan lag daar de Zuidwaard, links ervan de Zilvermeeuw 3 en rechts ervan de Catharinaplaat. Ietsje verderop lag nog de Zilvermeeuw 6.

   

Koffie dronken we in het restaurant daar op de punt. Tenminste niet in het restaurant maar op het terras met een fantastisch uitzicht. Het was rustig, maar er stonden wel twee bussen. Dat kan kloppen want in de verte zag ik nog net de Z8. 

Veel vrachtvaart was er niet. Wel zagen we in de verte de Belgische Marita aankomen op weg naar Oosterhout. Later ook de Lansingh die eveneens op weg was naar die stad.

   

Na de koffie wandelden we naar het Bezoekerscentrum en onderweg zagen we eerst een opvallend scheepje de haven uitkomen. Ik kon er geen naam op ontdekken. Ietsje later zagen we ook nog de Zilvermeeuw 5 in die binnenhaven liggen.
Daarna gingen we naar de auto om weer terug te gaan naar huis.

   

Schepen vandaag 
Als eerste was dat de Zeeuwse Violento uit Terneuzen. Het schip kwam van de Zuid Willemsvaart en ging bij Gorinchem het Merwedekanaal op.

   

Een uurtje later een cruiseschip, in dit geval de Zwitserse Rhine Express. Het schip had een brugopening nodig en dat leek volgens plan te gaan.

Later zag ik nog de luxe motor 't Majeur passeren, maar voor een foto was ik bijna te laat. 

Meer foto's van schepen heb ik niet, maar het is pas 17.00 uur dus wie weet. Ik had dit nog niet geschreven of ik zag dat de Tineke, een motorsleepboot uit 1935, de sluis inkwam. Dat was dus echt de laatste van vandaag.

De brug    
Gisteren was de brug in stremming voor de scheepvaart, maar in de loop van de avond kwam het bericht dat de brug weer kon worden gebruikt. 

Vanochtend zag ik drie oranjegejaste personen op het sluisterrein lopen en bij de schutting van de Rhine Express waren ze alle drie op het westelijk Maashoofd en de oprit van de brug. Ook een verkeersregelaar zag ik daar. Ze hoefden niet in actie te komen, want alles verliep zoals het hoort. Zou wel handig zijn als die brug nu toch eens die vervelende storing laat zien. Misschien dat dan direct een adequate oplossing kan worden gevonden.

   

Verbod voor waterscooters    
Gisteren schreef ik al over de twee waterscooters die kwamen schutten en niet wisten dat dit eigenlijk niet mocht. 

Tenminste, als die verbodsborden er nog steeds stonden. En jawel, die staan er nog steeds. Op de linkerfoto die van de Waalkant, ernaast die aan de Maaskant. Waarom het schutten met zo'n apparaat eigenlijk niet mag, geen idee. Gisteren verliep alles in ieder geval heel rustig en zonder lawaai.

   

                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 27 juni 2018      
Begrijpelijk dat het vandaag niet druk werd, de brug is immers gestremd. Toch zag ik een paar schepen langskomen die zonder problemen onder de brug door konden. Te beginnen met de Zeeuwse Elizabeth uit Terneuzen.
Bij het uitvaren zag ik vanaf de brug dat in de Waalhaven de Ora et Labora was gearriveerd.

   

In de Waalhaven lag toen ook de Verwachting die een schutting oversloeg. Daarna kwam het schip toch de sluis in, gevolgd door de Albatros.

   

De dag vorderde snel en in het begin van de middag schutte de Alwi-B. 

Met flinke tussenpozen schutten daarna de Bona Spes, was ik eigenlijk te laat voor, en de Lisa.

   

In de Waalhaven was intussen de Sayonara aangekomen. Het schip moest wachten, want het kon onmogelijk onder de brug door. Naar ik later hoorde zou een verkeersregelaar komen om na te gaan of de brug weer volledig dicht was na een opening. Die regelaar was er nog niet en dus moest de Sayonara passen.

De Lehar had geen last van de brug en die kon dus rustig richting Merwede schutten.

Intussen was op de sluis een werknemer van VIVO (een samenwerking van VolkerRail Infra en Van Oord) aangekomen. Hij reed over de sluis, zag de Sayonara en geen verkeersregelaar. Hij stelde zich beschikbaar om bij de brugopening de boel in de gaten te houden. Natuurlijk ging nu alles goed en kon de Sayonara verder naar Den Bosch en het autoverkeer weer over de brug.
In de Maashaven lagen de C'est la Vie en de Princehof en die konden na de Sayonara moeiteloos naar binnen.

Het waren mijn laatste schepen. Een verkeersregelaar heb ik trouwens nog niet gezien. Morgen misschien.

Waterscooters        
Volgens mij, in ieder geval tot voor kort, was de sluis verboden voor schuttende waterscooters. Er stonden in ieder geval aan beide zijden van de sluis borden die dat duidelijk maakten. Ik sprak vanmiddag met twee jongemannen die op een waterscooter aan het schutten waren. Ze waren van die regel niet op de hoogte, hadden ook geen bord gezien, maar deden wel heel rustig aan.

   

Wel moest ik beloven dat ze niet herkenbaar op de foto zouden staan. Zo gebeurde dan ook. Morgen ga ik maar eens kijken of die verbodsborden voor waterscooters er nog staan. Wordt vervolgd.

                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 26 juni 2018      
Opnieuw een dag waarop het soms lang wachten was op beroepsvaart. De eersten waarvan ik foto's kreeg waren de Lady Anne en de Eendracht, samen met wat recreanten schutten deze richting noord.

   

Twee schepen passeerden twee keer. Eerst was dat de Arnold J van het waterbedrijf Dunea en daarna de Zwaantje 1.

   

De eerste vrachtvaarder die ik zelf zag  was de Jantine. Maar de Michiel miste ik hopeloos.

   

Al tegen het einde van de middag een buitenlandse vertegenwoordiger. Het was de Franse Orchidee die van Den Bosch kwam. 

   

De laatste voor 18.00 uur was de bekende Patria die van Helmond kwam en bij Gorinchem naar binnen ging. 

Het is nu 18.00 uur en dit was dus gewoon alles vandaag. Dat moet toch anders kunnen. Maar ja, die dekselse brug gooit natuurlijk ook flink roet in het eten of zorgt voor een kink in de kabel!        

Problemen met de brug
   
Met de brug is zo te zien niets aan de hand, maar dit jaar gaf de brug toch een paar keer problemen. Momenteel werkt de brug goed, of lijkt goed te werken. Vanmiddag kwam echter het volgende bericht binnen.

Het beeld van een pront omhoogstaande brug is momenteel dus niet te zien. Geen idee wat er aan de hand is en ook niet hoe lang het gaat duren. Het zal toch wel voor een beduidend minder aantal passanten zorgen. Zeilschepen kunnen over het algemeen de mast wel strijken, hoewel de schippers vaak zeggen dat dit niet kan. Maar als de brug door een storing dan niet omhoog gaat, kunnen de meeste zeilers opeens toch wel strijken. Afijn, we zullen zien. 

                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 juni 2018      
Een slappe dag die iets voor 08.00 uur begon met de Betuwe. Nu kende ik een Betuwe, maar dat bleek niet dit schip te zijn.

   

Zoals de schipper aan Arie van Tongerlo, van wie ook de foto's zijn, vertelde is deze Betuwe een verlengde spits. Gebouwd in 1963 in Merelbeke als spits en later verlengd tot 49m. Het schip is nog bekend als Onderneming en ik geloof dat dit de eerste reis was met de nieuwe eigenaars.

Het bleef rustig daarna, alleen de Lourens Sr, Cornelis B, Altero met de Albatros en de Pax passeerden toen ik niet op de sluis was. Bij mijn terugkomst iets na 16.00 uur vertrok uit het Munnikenland net de Verwachting die daar had gelost.

Eenmaal thuis hoefde ik maar een half uurtje te wachten op de Domani, een rondvaartboot.

Rond 18.00 uur het laatste schip voor mij, de Belgische Remacum uit Thuin. Het schip had in Andel gelost. Meteen na de Remacur kwam de Dei Gratia de sluis in. Ik maakte daar geen foto van, mijn tijd zit erop voor vandaag;-))

Anton van Rijswijk in en om Veere     
Anton nam zaterdag deel aan een wandeltocht in Zeeland, waarover hij zelf zegt:
"
Door wandelvrienden ben ik een week geleden, tijdens de Grenslandtocht in Zevenaar, op het spoor gezet van de Veerse Meer Tocht van wandelsportvereniging ’t Zand Middelburg. Het blijkt een Mars vanuit Veere rond het Veerse Meer te zijn.
Helemaal rond is trouwens alleen voor de deelnemers aan de langste afstand. Maar het is ook mogelijk te kiezen uit een tweetal andere afstanden, een kortere en een nog kortere.
Wat de kortere afstand betreft, zeg maar de driekwart mars, ligt het eindpunt in Kamperland. Vanaf hier zorgt de organisatie voor vervoer naar Veere. Dat regel en betaal je gelijk bij het inschrijven op de startlocatie in het clubgebouw van Tennis Vereniging Veere. Daar ben ik zaterdag dus voor gegaan en ik loop zodoende van A naar B.
Eerst gaat het wat in, bij en in Veere, dan naar Wolphaartsdijk en vervolgens de richting van de Zandkreekdam op. Meestal en dat blijft eigenlijk de gehele tocht zo blijf je dicht in de buurt van het Veerse Meer. Na de Zandkreekdam, wat eigenlijk het keerpunt is want je bent meteen aan de overzijde van het Veerse Meer volgt Kortgene. Uiteindelijk komt Kamperland in zicht en meld ik me daar op het terras van café Havenzicht af.
Het is een heel mooie wandeldag geweest en zeker een pluim voor de organisatie v.w.b. het zestal eigen verzorgingsposten. Zij hebben onderweg ontzettend goed voor de wandelaars gezorgd wat het natje en droogje aangaat."

Natuurlijk zag Anton onderweg heel wat watergerelateerde objecten, te beginnen met hierboven Sluis Veere. Later op de route kwam Anton langs de Zandkreekdam waar ook een sluis in zit, zie hieronder.

   

Bijzonder bij die Zandkreekdam is de Katse Heule. Een constructie die zout water vanuit de Oosterschelde het Veerse Meer in laat stromen. Hierdoor stijgt het zoutgehalte in het meer en verbetert de kwaliteit. 

   

Aan gemalen geen gebrek in die regio. Anton spotte er zelfs vier, allemaal moderne gebouwen. De eerste was het Gemaal Kleverskerke.

   

De tweede was het Gemaal Oosterland die een wat andere opvallende vorm heeft. 

   

Daarna kwam het Gemaal Wilhelmina.

Het laatste gemaal op deze tocht van 45 km was het Gemaal Adriaan.

Vier gemalen die niet spectaculair ogen zoals menig gemaal op het "oude" land. Toch komt er een tijd dat deze gemalen veel kunnen vertellen. Foto's vertellen ook veel en daarom zou ik zeggen, neem een kijkje op de Facebookpagina van AndelWandelt, want daarop verschijnen veel foto's van deze tocht.

          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 juni 2018        
 

Op de achtergrond van de foto hierboven zijn twee schepen te zien die rusten in de Waalhaven. Het zijn de Prinses Margriet en de spits Nano. De laatste schutte nog net voor sluitingstijd gisteravond. 

   

Omdat ik wat meer foto's wilde hebben van de spits wandelde ik naar het Waalhoofd. Ik kwam daar juist op tijd om de RWS 44 te zien draaien en vervolgens vertrekken naar onbekende oorden.

Terug naar vandaag dan maar weer. Tijdens onze wandeling richting het Munnikenland kon ik het niet laten een foto te maken van de Wilhelmina. Dat vanuit een hoek waaruit ik zelden een foto maak.

Op de terugweg, na een koffie op Slot Loevestein, een foto van De Rib. Vlnr zijn daar te zien de Inspé, Linquenda, Lieke en Remacur. De Princehof vaart daar juist voorbij.

In een van de schuttingen zag ik een prachtig jacht, de Royal,  dat werd geduwd door een klein duwertje. Het scheepje had geen naam, alleen een bordje met "Werkendam" erop. Als iemand info heeft over dit duwertje, graag!.

Aan het einde van de middag toch nog naar buiten voor een foto. In dit geval was het voor een oude(re) sleper, de Meeuw. 

Polderroute      
Anton van Rijswijk was eergisteren op pad naar Laren. Vanuit dat dorp startte de Polderroute. Zelf vertelt Anton hierover:
"Bij de Gooisewandel4daagse is het zelfs mogelijk om er maar één dag aan mee te doen. Dat heb ik vorig jaar voor de eerste keer gedaan. Het is me toen goed bevallen, want afgelopen vrijdag ben ik daar weer voor een dag op herhaling geweest.
Wat herhaling betreft geldt dat ook voor de route. Toen de Polderroute gedaan en nu ook weer. Toen niks mis mee en nu ook niet, ondanks dat het op een paar kleine stukjes na toch precies de zelfde route is.
Zondermeer is het een mooie streek om te wandelen. De start is bij SV Laren ’99 in Laren. De ronde die je moet maken gaat achtereenvolgens van Laren naar Eemnes-Binnen, Eembrugge, Eemnes, Blaricum en hierna kom je na een mooie tocht weer in Laren terug. Hoewel de Eemnesserpolder de hoofdmoot van de tocht is, zijn er ook een aantal natuurgebieden in de tocht opgenomen. Het zijn o.a. de Postiljonheide, natuurgebied ’t Harde, het Warandepark (de Blaricummer Eng), Blaricumer Heide en de Laarder Eng."
Een paar foto's heb ik uit alle opnamen die Anton maakte gehaald en wel van het Eemnessergemaal en de Eemnessersluis.

Gezien de foto's en het verhaal van Anton was het een prachtige wandeling. dat blijkt ook uit de foto's die hij maakte. Deze zijn te zien op de Facebookpagina van AndelWandelt.  

Jan Blanken tentoonstelling       
Een tweet van @BlankenJansz trok vandaag mijn aandacht: "Vandaag heeft Chris Will, de "conservator" voor de Jan Blanken tentoonstelling, het model van een waaiersluis afgeleverd in het Stedelijk Museum. Model is beschikbaar gesteld door het Scheepvaartmuseum Groningen. Het model geeft inzicht in de werking van een waaiersluis". 
Hieronder een foto, die bij de tweet zat, van dat model.

Uit het zelfde twitterbericht komt de linkerfoto hieronder, de rechterfoto komt van de site van het Stedelijk Museum VianenAfgebeeld daarop is Jan Blanken. 

   

De tentoonstelling gaat pas 18 juli van start en zal duren t/m 16 september van dit jaar. Wie vindt dat hij te lang moet wachten om te zien hoe het systeem van waaierdeuren werkt, zou een kijkje kunnen nemen op de Wilhelminasluis in Andel. Daar zijn de waaierdeuren volop in actie, storingen buiten beschouwing gelaten. 

Hierboven een waaierdeur van de Wilhelminasluis toen het waaierdek werd vervangen, ik meen in 2007. Om te begrijpen hoe een waaiersluis precies werkt helpt misschien de verhelderende tekening hieronder links en ook het nabouwen van een dergelijke sluis door Peter Damen uit Poederoijen. Kom je er dan nog niet uit, dan is vast een van de vriendelijke sluiswachters van de Wilhelminasluis genegen enige uitleg te verschaffen. 

   

                                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 23 juni 2018        
Maar weer eens beginnen met een foto van gisteravond. Het Belgische schip Remacum schutte toen op weg naar de fabriek van De Heus op De Rib in Andel.

De grotere Linquenda had al eerder dat idee gekregen. Ook de bak Lieke was daar al eerder afgeleverd. De Remacum zocht en vond daarom een plekje achteraan.

Omdat er in de sluis toch weinig was te doen, reed ik meteen maar door naar het Munnikenland. Daar was de Wilhelmina gearriveerd. Weliswaar een bekend schip, maar echt vaak zie ik haar hier ook niet.

In de sluis miste ik daardoor wel de Princehof, maar zeker niet de Anda die van het Botlekgebied kwam.

Ook bij de tweede, een passagiersschip, was ik paraat. Het was de verbouwde spits Zeearend die met dagjesmensen op weg was naar de thuishaven Heusden.

Meer was er niet te beleven in de sluis. Recreanten schutten ook mondjesmaat, gezien het voorspelde weer was dat ook niet vreemd. Edoch, het was op het water een stuk aangenamer dan kon worden verwacht.

De Schuttevaer   
In dit weekblad helemaal achteraan een geweldig stuk over de Festina Lente en vooral over de schippers ervan. De rubriek "Kielzog" van Heere Heeresma laat zo nu en dan toch juweeltjes zien.
De Festina Lente is een bekend schip hier en komt ook voor in de rubriek schepen > 100 jaar op deze site. Het hele artikel van Heere Heeresma jr. heb ik op die pagina overgenomen. Voor hier alleen de foto van de twee broers/schippers van de Festina Lente, Roel en Albert Oost.

De brug bij Zaltbommel      
Hans de Weerd stuurde me gisteren een paar foto's en de begeleidende tekst was: "
Toen ik op afstand een zesbaks duwkonvooi aan zag komen ben ik even uitgestapt om een foto te maken.
Andere tijden dan het nu even actuele de Moeder de Vrouw gedicht. En passant zag ik ook nog de afgeladen Drechtstroom onder mijn voeten afzakken."
Het gedicht waaraan Hans refereert is heel bekend, maar toch niet bij iedereen denk ik. Martinus Nijhoff maakte het en al lezend zie je alles precies voor je, geweldig!

Bij diezelfde brug zag Hans dus een zesbaks combinatie o.l.v. de Veerhaven VIII met de bakken VH82, VH25, VH414, VH40, 418 en de Espera 475. Als ik het goed las tenminste.

   

Ietsje later slaagde Hans er in om deze combinatie, een auto is sneller, nogmaals op de foto te krijgen met op de voorgrond het landschap dat Martinus Nijhoff mede inspireerde tot zijn gedicht.

Ook de foto van de zwaar geladen Drechtstroom is geweldig.

Deze Drechtstroom is trouwens een bekende van de Wilhelminasluis. Hieronder twee opnamen van het schip dat niet vaak door de sluis komt. De opnamen dateren dan ook van 2007 en 2011.

   

                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 juni 2018    
Weinig vruchtbare dag wat het maken van foto's betreft, want al vroeg vertrokken we van de sluis om dieper in Brabant een genoeglijke dag door te brengen. Toch lukte het me om tijdens het ontbijt ("moet dat nou?') een foto te maken van de Desiree (023.13865), gewoon omdat ik dit schip nog niet kende.

Natuurlijk maakten we al snel de eerste stop voor het Munnikenland waar achterin de Patria werd geladen en de twee bakken, die woensdag jl. door de For Ever waren gebracht, werden gelost.

Dichter bij de weg lag de combinatie Rheine+Panta Rhei nog steeds.

Manna   
Dat was schrikken toen van de week het nieuws binnen sijpelde van de aanvaring van een tanker met de spits Manna. Zeker omdat deze spits als thuishaven Woudrichem voert en ik nog niet zo lang geleden kennis maakte met de schipper en zijn partner. Ik wens Bart Verkade veel sterkte toe.
In de Schuttevaer van deze week een foto van de Manna en een artikel van een zekere JG. Dat artikel volgt hier integraal.

Corma en andere schepen     
In de onvolprezen rubriek Rivieren, Kanalen & Meren in de Schuttevaer dit keer aandacht voor drie schepen die ik ken van passages van de Wilhelminasluis.
De eerste is de Corma die met grote regelmaat door de Wilhelminasluis kwam. De schipper kwam dan bijna altijd aan wal om een praatje maken. Ik wist dat het schipperspaar wilde gaan stoppen met de vaart.

   

De Corma werd in 1961 gebouwd in Werkendam, maar kwam pas in 1982 in bezit van schipper De Graaf. Nu is de Corma verkocht naar Friesland (da's weer een meevaller) en wel naar Harlingen. Het schip draagt nu de prachtige naam Famke.
Hierboven de Corma in resp. 2009 en 2014 en hieronder in mei 2013 als het naar het Munnikenland gaat.

Het tweede schip in de rubriek is de IJsselstad, een schip dat niet vaak door de sluis kwam. Dit schip werd in 2000 gebouwd en kwam met alle 110m in 2006 in Zwolle terecht. Nu vaart de IJsselstad als Spauwer vanuit Gellicum. 
Hieronder de IJsselstad op resp. 10 en 11 juni 2013.

   

Het derde schip in de rubriek dat hier bekend is, is de Juliam. Dit schip werd in 1974 gebouwd in Raamsdonksveer en kwam na wat omzwervingen in 2013 terecht in Groningen.
Nu is het verkocht naar Haldensleben in Duitsland en vaart het als BCF Springer. Hieronder de Juliam op 28 november 2017 in de Wilhelminasluis.

   

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

  donderdag 21 juni 2018      
Er was vandaag weinig te merken van het begin van de zomer en de zo nu en dan doorbrekende zon kon dat niet veranderen. In de sluis was het niet druk, ook niet met recreanten.
De ochtend was al een flink eind gevorderd toen de eerste beroepsvaarder, de Wanderer, zich meldde. Direkt erna kwam trouwens de Res Nova langs. Mijn eerste schutting niet lang erna was een aardige. Eerst kwam de Prinses Margriet binnen, even later gevolgd door de Ineke en een paar recreanten en de WR 35. Dat oude vissersvaartuig is rechts onderin de foto te zien.

Het duurde even, maar dan kwam de Casa-Nova de sluis in. Van de andere kant kwam de Cornelis Sr. Die laatste foto maakte ik vanuit de auto, stilstaand op de brug over de sluis. Volgende keer maar een waterpas meenemen.

   

Later weer een leuke schutting met de Urker Babette en de Maasstroom 7 die met de bak Lieke op weg was naar de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel.

   

De Maasstroom 7 was met drie bakken van Utrecht gekomen, maar had in de Waalhaven Charlotte en Cornelia laten liggen.

De voor mij volgende schutting was voor de Shalom.

De Maasstroom 7 was al snel weer terug van het wegbrengen van Lieke en liet zich schutten richting Waalhaven waar Charlotte en Cornelia nog steeds trouw lagen te wachten. De Maasstroom 7 moest de twee bakken weer aan zich binden om daarna achteruit de Waalhaven te verlaten, langs de Prinses Margriet die daar van een lang weekeinde genoot.  

       

Het transport ging een stukje achteruit het Munnikenland in om daarna vooruit richting Merwede en Rotterdam te gaan.

   

Zoals ik in het begin al zei werd het vandaag niet druk, want met de schuttende Elisabeth liep het al tegen 18.00 uur. Meestal stop ik dan, maar ruim na 18.00 uur kwam de Sayonara de sluis in. Toch liet ik mijn uitermate goed, uitgebreid en lekker diner prevaleren. Derhalve was Elisabeth de laatste vandaag.

Reacties      
Van verschillende zijden werd mij meegedeeld dat de Albatros die gisteren passeerde en die ik nog  niet eerder zag de ex-Nederwaard is. Dat ben ik helemaal met alle reagerende mensen eens. 
Hieronder die Nederwaard op twee archiefopnamen uit resp. juni en september 2009. 

   

Joost Roeland deed er zefs een foto bij van deze Nederwaard, varend waarschijnlijk ergens in Den Bosch.

Dan was er ook nog de Estuarium die volgens sommigen vroeger voer als het kraanschip Leendert. Dat klopt. Die Leendert kwam nogal eens langs met de kraan pront omhoog. Hieronder twee opnamen van de Leendert in resp. november 2008 en april 2011.

   

                          terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

Top