HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

 

Andel 31 juli 1942 Noodlanding

In het “Verliesregister 1939-1945: Alle militaire vliegtuigverliezen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog” kwam ik een hele tijd geleden de melding tegen dat op 31 juli 1942 een Messerschmitt een noodlanding zou hebben gemaakt in of nabij Andel.
Verdere informatie over dit gebeuren kon ik nergens vinden, noch in de bekende werken over deze periode, noch in de streekliteratuur kwam ik een vermelding tegen.
Raadpleging van experts in de luchtoorlog in WO2 leverde in eerste instantie meer vragen dan antwoorden op, maar langzamerhand werd toch meer bekend.

Op 31 juli 1942 stijgt Uffz. Hermann Bolten vanaf Soesterberg op met een Messerschmitt 210-A1. Of op die vlucht ook een tweede bemanningslid meevliegt, is onbekend, maar waarschijnlijk is het niet.
In zijn vliegboek meldt hij later dat hij die dag om ca. 11.15 uur in de buurt van Neer-Andel motorproblemen krijgt. Hij maakt een noodlanding in de Helenapolder. Een polder die kan worden gesitueerd op de plaats waar nu een rotonde ligt op de kruising van de Neer-Andelseweg in Andel en de N267 tussen Giessen en Heusden.
Bolten is op dat moment geplaatst bij Erprobungsstaffel 210 -ook wel genoemd Versuchskommando 210 en Erprobungskommando 210- in Lechfeld, maar is een aantal (waarschijnlijk twee) dagen op Soesterberg. In zijn “Flugbuch” staat dat hij op dat moment de Me 210 NT+CM vliegt.

In 2004 komt informatie dat het vliegtuig bij de noodlanding een schade van 90% of meer lijdt en als afgeschreven wordt beschouwd. Bolten raakt bij de crash gewond.
Niet de laatste keer, want op 6 juni 1944 wordt hij in de buurt van het Franse St. André tijdens een landing met een Me 410 door een geallieerde nachtjager neergeschoten.

 Het Werkenummer van het "Andelse" vliegtuig wordt opgeschreven als 110063 en de crashplaats als in de buurt van Gorinchem. Het tweede klopt een beetje, maar het eerste kan niet waar zijn. Waarschijnlijk door een onduidelijk handschrift wordt het nummer gelezen als 110063, maar naar alle waarschijnlijkheid, zeker eigenlijk, moet dit 110069 zijn.
Op 24 juni 1943 wordt namelijk een Me 210-A1 van 9./ZG1 met Werkenummer 110063, 2N+JT, ten noordoosten van Cap Blanc neergeschoten na een gevecht met een Spitfire. De bemanning, Uffz. Werner Guenther en Gefreiter Hugo Ludwig, wordt als vermist opgegeven.
Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat het Werkenummer van de Andelse Me 210-A1 069 moet zijn.

Joost Verwijs, inwoner van Andel, weet te vertellen dat het vliegtuig een noodlanding maakt op een weiland van Huib de Lorm die toen woonde in wat nu de Burg. van der Schansstraat is. Bij de noodlanding worden drie koeien gedood. Verwijs gaat met enkele vriendjes naar het vliegtuigwrak kijken, ze worden echter al snel weggestuurd door de daar aanwezige Duitsers.  
De gewonde vlieger wordt afgevoerd door Wim Versteeg in zijn vrachtwagen. Die is in die tijd meelhandelaar en heeft zijn bedrijf ook aan de Steeg. Twee  vriendjes van Verwijs rennen achter de wagen aan, maar ze worden door de Duitsers weggejaagd. Het vliegtuigwrak wordt later op een lange trailer afgevoerd.

Conclusie is dat m.b.t. tot deze crash er nog steeds meer vragen dan antwoorden zijn. Misschien dat “oral history” nog wat duidelijkheid kan verschaffen.

 

        terug naar boven of naar overzicht Oorlog in de Regio

Top