HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

Anjo in de Wilhelminasluis op 26 september 2007

Net als het zusterschip Albatros, ook in deze serie vermeld, wordt de Anjo in 1909 op de werf van Nederlof in Zwijndrecht gebouwd. Weinig is over deze werf bekend, wel dat de activiteiten omstreeks 1894 starten en in 1903 bouwt onder de naam Scheepsbouwwerf Baanhoek, directeur is dan H.K. Nederlof. Op de werf, die in 1925 stopt met de activiteiten, werden voornamelijk klippers gebouwd.
Het schip wordt tewater gelaten als Adriana en gaat varen voor J. van Dijke uit Sp. Philipsland. In de loop van de jaren krijgt het schip verschillende namen, zo krijgt het de naam Nelly als het in 1922 gaat varen voor G.M. van Zwol uit Raamsdonksveer.

   

1922 Nelly

 

1951 Anjo

In 1927 verhuist het schip naar Nieuwaal waar J.M. Mookhoek de eigenaar wordt en het de naam Anjo geeft. Die naam blijft het houden, ook als het in 1962 overgaat naar Rotterdam bij G.J. Mookhoek. In 1965 wordt het schip weer verkocht en gaat dan als Eben Haëzer varen voor A. de Jong in Gouderak. 
In 1969 wordt T. de Jong eigenaar van het schip dat dan wel vanuit Gouderak blijft varen, maar nu als Aleid. In 1975 krijgt het weer de naam Anjo als M.G. Busker uit Mijdrecht de eigenaar wordt. Een paar jaar later verhuist het schip naar Zaltbommel. 
In 1997 wordt BST Tiel uit Geldermalsen de eigenaar en is dat tot de dag van vandaag. 
Bovenstaande gegevens komen van de Vereniging De Binnenvaart, evenals de vier foto's van het schip hierboven en hieronder. 

   

1962 Anjo

 

1965 Eben Haëzer

Bij de tewaterlating in 1909 zijn de afmetingen van het schip  34.65 x 6.36 x 2.06 m bij een tonnage van 240 ton. Het schip heeft dan een 3VD6 Industrie-motor. Op de website van de Abelforte staat in het gastenboek een bijdrage van C. Keijzer die vertelt dat de 3VD6-motor van het gemaal van de Galatheepolder later is gekocht door Mookhoek voor reserveonderdelen voor de motor van de Anjo. Ze waren niet nodig. Hij verkocht het schip en in het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt de Industriemotor van de Anjo vervangen door een Scania.

De Anjo in oktober 2011 op een foto van Kees Keijzer

In hetzelfde gastenboek schrijft Kees Keijzer: "In 1939 was mijn vader schipersknecht op de Anjo, een klipper van 240 ton. De eigenaar was J.M. Moolhoek uit Nieuwaal. Het schip werd in dat jaar bij Boot in Alphen a/d Rijn omgebouwd van zeil- naar motorschip. Er kwam als voortstuwing een 3VD6 in te staan. Het schip heeft altijd veel werk verzet en de Industrie is blijven blaffen (ta-bak-ke ta-bak-ke ta-bak-ke) zonder demper tot begin jaren tachtig."  

   

Anjo samen met de Aletta op 3 oktober 2010 in de Wilhelminasluis

 

Uitvarend richting Waal

Op de website van de eigenaar van het schip, BST Tiel, staat het volgende over de Anjo: Lengte 42 m, breedte 6.50 m en diepgang 1,20 m. De hoofdmotor is een Scania 300 pk, de kopschroef een 220 pk DAF. Het laad vermogen is 277 ton.

   

Anjo in de Waalhaven op 4 maart 2010

 

Anja in het "Zwaluwnest" van de Maashaven op 29 januari 2009

De Anjo is voorzien van:
--laserapparatuur voor hoogtebepaling
--8 Tons draadkraan Hitachi KC 125
--overdrukcabine met airco
--grijper / poliepgrijper / overslaggrijper en hijskorf
2 elektrisch bediende spudpalen
--werkplaats en gereedschap
--lasapparatuur, elektrisch en autogeen
--2 bergingsdompelpompen, capaciteit 240 m3
--hydraulisch trilblok om palen en damwanden te trekken en te zetten
--het schip is geschikt voor klasse 4

Anjo op de Oude Maas bij Dordrecht in januari 2012 op een foto van Danny


Geraadpleegde bronnen:

     www.debinnenvaart.nl
     www.bsttiel.nl 
     www.kustvaartforum.com
     www.abelforte.nl
 

 


 
 

Top