HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

Op 23 september 2015 komt vanaf de Afgedamde Maas een klein vaartuig richting Wilhelminasluis. Het slaat een schutting over, maar daarna komt het Engelse scheepje toch de sluis in. Bij het invaren van de sluis wordt mijn aandacht nog meer gewekt en 's avonds kijk ik of ik iets over deze Mary-Scott kan vinden op internet. Dat kan ik en het is nog heel interessante info ook!

Mary-Scott blijkt een Duinkerken veteraan te zijn, één van de kleine scheepjes die Het Kanaal overstak in 1940 om Britse soldaten te evacueren uit Duinkerken en omgeving.. Deze evacuatie van het British Expeditionary Force is bekend onder de codenaam Operatie Dynamo.
Deze evacuatie is nodig omdat aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in 1940 de aanvallende Duitse troepen overal in Nedrland, België en Frankrijk te sterk blijken te zijn. Het Britse Korps is op het vasteland van Europa gestationneerd om hulp te bieden, maar dat is tevergeefs. De troepen worden teruggedrongen en bij het strand van Duinkerken kunnen ze niet verder.
Engeland besluit om te proberen deze troepen terug te halen en daarom gaat alles wat kan varen Het Kanaal over in deze Operatie Dynamo die start op 26 mei en eindigt op 3 juni 1940. De kleine scheepjes die meedoen staan bekend als de "Little Ships of Dunkirk". Iedere vijf jaar wordt deze inzet van de "Little Ships" herdacht, Mary-Scott deed er in 2010 nog aan mee.

   

 


Mary-Scott is door J. Samuel White & Co in Cowes op Wight in 1925 gebouwd en te water gelaten als een Norfolk en Suffolk klasse reddingsboot.
Ze gaat vanaf dat jaar dienst doen vanuit Southwold. Van 1925 tot 1940  als het Southwold reddingsstation wordt gesloten, kan het schip bogen op de redding van 47 drenkelingen. 
Na sluiting van het station in Southwold blijft het schip in dienst van de RNLI (Royal National Lifeboat Association) als reserveschip.
Deze periode, waarin ze nog aan 52 reddingen deelneemt, eindigt in 1923 als ze van de RNLI-lijst wordt afgevoerd en in particuliere handen komt. 
De naam wordt gewijzigd in Atamua of Atenua. Maar in 1990 echter keert de oorspronkelijke naam terug.

 

Hiernaast de aankomst van de Mary-Scott in 1925 in Southwold.

 

 

   

Dan nog even terug naar de deelname aan de evacuatie van Duinkerken. Samen met twee andere kleine scheepjes wordt de overtocht van Het Kanaal gemaakt, gesleept door de raderstoomboot Empress of India. De drie scheepjes brengen samen 160 man van het stand naar het grotere schip dat als het vol is naar Engeland vertrekt. daarna brengt Mary-Scott nog 50 man naar een andere groter schip. 
De rol van Mary-Scott in de evacuatie is daarmee uitgespeeld, het schip krijgt motorproblemen en wil niet meer starten. De bemanning o.l.v. Onder-Luitenant Stephen Dickenson besluit het schip achter te laten bij De Panne, ten oosten van Duinkerken. De bemanning stpt over op de Louise Stephens, de reddingboot van Great Yarmouth en Gorleston.
Anderen krijgen op 4 juni 1940 de motor van de Mary-Scott toch weer aan de gang en brengen haar terug naar Engeland. Aan boord dan ook een aantal Franse soldaten. 
Hieronder nog een tweetal oude foto's van de Mary Scott. Onduidelijk uit welk jaar deze opnamen komen.

   

 Op Youtube vond ik wat filmpjes over de Mary-Scott en de gebeurtenissen waarin ze een rol speelde. Allereerst "Dunkerque Little Ship" van Neils Channel. Over de evacuatie van Duinkekerken gaat het tweede filmpje "Dunkirk: Little Ships" van Rick H.

 

 

Geraadpleegde bronnen:
-
www.adls.org.uk 
-
www.nationalhistoricships.org.uk
-
www.gorlestonhistory.org.uk
-
ww2talk.com
-
www.oostendevooranker.be

 

Top