HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

Op 25 september 2010 schuttend richting Maas

De Moa wordt in 1913 in Duitsland als sleepvrachtschip gebouwd bij Nordseewerke in Emden met Baunummer 21. Het schip krijgt dan de naam WTAG 69 en de eerste eigenaar is de Westfälische Transport AG uit Dortmund. De afmetingen zijn dan 66.96 x 8.19 x 2.51 bij een tonnage van 956.
In 1965 wordt H. Danser uit Groningen de nieuwe eigenaar, hij geeft het schip de naam Bonanza. Het schip wordt in dat jaar omgebouwd tot motorvrachtschip en het krijgt een 420 pk Kromhoutmotor. De afmetingen veranderen in de huidige 74.99 x 8.19 x 2.50. Het tonnage wordt daarmee uitgebreid naar 1044 ton.
In 1981 krijgt het de naam Moa en verhuist het naar Leeuwarden waar K. van de Heide de nieuwe eigenaar wordt. Zes jaar later, in 1987, gaat het schip over naar Vof Moa, eveneens uit Leeuwarden en krijgt het een nieuwe motor, een 412 kW 560 pk Deutz. Met de kopschroef, een 135 kW 150 pk Scania, voldoende power.
Daarna wordt het een beetje onduidelijk. Sommige bronnen melden dat de Moa in 2015 overgaat naar Hoeben Metalen BV met de naam Schrootbaron, anderen zeggen dat het wordt gesloopt. Foto's laten zien dat achterop dan Zwartsluis staat en er zijn nogal wat mensen die het schip onder die naam hebben gezien. 

De Moa zag ik slechts één keer door de Wilhelminasluis komen, het moet nu dus blijven bij die ene foto.

Geraadpleegde bronnen:
Vereniging De Binnenvaart
Binnenvaart.eu

                                                        terug naar Eeuwlingen

     

 

 

 

 

 

 

Top