HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                                                    Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 januari 2016     

zondag 10 januari 2016        
Gisteren vrij laat was de Amicitia uit Vreeswijk in het Munnikenland aangekomen, te laat om toen nog een foto te maken. Dat maakte ik vanochtend, bij een stralend zonnetje, goed. Het Vreeswijkse schip kwam met een lading die ergens in België was ingenomen en ligt al klaar om te worden gelost.
De Amicitia kwam nog niet in mijn archief voor en dus was dit een onbekend schip voor me.

Na mijn gebruikelijke wandeling naar het Waalhoofd om o.a. te kijken of ik het ijsvogeltje kon betrappen, blijf ik daar altijd even staan. Nu zag ik achter Prinses Margriet en Sanne een politievaartuig uit het Munnikenland komen. Het was de P99 die in gezwinde spoed richting Merwede ging.

   

Weer later wandelden mijn betere helft en ik richting het Munnikenland. Onderweg zag ik dat bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel ook een schip was afgemeerd. Hoewel ik tegen de zon in moest fotograferen, waagde ik het toch.
Het bleek de Belgische Tiësto te zijn die in Duitsland was geladen.

Nostalgische boetes     
Via het archief zijn behoorlijk wat kranten uit het verleden in te zien. Zo ook het Nieuwsblad Gorinchem en Omstreken waar in het nummer van 22 mei 1959 een juweel van een artikel stond, waarin de Wilhelminasluis een rol speelt. Hoe deze zaak is afgelopen vertelt het archief -tot nu toe- jammer genoeg nog niet. Maar lees ook de andere zaken eens en ja, zo ging dat vroeger!

Een film van een jaar of 30 geleden        
Deze film kreeg ik ooit als videoband van Wim Beukhof, hij heeft een Doe-Het-Zelf-zaak in Giessen, om over te zetten op een DVD. Allemaal ouderwetse mediadragers dus. Maar het filmpje kreeg ik daarna ook op YouTube en daar heb ik onderstaande weergave afgehaald. 
Bij behoorlijk hoog water vaart eerst de Josette vanaf de Waalzijde, gevolgd door een ander schip, de sluis in. Na het nivelleren van het water gaan de Maasdeuren open, gaat de oude hefbrug omhoog en varen de schepen weer uit. D film werd gemaakt in januari 1987.

                                                 terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 09 januari 2015       
Heerlijke rust op de Wilhelminasluis, ook geen schepen in het Munnikenland of aan De Rib in Andel. Alle tijd dus om eens eens rustig rond te kijken op internet, want elders gebeurt natuurlijk genoeg. 
Maar eerst raadpleegde ik de website van Vaarweginformatie om te kijken of en zo ja wat daar over de stremming van de Wilhelminasluis stond. Van een gedeelte van de betreffende pagina maakte ik een printscreen en die staat hieronder.

Nu valt het niet allemaal goed te lezen, maar duidelijk is wel dat deze officiële website van de overheid aangeeft dat de stremming t/m 15 januari duurt. Of deze website loopt achter, of de stremming duurt nog maar een week. Hoewel, mij werd door een Rijkswaterstater gemeld dat de stremming uitloopt. Dus...........

Wilhelminasluis heel vroeger en recenter      
De oudste foto van de Wilhelminasluis in mijn archief komt uit maart 1897. Deze foto is gemaakt door de destijds bekende fotograaf Arnaud Pistoor uit 's Hertogenbosch. Op de foto is een Maasdeur afgebeeld en, heel bijzonder, op het karton staan aantekeningen die R.P.J. Tutein Nolthenius destijds maakte. Hij was de ontwerper van deze bijzondere waaiervlotdeuren. De foto kreeg ik eens van zijn kleinzoon Paul Tutein Nolthenius. 

Twee andere foto's zijn van recentere datum, namelijk uit 1995. Deze foto's maakte ik toen we het Huis aan de Sluis hadden gekocht en wel direct na de overhandiging van de sleutels. Prominent in beeld de derde brug in de historie van de Wilhelminasluis die er lag van 1980 tot 2001.

   

Innovatieve sluisdeuren      
Eerst via Twitter en gisteravond ook via het RTL-nieuws zag ik dat de nieuwe composietdeuren in Sluis III in het Wilhelminakanaal vandaag zouden worden geplaatst. In de Binnenvaartkrant van 16 december 2014 las ik al eens over deze kunststofdeuren. 

Natuurlijk was er veel op internet te vinden over de plaatsing van deze deuren, bijv. deze twee foto's van Rijkswaterstaat.

   

Ook Twitter leverde behoorlijk wat foto's op van verschillende kijkers. Er scheen een uitkijkpunt te zijn van waaraf je de hele operatie goed kon volgen. Namen van de fotografen kan ik helaas (nu) niet meer produceren.

   

Ook de naam van de fotograaf van de volgende foto moet ik jammer genoeg schuldig blijven.

Het gaat hier om de grootste composietdeuren ter wereld, de afmetingen zijn 6.20 x 12.50 m. en naar verwachting kunnen ze een waterverschil van 7.90 m. aan. De deuren worden geplaatst in het kader van de verbreding van het Wilhelminakanaal, dat bij Tilburg breder en dieper wordt gemaakt. De twee oude sluizen II en III worden vervangen door één nieuwe sluis. Hieronder een Artists Impression van de nieuwe sluis.

Je kunt een virtuele tour door het werk maken via de website van André Wils, heel leuk om te doen. Op de Facebook-pagina van het Wilhelminakanaal is ook veel te vinden, o.a. een aantal filmpjes. Verder is het een kwestie van even googelen en een schat aan foto's, filmpjes, etc. komen voorbij.

Nogmaals bijeenkomst Schuttevaer afdeling Werkendam  
Al twee keer kwam deze bijeenkomst hier aan de orde, maar dan vooral over het jubileum van Dick Hovestadt. Ook nu ga ik niet op de inhoud van de bijeenkomst in, maar wel op een foto die me opviel in het blad Schuttevaer.      

Het gaat me om de laatste zin onder de foto van Hans Heynen: "Volgend jaar wordt in een grotere zaal in Andel vergaderd." Nu dacht ik meteen, ja waarom niet, Andel heeft inderdaad een grote zaal en toch ook binding met de Binnenvaart.
Na het bekijken van de foto las ik het artikel nog wat nauwkeuriger en bijna aan het einde stond het er: "Een meerderheid stemde voor een grotere zaal. Dat wordt waarschijnlijk Fort Altena, waar eerder ook het Schuttevaer-congres is gehouden". Mijn opwinding ebde meteen weg en maakte plaats voor een lichte teleurstelling. Hieronder (een deel van) dat Fort Altena.

                                    terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 08 januari 2016     
Schreef ik afgelopen woensdag nog dat de Hoogwaterdeuren, die aan de Maaszijde van de sluis zitten, hun eigen leven leidden en daarbij soms een stuk openstonden, vandaag is het de beurt aan de Waaldeuren. Nu stonden die een flink eind open, maar dankzij de als een snaar zo gespannen band bleven ze nog in de buurt van elkaar. Misschien wordt het wel tijd dat de sluiswachters terugkomen! Over een week of drie?
   

Schepen bij de sluis      
Vandaag het Brabantse weer voorzichtig in geweest en bij het passeren van het Munnikenland een foto gemaakt van de Marlies-H die daar lag te laden en de Maasbrachtse Libel die bij de kraan lag te lossen.

Na terugkomst op de sluis, halverwege de middag, bleek de Marlies-H te zijn vertrokken en lag alleen de Libel er nog. Het schip lag nu bij de vulpijp, maar ik kon niet goed zien of het werd geladen. In de Waalhaven bleek de Prinses Margriet te zijn aangekomen. Het lag naast de Sanne, zodat de Brakelse zusjes weer zijn verenigd.

   

Bij De Heus in Andel ook een verandering. De bak die daar al weken lag, had een nieuw plekje ingenomen en zo te zien werd de lading eruit gehaald.

De kunstzinnige groepsschuilplaats        
Eergisteren, 6 januari, kreeg ik een tweet van Erfgoed Altena (@erfgoedaltena): "Voor kunstopdracht bunker op Wilhelminasluis waren 15 inzendingen binnengekomen, vandaag zijn er twee geselecteerd, zij mogen opdracht uitwerken".    
Jammer dat wordt gesproken van een bunker, want dat is het echt niet. Het is toch echt een schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog.    

   

De twee geselecteerde kunstenaars moeten nu voor 18 februari a.s. een schetsontwerp indienen, waarna de Monumentencommissie het definitieve ontwerp selecteert. In overleg met de gekozen kunstenaar wordt daarna het vervolgtraject vastgesteld.      
De betiteling van de commissie die zich hierover buigt is voluit: "Kunstcommissie Creatieve toepassing Groepsschuilplaats Wilhelminasluis Eerste Wereldoorlog".  Nou, met zo'n naam kun je nog eens naar buiten komen!      

Wat is de Notenhoff zonder notenbomen          
Bij het tehuis Notenhoff in het centrum van Andel stonden nog drie oude notenbomen. Edoch, hun conditie was dermate slecht dat het kappen de enige oplossing was.
Dat karwei werd dan ook maandag 4 januari jl. geklaard. De restanten waren een treurig overblijfsel van wat eens prachtige bomen waren.

       

Maar ja, een Notenhoff zonder notenbomen kan natuurlijk niet. Goed om te zien dat meteen na het opruimen van de resten van de oude bomen drie nieuwe bomen werden geplant.

Hoewel sommige mensen er nog even aan twijfelden, zijn het toch echt notenbomen en nog wel een speciale soort ook! Maar vraag me niet naar de juiste Latijnse naam ervan. De foto's zijn trouwens van Andelfotograaf en -kenner Anton van Rijswijk.

   

                                            terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

donderdag 07 januari 2016
De Wilhelminasluis kon ik gevoeglijk links laten liggen, niets noemenswaardigs deed zich voor. Wel weer in het Munnikenland waar de Threant, een onbekend schip uit Zwartsluis, bij de kraan werd gelost. 

Dichtbij de weg en het Gedenkteken lag al een schip te wachten tot het kon lossen, het was de Werkendamse Desiré. Toen ik later weer voorbij het Munnikenland kwam, lag deze Desiré bij de kraan en was het lege plekje bij de weg ingenomen door de eveneens geladen Libel.

   

Meer valt ook hier niet te melden. Wel van de fabriek van De Heus op De Rib in Andel. Daar was nu ook een schip aan het lossen. Gezien de overvloedig naar beneden stromende regen op dat moment nam ik geen foto van deze Belgische Serafina uit Brugge. Ik heb nog gekeken op de Facebookpagina van Scheepvaart op Waal en Maas, maar daar kon ik er geen foto van vinden. Volgende keer beter.

Schepen op de Merwede        
Deel 2 van de schepen die de mannen van AndelWandelt dinsdag jl. op de foto zetten. Het bleken er niet veel meer te zijn, hieronder als eerste de Fidente, een bekende van de sluis.

De volgende was het mts Voerendaal. De grote letters VT staan voor Verenigde Tankrederij uit Rotterdam. Ernaast een bekende uit de Cotrans-vloot, in dit geval de Cotrans 9 uit Krimpen a/d IJssel.

   

De laatste is een kleine sleepvlet die bij de ingang van de jachthaven in Woudrichem ligt. Deze Balu kwam een jaar of 25 geleden naar Woudrichem met als eigenaar de bekende IJm Baks. Hij vaart tegenwoordig met en woont op het voormalige vissersschip Bayona. 
Na ca. 10 jaar werd de vlet verkocht naar Heusden en een jaar of wat geleden kwam het weer terug naar Woudrichem.

Een column in het Nieuwsblad Land van Altena     
Wekelijks schrijft HanViskie een column in de hierboven genoemde krant, dit keer eentje met een intrigerende titel. Op 2 en 3 januari jl. besteedde ik op deze site ook aandacht aan het jubileum van Dick Hovestadt, 70 jaar lid van Schuttevaer. Maar......lees zelf de column maar.

De Veense Putten           
Er is behoorlijk wat te doen over de instabiliteit van de landtongen van de Veense Putten. Maar ook over de dreiging van hoog water, er zullen dan huizen in het water staan voordat de Hoogwaterkering Kromme Nol en de Hoogwaterdeuren bij de Wilhelminasluis dichtgaan. 
Hieronder twee foto's die Hans de Weerd tijdens een ballontocht in september 2011 van die Veense Putten maakte.

   

Nu schrijft HanViskie natuurlijk niet alleen colums, maar is haar journalistieke bijdrage aan het Nieuwsblad Land van Altena vele malen groter. Maar buiten dat schrijft ze ook dagelijks in een blog over vooral allerlei watergerelateerde onderwerpen. Zo ook deze dagen, waarin ze aandacht besteedt aan de Veense Putten. Het volgend stukje met de titel "Hoogwater draaiboek Veense Put" is overgenomen van haar blog
In het uitvoerige draaiboek hoogwater Veense Put (26 pagina's!) dat de gemeente Aalburg in samenwerking met de Vereniging de Veense Put als eigenaren heeft opgesteld, staan wel de nodige tips voor de bewoners.
Zo worden ze geadviseerd om spullen die ze bij hoog water mee willen nemen alvast gereed te houden. Zo moeten auto's op een veilige plek worden gestald, steigers moeten beweegbaar zijn en de bootjes moeten goed worden vastgemaakt. Alles kan immers wegdrijven bij hoog water.
Overigens moeten de bewoners dat bij het zakken van het water ook allemaal weer zelf opruimen.
Als mensen niet evacueren en bij een langere periode hoog water toch in nood komen, moet de hulp via het water komen. De hulpdiensten kunnen immers niet meer de landtong op rijden. Mochten mensen niet zelf kunnen evacueren en ook geen opvang elders kunnen vinden, dan moet de gemeente Aalburg de helpende hand bieden.

Gisteren plaatste HanViskie een kaartje van het gebied met de code rood. Zij ontdekte daarin een omissie. Niet Rijkswaterstaat sluit de Kromme Nolkering, maar het Waterschap Rivierenland. Een zorgvuldigheidsfoutje!

Een prachtige luchtfoto van Andel      
Van Frans Sterrenburg, voorzitter van de Andelse Dorpsraad, kreeg ik twee prachtige foto's waarop het gebied bij de Romboutstoren centraal staat. Ook uit de lucht is te zien hoe mooi dat stukje Andel is geworden. De foto is gemaakt door Niek Schouten, die daarbij een drone gebruikte.

                                          terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

woensdag 06 januari 2016       
Weer heel rustig op de sluis, maar halverwege de middag toch twee man van HEBO die een kijkje op de verschillende sluishoofden namen. Misschien ter voorbereiding van de terugplaatsing van de Maasdeuren? Wie zal het zeggen. 
Wat schepen betreft ook weinig te beleven. Sanne nog steeds in de Waalhaven, de Maashaven leeg en ook De Rib geen gasten. Wel een verandering in het Munnikenland, want daar lag de Varius te laden en de Duitse Wolfrose, een onbekend schip voor me, werd gelost. Het was behoorlijk heiig, zodat de foto's een behoorlijk wazig beeld tonen.

   

Altena's Waardentocht  

Zoals gisteren al verteld liepen de mannen van AndelWandelt afgelopen zaterdag een tocht in de omgeving van bijna 26 km. Van Andel over de dijken naar Sleeuwijk en dan zoveel mogelijk vlak langs de rivier terug. De eerste sluis die ze zagen was de inundatiesluis bij Woudrichem. 

Een flinke tijd later en al op de terugweg kwam aan de overkant van de Merwede de tweede sluis in zicht, de Grote Merwedesluis die de Merwede verbindt met het Merwede Kanaal. Een route die wordt gevolgd door schepen op weg richting Vianen. 
Niet lang erna de veel kleinere Lingesluis, vooral gebruikt door recreanten en de route om op de Linge te geraken.

   

Schepen op de Merwede         
Het was behoorlijk druk op de rivier en een aantal schepen werden dan ook op de foto gezet. Over het algemeen schepen die onbekend zijn voor de Wilhelminasluis. Hieronder de Duitse Eiltank 28 met ernaast de Werkendamse Renata.

   

De volgende was de Tauber, oorspronkelijk als sleepvrachtschip gebouwd en nu met thuishaven het Duitse Würzburg.

Dan de Dusama, een spits uit St. Annaland, en de Duitse Jarona uit Moers, een stadje in Noordrijn Westfalen. 

   

Vervolgens eerst de Zwitserse Piz Arina en meteen erna de Belgische Theodela uit Merksem.

   

Met de Merwestroom kwam een schip stroomafwaarts voorbij dat ook hier bekend is. Het Werkendamse schip had een flinke lading zand bij zich. 

De Ella die hierna langskwam was ook een bekende. Het schip kwam uit het Munnikenland waar het was geladen. De Duitse Orientis uit Gerswalde ernaast is een schip met een bewogen geschiedenis. Het werd in 1893 als sleepvrachtschip gebouwd, later gemotoriseerd en weer later omgebouwd tot motortankschip.

   

Dan de laatste van deze serie vandaag, de Estate. een koppelverband  dat thuishoort in Rotterdam. 

Het oude Veerhuis De Zwaan en een naar bericht    

  
Op de Facebook-pagina van de Buurtvereniging De Zwaan las ik het volgende trieste bericht:
"Evelyn Klinkert is op 30 december 2015 overledenHaar trots in de afgelopen jaren was haar huis, het v.m. veerhuis de Zwaan, wat blijkt uit een interview dat zij gegeven heeft aan het Brabants Dagblad in maart 2003." 
In de rubriek "Andel Toen en Nu" op deze site staat een artikel over de geschiedenis van dit voormalige veerhuis. Een deel van dit hierboven genoemde interview stond daar al op. Hieronder nu het volledig interview dat ik van de Buurtvereniging De Zwaan heb overgenomen. 

                                         terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 05 januari 2016          
Onverwacht gisteren een dag niet op de sluis, maar gedwongen in een andere en veel minder prettige omgeving. Maar gelukkig ben ik weer terug en kan ik het gewone leventje weer oppakken en zeker ook deze website.
Want nieuws is er. De mannen van AndelWandelt liepen vandaag o.a. door Woudrichem en daar zagen ze aan de overkant op de Gijsenkrib, waar Maas en Waal samenkomen, een bekend geel bord. Dit waarschuwt voor de gestremde Wilhelminasluis en laat nog steeds zien dat deze stremming duurt t/m 15 januari 2016. Wel, vol verwachting klopt mijn hart (gelukkig). 

Toch weer schepen in de buurt      
Vanochtend vroeg zag ik in de Maashaven nog de Noorderlicht, maar toen ik dit schip iets later op de foto wilde zetten bleek het te zijn vertrokken. Wel in een verder lege Waalhaven nog steeds de Brakelse Sanne. In het Munnikenland zag ik dat de Henny II nu de luiken open had liggen, terecht bleek niet veel later toen het werd gelost. 

   

Henny II moest wachten tot de Anda was gelost. Het oudje heeft dus wel een paar schepen voor moeten laten gaan, want ook de Laborieux bijv. kreeg voorrang. Dat zal wel met de lading te maken hebben gehad. In ieder geval hieronder de Anda bij de kraan.

Andels Nieuws       

Uit een artikel van Teus van Tilborg in het Brabants Dagblad leerde ik dat de dorpsbakker ermee ging stoppen. Zijn winkel in de Julianastraat is dicht. Hieronder links de nu gesloten bakkerij, waarmee een stukje geschiedenis verloren is gegaan. 
Gelukkig toch nog een bakker in Andel en wel Van Ballegooijen die een winkel heeft geopend in de Burg. van der Schansstraat, naast de Spar. Morgen gaat deze winkel open!

   

De Hoogwaterdeuren in beweging      
Vandaag stonden de hoogwaterdeuren onder de brug weer een behoorlijk stuk open. Het schijnt geen kwaad te kunnen en ze gaan ook weer uit zichzelf dicht, zeggen ze. Het verschil in waterhoogte tussen de Maas- en Waalkant van de sluis helpt daarbij.

Hergebruik van oude(re) objecten        
Hoe ik aan het artikel kom, weet ik niet meer. Vermoedelijk komt het van de Facebookpagina "Je bent Jutter als......" en Bart Jellema zou dan heel goed de plaatser ervan kunnen zijn. Het artikel gaat over het hergebruik van een oud pompgemaal in de duinen van Den Helder.     

Nu zag ik een aantal jaren geleden tijdens een vakantie in Noord-Limburg ook een knap staaltje hergebruik en wel van een  oude en buiten gebruikt geraakte sluis. Het was in het Nationaal Park Maasduinen, vlakbij het dorpje Well.

Heel bijzonder om na het wandelen op en rond die oude sluis te lunchen in een prachtig open gebouw dat over de kolk was gebouwd. De naam van deze Bosbrasserie was heel toepasselijk "In de Sluis".  

   

Alleen voor een onderzeeër kom ik naar buiten          
Gekscherend zeg ik 's avonds wel eens tegen de dienstdoend sluiswachter hier op de Wilhelminasluis als ik vind dat ik genoeg foto's heb om aan de dagelijkse update te beginnen: "Je hoeft me alleen maar te waarschuwen als er een onderzeeboot of een torpedobootjager door de sluis komt".
Dat zal zeer waarschijnlijk nooit gebeuren, maar nu zag ik toch een foto van Bart Jellema van een onderzeeboot, de Hr.Ms.O4, in de Koopvaarders-schutsluis in Den Helder. Het zal daar wel een normale zaak geweest, zeker in die tijd (1914-1935)

                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 03 januari 2016           
Wat een onvoorstelbare rust in de hoofdstraat van Andel vanmorgen. Wij kwamen vanaf de Maasdijk Andel inrijden en direct viel ons op dat het beeld dat ons werd voorgeschoteld vrij was van mensen, maar nog belangrijker ook van auto's. Geen geparkeerde, geen rijdende. Ik moest gewoon stoppen om dit moment vast te leggen, maar ook om vast te stellen dat deze Burg. Van der Schansstraat toch wel een hele mooie straat is.

Schepen hier, schepen daar       
In de Waalhaven bleek nu ook een schip minder te liggen, de Alfa-Mea was vertrokken richting het Belgische Gent. Het moet daarbij de Sardonix, die gisteren al vertrok, zijn gepasseerd. Dit schip lag namelijk bij de Volkeraksluizen. Nu resten nog in de Waalhaven de Inspé en Inspé II, de Ariël, de Soray, de Antonia en de Sanne. 

Wij vertrokken ook, maar dan voor een ritje via Poederoijen, Aalst en Nederhemert richting Heusden. Meteen in het begin zagen we dat in de Maashaven nog steeds de Noorderlicht lag, dat in het Munnikenland nog de Henny II, Laborieux en Linko lagen en dat bij De Rib niets was te doen.
Net voorbij Aalst kregen we opeens een goed zicht op de Jamaica die daar lag met de Stranger naast zich. 

Verder rijdend over de Maasdijk bleek dat bij de Steenfabriek geen schip was te zien, maar verderop bij Nederhemert-Noord wel. Drie zelfs, keurig op een rijtje naast elkaar.

   

Het bleken van binnen naar buiten de Hamaritha, Destiny en Aletta te zijn. Drie schepen die Nederhemert ook als thuishaven hebben. 

Al rijdend mijmerden we wat over de schoonheid van dit rivierengebied. Een schoonheid die niet beter kan worden geïllustreerd door de foto die ik onderweg maakte van een molen en de drie hierboven al genoemde binnenvaartschepen op de achtergrond.

Nogmaals het 70-jarig jubileum van schipper Hovestadt          
Gisteren schreef ik over oud-schipper Dick Hovestadt (88) die al 70 jaar lid was van de Schuttevaer afdeling Werkendam. Zeer regelmatig kwam hij in het verleden door de sluis met de Nivoma, Willem Waaierdeur berichtte er over.
Natuurlijk was geen enkele van de vier Nivoma's die ik gisteren plaatste het schip van Hovestadt, maar in een reactie zette Willem Waaierdeur me op het goede spoor.
Het schip waarmee D.C. Hovestadt door de sluis kwam, was de Nivoma die in 1942 in België werd gebouwd op de werf van Jacobs & Kinderen in Schelle. Een schip van 49.90 x 5.38 x 2.52 m. 

Een schip dat in 1942 ging varen als Morea met als thuishaven Antwerpen. Het kreeg daarna andere namen zoals Pionier 2 en Adirge voordat het in 1978 naar Nederland kwam en ging varen als Nivoma voor Dick Hovestadt uit Werkendam. Hierboven die Nivoma op een foto van Willem de Keizer (www.shipphoto.nl) die ik vond op de site van Binnenvaart.eu
In 1995 ging de Nivoma over in andere handen en ging varen met de naam Tredici, vervolgens werd dat de Scorpio, Fado en Tessa. Onder die laatste naam vaart het nu nog vanuit Terneuzen. 

Nu zag ik dit schip nog nooit als Tessa door de sluis komen, maar wel als Fado. Op 5 december 2011 schutte het richting Waal/Merwede.

Wanneer komen de deuren terug      
Op 12 oktober van het vorig jaar gingen de Maasdeuren weg in een transport dat werd aangevoerd door de Thijs en geduwd door de Votrans. 

Volgens de Planning zouden de deuren op 8 januari a.s. op transport moeten gaan naar de Wilhelminasluis. Maar ik neem aan dat dit later wordt.
Nu krijg ik veel Nieuwsbrieven, uiteenlopend van de Afsluitdijk, de sluis en gemalen in Eefde en het project Lekkanaal in mijn mailbox.
Op die manier worden alle betrokkenen uitstekend op de hoogte gehouden van de voortgang of stagnatie van een project. Wat ik hier hoor over de Wilhelminasluis? Noppes, niente, nada, zero!
Wordt het niet tijd om ook hier een omgevingsmanager aan te stellen? Er moeten toch genoeg mensen zijn bij RWS die er heel gemakkelijk nog een dankbare taak bij kunnen hebben.
Maar goed, gezien de geruchten ga ik er vanuit dat ik nog enig geduld moet uitoefenen.

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 02 januari 2016        
In de Waalhaven lagen nog steeds de bekende zeven schepen van de afgelopen dagen, maar in de Maashaven was een verandering. Daar had de Noorderlicht afscheid genomen van de Sardonix die aan het einde van de ochtend was vertrokken richting Zeeland.

In het Munnikenland was de geladen Henny II gearriveerd. Het oudje uit 1901 (!) was geladen uit Jutphaas vertrokken en vond nu een plekje dichtbij de N322 en het Gedenkteken. Vanaf dat punt zette ik het schip dan ook op de foto.

Later in de middag kwamen nog twee schepen bij de fabriek van Covaco aan. Wie de eerste was, weet ik niet, maar wel dat de lege Linko bij de vulpijp was gaan liggen en de geladen Labourieux alvast een plekje bij de loskraan had ingenomen. De Linko, een onbekende voor me, was vanochtend in de thuishaven 's Gravendeel gestart, terwijl de Laborieux een langere reis vanuit Amsterdam achter de rug had. 

   

Zou Crowdfunding de oplossing zijn?  
Eén van de kerstcadeaus die ik met blijheid ontving was de Binnenvaartgids 2016. Wat de vracht- en passagiersschepen betreft ben ik dus weer helemaal up-to-date. Een vervangende gids voor mijn gids Sleep en Duwboten uit 2011 zat er jammer genoeg niet bij.
Nu is december een hele dure maand die zijn naweeën ook nog in januari kent, dus mijn begroting laat een aanschaf van een nieuw exemplaar niet toe. Misschien is crowdfunding voor mij ook wel de oplossing. In 2015 werd op die manier een recordbedrag binnengehaald, het is het overwegen waard. Mocht ik ertoe overgaan, dan reken ik eigenlijk op de enthousiaste medewerking van alle volgers van deze website!!
     

   

Uit de historie van Andel       
Op de Facebook-pagina van "Ge komt uit Ael als........."  komen niet alleen prachtige foto's langs, de reacties of het commentaar erbij is zo mogelijk nog leuker en interessanter.
De laatste foto die ik plaatste was een ansichtkaart met de oude Huishoudschool, de al lang verdwenen Muziektent en een klein stukje van het oude Gemeentehuis erop. Van dat laatste gebouw heb ik vandaag weer een foto geplaatst en ik ben heel benieuwd wat dat weer voor herinneringen naar boven brengt. 

   

Een unicum??    
Willem Waaierdeur maakte me er in een reactie op attent dat op de website van het Nieuwsblad Land van Altena een berichtje stond over oud-schipper Dick Hovestadt (88) die al 70 jaar lid was van Schuttevaer afdeling Werkendam. Ik zocht het artikel op en jawel!
Hovestadt voer voorheen op de Nivoma, een naam die thans prijkt op het schip van één van zijn kleinzonen. 
Willem Waaierdeur schreef erover: "Jaren aan een stuk heb ik hem met zijn “kachelpijp” schip Nivoma geschut. Met zand geladen en dan vaak van Aalst (bij het Esmeer) naar Aalst (B). Dat was wel eens uitkijken met de Waaldrempel, omdat dat schip altijd een beetje in het midden doorlag en dan soms die drempel een vluchtig kusje gaf. Aardige schipper in mooie tijden bij een prachtig onderhouden sluiscomplex."
  
Nu weet ik niet over welke Nivoma dit verhaal gaat, dus staan hieronder alle Nivoma's die ik ken. Nu ga ik er niet vanuit dat de goede Nivoma hier bijzit, misschien heeft iemand wel een foto van de juiste Nivoma.

   

 

   

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 01 januari 2016         
Allereerst wens ik iedereen een goed, gezond en vooral gelukkig 2016. Ook dit jaar hoop ik dat de vele volgers van deze website met regelmaat een kijkje komen nemen.
Zelf keek ik vanochtend in een heerlijk zonnetje vanaf de brug over de sluis naar de Waalhaven en vooral naar de zeven schepen die daar in alle rust liggen.
 

Aan het einde van de middag was het beeld totaal anders. Ik kon het niet laten om in die compleet andere situatie nogmaals een foto te maken. Typisch Hollandse weersomstandigheden, 's morgens stralend weer en 's middags ineens alles anders.

Natuurfotograaf in de dop        
Het laatste stukje naar het Waalhoofd loop ik al een hele tijd behoedzaam, omdat de meeste keren een ijsvogeltje dan geschrokken (of alert) wegvliegt. Maar hoe voorzichtig ik ook doe, nog nooit kreeg ik het op de foto. Tot vandaag!
Direct blijkt dan opnieuw dat mijn camera niet geschikt is voor natuurfotografie. Nu nam ik gewoon een foto van de plaats waar ik dacht dat het vogeltje was geland, zodat ik thuis kon zien of het beestje er ook op stond. Na vele missers vandaag dan toch eindelijk bingo! 
Hoewel de foto van inferieure kwaliteit is, ben ik tevreden met deze nieuwe stap op weg naar het vastleggen van een ijsvogel bij het Waalhoofd. Waarvan akte!

Sluizen rem op toerisme        
Die sluizen zijn dan de Biesboschsluizen en in het bijzonder de Biesboschsluis in Werkendam en de Spieringsluis dichtbij het veer van de Brabantse kant van de Kop van 't Land naar de Dordtse kant. Deze sluizen kennen wat openingstijden betreft beperkingen waar niet iedereen blij mee is.
Hieronder een artikel dat in de laatste uitgave stond van het Nieuwsblad Land van Altena

Eerst een foto van de Biesboschsluis bij Werkendam op een zonnige dag in april van dit jaar.

Rijkswaterstaat, ANWB en de Watersportfederatie hebben nog geen klachten ontvangen. Eén klacht zou bekend kunnen zijn, want op een bord met de nieuwe openingstijden had een waarschijnlijk boos individu in juli van dit jaar iets bijgeschreven.

   

Bij de zo idyllisch gelegen Spieringsluis zijn mij dergelijke klachten, eigenlijk een simpele oplossing van klachten, niet bekend.

Good-old Willem Waaierdeur, trouw volger en vaak aanvuller van deze website, las het artikel ook en reageerde gisteren op deze site:

"Vanmorgen, tijdens het lezen van het net gebrachte Nieuwsblad, kukelde ik met oliebol en al van de keukenstoel. “Sluizen rem op toerisme” was de kop van dit huis aan huis blad. Het gaat hier over het inkrimpen van de bedientijden van de Biesboschsluizen.
Maar waar ik zowat een hartverzakking van kreeg was dat Rijkswaterstaat blijkbaar tarief gaat vragen (vanaf €60) als de schipperij buiten bloktijden wil schutten.
Waar is mijn Waterstaat in vredesnaam gebleven? 2016 belooft weer een interessant jaar te worden." 

Wat dat laatste betreft, sluit ik me graag aan bij Willem Waaierdeur. Wat zou ik die man graag eens in levende lijve willen ontmoeten! Jammer, maar hij wil onbekend blijven.
Misschien ontmoet ik hem dus wel regelmatig, hier op de sluis of in één van de dorpen rond de sluis. In ieder geval moet hij wonen in het Land van Heusden en Altena, anders zou hij immers de krant Nieuwsblad niet ontvangen.
Aha, weer een stukje dichterbij de demystificatie van deze Willem Waaierdeur. Zou hij misschien op deze foto staan?

                       terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht   

Top