HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                   Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 maart 2016       


donderdag 10 maart 2016          
Een wel heel stille dag omdat de sluis was gestremd. Gestremd? Waarom? Wel, dat weet niemand. De Catherina 7 was gisteren al met de bok aangekomen en die lagen rustig in de Waalhaven. Er was niets dat schutten in de weg stonden zo bleef dat de gehele dag. 

In de loop van de middag werd de bok omhooggezet, maar vooralsnog was dat alle activiteit.

In het Munnikenland lagen twee schepen. De Vito werd gelost en de Patria geladen. De eerste zou aan het eind van de middag vertrekken.

   

Op de terugweg van Wijk en Aalburg reden we natuurlijk over de Maasdijk naar huis. In de buurt van Veen haalden we de Cornelis V. in die met gezwinde spoed op weg was naar de sluis. Daar besloot de schipper, toen hij hoorde dat de sluis pas morgen weer openging, te  wachten.

   

Aan het einde van de middag zag ik dat de Catherina 7 in beweging kwam en daarom besloot ik maar even te kijken. Ik was precies op tijd om een auto bungelend aan de bok door de lucht te zien gaan. Apart gezicht, zo'n grote bok en zo'n kleine auto.

Een soort sluizentocht         
De mannen van AndelWandelt bezochten vandaag een flink aantal sluizen. Vanaf Sluis Empel kwam later eerst Sluis Hintham aan de beurt, gevolgd door Sluis 0 en tot slot werd ook nog een bezoek gebracht aan Sluis Engelen. Onderweg kwamen Hans en Anton natuurlijk een flink aantal schepen tegen. Een selectie uit al die foto's staat hieronder.

   

 Op de Maas kwam de The-An XIV redelijk onopvallend langs, maar dat gold zeker niet voor de Belgische Brutus uit Merksem. 
Hieronder de Santiago die op het punt is om Sluis Empel in te varen vanaf het Maximakanaal. De foto ernaast laat het sluiscomplex daar zien.

   

Langs het kanaal liepen de mannen richting Sluis Hintham en onderweg kwamen ze o.a. de Berkel 01 met de bak ITV 01 ervoor tegen. Even verderop rechts de duwer Blizzard die de Bram voor zich heeft. Links op die foto ligt Romi te wachten tot het Sluis Hintham in kan varen.

   

In de sluis ging de Romi nogmaals op de foto. De mannen liepen door maar werden ter hoogte van de Dungense brug door de Romi ingehaald.

   

De volgende was een goede bekende van de Wilhelminasluis, de Soli Deo Gloria.

Bij Sluis 0 in Den Bosch lagen ook wat schepen, o.a twee spitsen. Het waren de Veridis Quo en de Testudo.

   

Verderop in Den Bosch eerst de Dabricy en ietwat verstopt het passagiersschip Rhine Princess.

   

In de buurt van Hedel ligt het terrein van de pontonniers/genisten en daar zagen ze het oudje RV (Rijksvaartuig) RV 29 een ook de kleine RV-04-28.

   

De laatste twee foto's uit deze serie tonen twee slepers die bij Engelen aan het werk waren met de HA 9 van Hakkers. Het waren resp. de Maas-Waal en de Margriet.

   

                                                       terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 09 maart 2016         
Een heerlijke dag met wat verrassingen. Dat begon vanochtend al toen twee Belgische spitsen de sluis inkwamen en daar ook nog gezellig bij elkaar gingen liggen. Ik meen dat zowel de Vanguard als de Zambesi Rotterdam als bestemming had.

   

Vanuit Andel kwam de Patria richting sluis om te schutten. Ik meen dat het schip pas morgen hoeft te laden in het Munnikenland bij Covaco, maar morgen is de sluis gestremd. Na het schutten bleef de Patria in de Waalhaven liggen.

   

Een tijdje later begreep ik waarom de Patria in de Waalhaven was blijven liggen, omdat ik de bilgeboot Rudis langszij zag.
Toen ik een foto van het tweetal wilde maken gooide de Rudis net los om op weg te gaan naar de volgende klant. De Patria voer even later ook weg om het Munnikenland in te gaan om daar te laden. 

Vraag me niet hoe en waarom we in Zuilichem terecht kwamen, maar opeens waren we er. Bij een punt met een prachtig zicht op de Waal stopten we even om naar de passerende schepen te kijken. Dat waren er behoorlijk wat en een paar ervan zette ik natuurlijk op de foto. 

   

De twee schepen hierboven pikte ik uit het aanbod om verschillende redenen. De Sawadi leek, geladen als het was, een onderzeeboot na te doen, en de Nelly-V was een bekende van de Wilhelminasluis.
De Caronia die met containers afvarig was, viel me gewoon door de grootte en het tempo op. Later zocht ik het schip op in mijn gids "Binnenvaart 2016" en toen zag ik pas dat het schip 135 m. lang was. Op de brede Waal lijkt dat dan een stuk minder.

Terugrijdend naar huis keken we naar de Liesbeth die bij Covaco bijna was geladen. Eenmaal op de sluis lag net de Goede Hoop in de kolk.

   

Voor de eerste keer dit jaar kwamen de STC-schepen Prinses Christina en Prinses Beatrix oefenen. Omdat ze een brugopening nodig hadden waren de rijen wachtende auto's aan beide kanten van de sluis dan indrukwekkend lang. 

   

De lunch op de twee schepen werd gebruikt in de Maashaven en daarna werd iets verderop gedraaid om weer te gaan schutten. Het duo deed dat samen twee keer, dus vier keer een brugopening. Later kwam de Christina voor nog een tochtje door de sluis en en meteen weer.

Vanmiddag waren we een tijdje in Andel en ook bij de appartementen in de Oude Silo. We vroegen ons af of het echt leuk wonen zou zijn daar. Terwijl we er erover mijmerden passeerde de Spes Nostra. Natuurlijk zette ik het schip, een goede bekende, op de foto.

Geen schepen verder, behalve de Catharina 7 van Hebo. Deze zal ongetwijfeld morgen een taak hebben bij het terugplaatsen van de reservedeur.
Verder nog de Vito die het Munnikenland inging, maar ook daar was ik niet "live" getuige van.

                                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 maart 2016      
Nog even terug naar gisteren en wel vroeg in de avond ervan. We hoorden wat herrie buiten en dus ging ik maar even poolshoogte nemen.
"Out of the blue", in dit geval "in the dark", was daar opeens de Brandweer. Waarschijnlijk in het kader van een oefening om bij een calamiteit in of bij de sluis te weten wat de (on)mogelijkheden dan zijn om hulp te bieden.
Toch een geruststellend gevoel, maar ze hadden best van te voren kunnen waarschuwen.
 

Toen we vanochtend rond 10.00 uur van de sluis vertrokken was er nog geen schip gepasseerd, maar later op de dag werd dat wel goedgemaakt. Wij keken voor vertrek in het Munnikenland, waar de Janna-Maria lag te lossen.

 De Cornelis-B schutte als eerste, ik was er niet bij. Toch weet ik het, omdat ik een berichtje kreeg van de schipper dat de sluis was gepasseerd en dat hij bij Woudrichem de Prins Willem-Alexander van het Rode Kruis was tegengekomen. Bij het bericht zat een prachtige foto als bewijs.

Na verloop van tijd waren we weer terug op de sluis, de Brigitte en de Ventjager miste ik o.a., maar voor de Rotterdamse spits Moshulu waren we op tijd. Een spits met prachtige kleuren, hoewel dat een wel heel subjectieve waardeoordeling is. 

   

Op mijn hurken zittend op het Maashoofd kan ik onder de brug door schepen in de Maashaven op de foto krijgen. De Albertina dobberde daar en dus moest ik dit kunststukje ook vanmiddag weer uithalen. 
Gelukkig hoefde dat niet te worden herhaald voor de Patria, want die zagen we aan De Rib in Andel liggen toen we daar een stukje over de Maasdijk wandelden.

   

Een poosje later de Caan in de sluis op een reis die in Rotterdam was begonnen en nu naar Den Bosch leidde. De Caan was dus gisteren niet blijven overnachten in Gorinchem zoals ik dacht.

   

De laatste voor mij vandaag was de Allegria uit Werkendam. Het schip draagt deze naam nog niet lang, want mijn gids meldt bij het europanummer de Census. Een onbekende voor mij en ik neem aan ook voor de sluis.

Stremmingen van de Wilhelminasluis        
Allereerst de al weken geleden geplande stremming op 10 en 11 maart. Het volledig bericht voor de scheepvaart staat ook al lang op de Info-pagina van deze site, maar voor alle zekerheid hier ook nog maar een keer. Nu heb ik horen vertellen dat in deze twee dagen de reservedeur wordt teruggeplaatst. Waarom de sluis dan moet worden gestremd is mij niet helemaal duidelijk, afwachten dus maar.

 

De tweede stremming heeft te maken met de proefsluiting van de Kromme Nolkering bij Wijk en Aalburg. Zo lang deze sluiting duurt is scheepvaartverkeer ter plaatse gestremd, de Wilhelminasluis kan gewoon worden gepasseerd. Of worden de hoogwaterdeuren op de sluis die dag ook beproefd. Opnieuw afwachten maar.       

 

                                                terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 07 maart 2016
         
Een beetje een slappe tijd lijkt het wel de laatste dagen. Ook vanochtend was het niet druk, de middag vergoedde echter veel en zeker het laatste gedeelte ervan.
Gerrit-Jan en Maurice liet ik fotoloos passeren en hetzelfde lot had ik de Albatros toebedacht. Maar ja, als je toch richting Wijk en Aalburg gaat en je ziet dat schip dan varen, is het een kleine moeite om deze Albatros op de foto te zetten.
 

Links van de plaats waar ik stond en aan de overkant zag ik dat de arken er nog steeds liggen. De rechter lijkt nu wel wat slagzij te maken. 
Ineke kwam kaarsrecht en in tip-top conditie door de sluis. We waren net op tijd terug voor haar. 

   

Vanmiddag een nog onbekend schip voor me, de Vitalis uit Ouderkerk die echter vandaag in Nederhemert was gestart. Het reisdoel was voorlopig Gorinchem. 

   

Met de 110 m lengte paste het schip maar net in de sluis. Veel ruimte tussen de Waaldeuren en de boeg was er echt niet.

Direct erna, het schip had in de Maashaven geduld moeten betrachten, schutte de Caan. Al geruime tijd had ik het schip hier niet gezien. Ook de Caan, met een aantal lege containers aan boord, was op weg naar Gorinchem/Rotterdam.

   

De Prinses Margriet kwam daarna, ze bleef in de Waalhaven overnachten. Later zag ik nog de Casa-Nova richting Afgedamde Maas gaan en niet veel later schutte de Elisabeth de andere kant op. Ik maakte geen foto's meer, de sneeuw- en hagelbuien waren te hevig. 

Een bijzondere gast op de sluis
      
Tegen het einde van de ochtend een bijzondere gast op de remming. Het dier liep heen en weer op de balk, keek om zich heen, drentelde weer wat en vloog ineens weg. Een nijlgans.
Nu is de nijlgans achter de sluis niet echt een bijzondere verschijning, achter onze woning in De Struikwaard zag ik ze meermalen in de bomen staan. De tweede foto van een koppel is dan ook uit 2013 toen de hoge bomen er nog stonden.

   

Vervuiling van de Afgedamde Maas       
Weinig meer gehoord de laatste tijd over de vervuiling van de Afgedamde Maas door land- of tuinbouwgif. Zou de veroorzaker al zijn gevonden? Ik kan me niet herinneren er iets over te hebben gelezen. 
De vervuiling moet wel heel ernstig zijn geweest, als nu na twee maanden het water nog steeds niet kan worden ingenomen om er drinkwater van te maken. Het is dus duidelijk een ramp geweest die vervuiling!

   

                                                     terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zondag 06 maart 2016    
Vandaag gebeurde er weinig wat de scheepvaart betreft en waren er ook geen storingen te bespeuren, een rustige dag dus. Alleen in de Waalhaven was er enige verandering, want daar had een recreant een plekje gekozen tussen de Prinses Margriet/Soraya en de sluis. Ook lekker rustig.

Coasters bij Schouten       
Van Teun den Dekker zijn een drietal foto's van coasters bij Schouten in het Munnikenland. De man op de linker foto bij de lospijp is waarschijnlijk hr. Jan Haasakker uit Aalst. De foto's zijn gemaakt in de jaren '70 van de vorige eeuw. 

   

Op de foto hieronder zijn geen namen van de afgebeelde mensen bekend. Iemand? De linker coaster op de achtergrond is de Alk, maar de naam van de rechter kan ik niet ontletteren. 

In die tijd kwamen er regelmatig coasters bij de fabriek van Schouten, want ook Huib Klop gaf foto's van coasters in het Munnikenland. Ik meen dat het met de coaster hieronder, de Aas, niet echt goed ging. Of er was een aanvaring, of er viel iets op de coaster. Ik kan niet meer terugvinden in mijn archief wat er precies aan de hand was. Iemand? (2)

   

Stond op de eerste foto van dit artikel een man bij de vulpijp, ook Huib Klop leverde foto's van personeel van Schouten aan het werk bij het laden, of was het lossen. Ook nu weer heb ik geweten wie de afgebeelde mannen zijn, maar ook dat kon ik niet in mijn archief terugvinden. Dus voor de derde keer: Iemand? (3)

   

Voor vandaag niet meer. Morgen zullen er wel schepen passeren, hoewel het de laatste dagen behoorlijk rustig was. 

                                                   terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 05 maart 2016         
Ja, dat krijg je als je zo nodig goedkoper en dan ook nog sneller wilt werken. Alle complimenten voor de aardigheid van de provider, maar niet voor de deskundigheid of eerlijkheid. Want, dat een nieuwe lijn tot maximaal drie nachten moet worden gestabiliseerd, daar is niet over verhaald. Gevolg was wel dat de internetverbinding niet was te vertrouwen. Nu is dat vertrouwen langzaam aan het terugkomen en waag ik het erop. 
Donderdagochtend leek alles nog wel en monter zette ik de Zwaantje 1 die van Zaltbommel op weg was naar Heusden op de foto. Later op de dag kwam het alweer terug trouwens.

Na het bezoek van de monteur donderdag leek alles okay en dus gingen we argeloos op pad om boodschappen te doen. Bij terugkomst zette ik eerst nog de Laborieux in het Munnikenland op de foto.

Eenmaal weer thuis bleek de verbinding met internet te zijn verbroken en ook werkte de telefoon niet meer. Balen! De rest zal ik maar niet vertellen, maar nu lijkt alles weer goed te werken.
Goed werken deed de sluis niet donderdag, want de westelijke Maasdeur weigerde regelmatig dienst. Storing 2016-18 heb ik al die keren bij elkaar maar genoemd. Ik maakte geen foto's verder die dag, ik kon ze toch niet plaatsen.

De foto hierboven is van gisteren. Mannen van Ooms zijn in de stromende regen bezig al de kapot gereden grond provisorisch te herstellen. Ondanks dat ze hun uiterste best deden, kan nog een bezoekje geen kwaad.
Op de foto ook een geparaplude sluiswachter, op weg naar het Maashoofd H4 om de boel te resetten. Resetten? Juist! Op vrijdag was het helemaal hommeles, want van de zeven schuttingen bleef die lastige deur zeven keer staan. 

Ondanks de overvloedige regen maakte de man van EPC de boel weer werkend, hoewel ik 's avonds nog een keer zag dat diezelfde deur bleef staan. Dat moet toch anders lijkt me! Net alles vernieuwd en dan zulke storingen steeds, niet te geloven. Iemand moet daar toch verantwoording over afleggen?
Al die vrijdag-storingen heb ik opgenomen onder storing 2016-19. Ben ik soepel of niet?
Vandaag prachtig weer maar eigenlijk geen vaart. Pas tegen 12.00 uur kwam de eerste schutter zich melden, een recreant. Daarna zag ik deze dag nog twee recreanten en toch ook nog een beroepsvaarder. Het schip had een wel heel toepasselijke naam: C'est la Vie. En zo is het natuurlijk ook.

   

Verder geen schepen, behalve de Prinses Margriet en de Soraya in de Waalhaven. Maandag gaan die weer verder.

Midden op de brug kun je goed de weg oversteken en je hebt dan een prachtig zicht op de Afgedamde Maas, De Plaat en het Zwaluwnest.
Omdat een aantal jaren terug de Zwaluw uit Nieuwegein vaak weekeinde hier kwam houden en dan achter de oostelijke Maashavenremming ging liggen, heeft die plek de naam gekregen van Zwaluwnest. In dat Zwaluwnest lag nu de Sanne weekend te houden.

Bridgescout         
Vanochtend kwam via Twitter het nieuws binnen dat weer een schip de hoogte van de brug verkeerd had ingeschat en bij Zutphen de stuurhut was kwijtgeraakt. 
Het treinverkeer lag stil en het scheepvaartverkeer was gedeeltelijk gestremd. De brug kan namelijk niet open zodat ongeladen schepen niet onder de brug door konden. Het schip is even voorbij de brug afgemeerd.
Dit lezend moest ik direct denken aan een artikel dat ik gisteren in het AD/Rivierenland las:

Deze "Bridgescout"  blijkt al langer te bestaan en is ook al in gebruik begreep ik uit het artikel.

Er hangt inderdaad een flink kostenplaatje aan de aanschaf van een dergelijke beveiliging. Toch wel makkelijk lijkt me als leek, de keren dat ik iemand met zijn hoofd boven de stuurhut de beschikbare hoogte  probeerde in te schatten zijn legio. Hieronder een foto uit maart 2011, de naam van het schip laat ik maar in het midden. 

Werk van Verkeersleiders      
Via Twitter volg ik een aantal Verkeersleiders in hun werk. Leuk om te lezen en zien wat ze zoal doen, hun taakpakket bevat meer dan varen om te zien en gezien te worden. Van hun taken is een poster gemaakt, hieronder heb ik die geplaatst, hoewel de tekst dan moeilijk is te lezen.

                                                       terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 maart 2016           
De schepen druppelden de sluis door, dit in tegenstelling tot de regen die net als gisteren uitbundig naar beneden kwam. Daarom en omdat mijn camera zo nu en dan weigerde heb ik maar weinig foto's gemaakt. De eerste was van het werkschip Deo Data die van Dordrecht kwam en tegenover Ammerzoden de reis afrondde. 

Zomaar, toen het droog was, liep ik naar het Waalhoofd om de uitvarende Passant, die op weg was naar Rotterdam, op de foto te krijgen. Voor de Cornelis B, die van Veghel kwam, bleef ik lekker binnen en kwam mijn IPhone er weer aan te pas. 

   

Dan de Oosterhoutse Polaris. Mooi schip, maar niet mooi genoeg om me naar buiten te krijgen. Van binnenuit dus maar geprobeerd.

De Urker Babette had ik al een flinke tijd niet gezien, het schip kwam van Den Haag. Het was droog op dat moment, dus niets belette me om langs de sluis te wandelen van Maas- naar Waalhoofd.

   

De Anna was al eerder geschut, maar was blijven liggen in de Maashaven. Op mijn hurken toch maar, onder de brug door, er een foto van gemaakt.

Verrassing van Maksor Diving       

Vanochtend kreeg ik een mailtje van iemand bij Maksor Diving uit Werkendam met drie foto's erin. Het waren beelden uit een filmopname die de Maksor-duikers afgelopen vrijdag maakten van het probleem van de losse balk in het oostelijk Waalhoofd. 
Dit probleem bleek te worden veroorzaakt door een volledig verroeste moer/bout. De balk werd weggehaald, ik neem aan om nieuwe gaten te boren. 

   

Een nieuw stuk draadijzer werd volgens een beproefd procedé in de muur bevestigd, ze noemden dat een chemisch anker. Kenners zullen dan vast wel begrijpen hoe dat is gegaan. Ik begreep dat die eerst moet uitharden. Na een paar uur kon de moer erop worden gedraaid en zat de balk weer muurvast. De laatste keer dat een dergelijk karwei gebeurde was bij de grote renovatie in 1984.

Hans de Weerd op pad 4      
De laatste serie schepen die Hans op de foto zette toen hij vorige week het rondje Andel-Brakel-Gorinchem-Sleeuwijk-Andel maakte, een route van ca. 37 km. Vanaf de Waaldijk tegenover Woudrichem zag hij eerst de duwer Willem langskomen die de bak Wiljaco F12 voor zich had. De Cotrans 10, een bekende!, zat het transport op de hielen.

   

Een stukje verder, nog steeds Woudrichem als achtergrond, eerst de Eiltank 42 en daarna de Mi Vida.

   

Van Gorinchem kwam de veerboot Gorinchem VIII, deze was op weg naar Woudrichem maar het bleef in het begin de bakboordwal houden. 

In de haven van Gorinchem zag Hans de Zouwe liggen, zo te zien een (oud) Waterstaats bootje. Even verderop lag de bekende P99 die we nogal eens door de sluis zien komen op een patrouille. Vanaf de brug in de A27 zag Hans het transport van de Perfect 6 met het ponton Schelde.

   

Nog twee vrachtschepen gingen op de foto. De eerste was een koppelverband van de Statendam die de Statendam II voor zich had. Het laatste schip van deze serie en daarmee de vier series afsluitend was de Sunrise. Deze twee laatste foto's werden gemaakt op het moment dat de schepen bij het punt waren waar de Maas en de Waal samen verdergaan als Merwede.

   

Nog een laatste foto en die was voor de Historische Haven van Woudrichem.

                                                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 01 maart 2016          
Wat een mooie dag beloofde te worden, werd later toch een wel heel regenvolle dag. Voeg daarbij dat ik vanochtend geen enkel schip zag passeren, pas rond 13.00 uur was de Patria de eerste, en mijn "teleurstelling" is verklaard.
Gelukkig dus dat de Patria  uit het Munnikenland kwam en flink stoffig door het laden op weg was naar Helmond.
    

   

Zo lang geen schip en dan ineens zijn ze er. De Patria voer uit en meteen kwam de Engelina, die kwam juist van Helmond, de sluis in. En toen dit Friese schip de sluis uitkwam lag in de Waalhaven de Actief te wachten. Deze had de fabriek van De Heus in Andel als reisdoel.

Daarna moest ik wel lang wachten op de volgende. Dat was de Gorinchemse Bakesteyn die leeg van Gouda kwam. Vanwege de regen maakte ik deze foto met mijn IPhone.

De Prinses Margriet kwam in stromende regen langs en dus geen foto. Wel rond 16.00 uur van de Maasstroom 7, maar dan lekker droog vanuit huis, die alleen op pad was, misschien wel om ergens een bak op te halen. 

Daarna besloot ik het maar voor gezien te houden en aan de dagelijkse update te gaan beginnen. Nog één foto maakte ik en wel van de Duitse spits Delta. Die plaats ik hier niet, maar die gaat naar de Facebook-pagina Spitsen typische binnenvaartschepen.

Wat een winter die van 1963!        
De winter 1962-1963 was meteorologisch een der strengste sedert 1900. Reeds in de herfst van 1962 heerste gedurende enige tijd vorst, maar de eigenlijke winter begon op 20 december. Toen begon een periode, die tot in maart 1963 zou duren, waarin de temperaturen vrijwel voortdurend onder het vriespunt zouden zijn en soms zeer lage waarden aan zouden nemen.
Binnen enkele dagen waren alle kanalen en het IJsselmeer dichtgevroren, later gevolgd door de grote rivieren. In de tweede helft van januari waren nog slechts de vaarwegen van de grote havens naar zee redelijk bevaarbaar.
Waarom nu opeens aandacht voor deze winter van 1963. Wel, van Teun den Dekker kreeg ik een drietal foto's die zijn vader op 1 maart van dat jaar, vandaag dus precies 53 jaar geleden!, maakte. Wat een enorm verschil met vandaag, nu is het toch zo'n 6 à 7 graden.

   

Twee ijsbrekers kwamen de Afgedamde Maas bevaarbaar maken, de Christiaan Brunings en de Jan Blanken. De eerste poging vanaf de sluis slaagde niet, vanaf de Bergsche Maas lukte het wel. Op de foto zijn de schepen in de bocht van De Zwaan in Andel. 
De "Jan Blanken" en de "Christiaan Brunings" zijn nog in actie gebleven tot en met 7 maart voor het breken op niet direct voor de rivierafvoer van belang zijnde wateren. Deze activiteiten hadden tot doel het ijsvrij maken van scheepvaartwegen met daarin en daaraan gelegen kunstwerken. Hiertoe behoorde o.a. de Afgedamde Maas, het Spui, de vluchthavens te Zijpe en Dinteloord, de schutsluis te Bruinisse en een gedeelte van het Hartelkanaal nabij de Hartelsluis. 

Nogal wat mensen kwamen op het spektakel af aan de foto's te zien. Ook andere foto's uit die tijd tonen dergelijke taferelen en soms is het nog veel drukker. Ook de foto hieronder, duidelijk veel langer geleden, toont dat. Geen idee hoe ik aan deze foto kom, maar leuk is die wel.

 Zo te zien zijn hieronder ook de Christiaan Brunings en de Jan Blanken aan het werk. Maar of deze foto's ook uit 1963 komen? Ik twijfel.

   

Hans de Weerd op pad 3     

   

Ook vandaag weer een aantal foto's van schepen die Hans op de Waal zag nadat hij was overgestoken bij Brakel en op weg was naar Gorinchem. Hierboven de Helena Tineke en ernaast de mts Performance, twee onbekenden voor me.
Ook de twee schepen hieronder zijn hier niet bekend, de mts Calcit 6 en de duwer Veerhaven VII die met een aantal bakken op pad was. 

   

Het veer Brakel II is natuurlijk wel bekend. Niet van de sluis, maar wel van het aantal keren dat ik dit veer nam om aan de overkant te komen, of aan deze kant natuurlijk.

Vervolgens weer louter onbekenden. Eerst de Schippersgracht met ernaast de Union 2.

   

Ook de laatste twee schepen uit deze serie kende ik niet. Het zijn resp. de Challenger en de Querida. 

   

Op de achtergrond van de rechterfoto hierboven is te zien dat Hans toen al was gevorderd tot het Slot Loevestein. Een mooi moment om deze serie voor vandaag te beëindigen. Geheel in stijl dan ook met een foto van dat Slot, gezien vanaf de overkant van de Waal. 

Dan nog dit................. 
Eerst een foto die ik een paar dagen geleden in het AD-Rivierenland zag staan. De Noorder Lingesluis bij Asperen. 

Ook een oude sluis is die met de wel heel bijzondere naam Boerenverdrietsluis. Een sluis die ligt tussen de binnenhaven van Den Helder en het Noord-Hollandskanaal. Ik zag deze foto op Je bent een Jutter als........ die daar was geplaatst door Bart Jellema.

Tot slot een stukje van een Nieuwsbrief die ik vanochtend via mail ontving. Het is de brief van de Wilhelminasluis in Zaandam. Ongelooflijk dat bijna iedere sluis waar grote werkzaamheden worden verricht onmiddellijk wordt verblijd met een heuse Nieuwsbrief.
Misschien wel een idee om de volgende keer dat hier een grootscheepse restauratie/renovatie/vernieuwing op het programma staat, zelf maar een Nieuwsbrief uit te geven.
In deze Zaanse Nieuwsbrief wordt o.a. gesproken over een webcam. Die kun je zien door hier te klikken.

                                                    terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

 

Top