HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                       Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 mei 2016                                        

dinsdag 10 mei 2016     
Opnieuw een aardige dag met na afloop de constatering dat het een behoorlijk drukke dag was. Vanochtend begon het al vroeg met achtereenvolgens de Lourens Sr en de Patria. Te vroeg voor mij, maar daarna miste ik een aantal schepen omdat ik even weg was. Mijn betere helft hield voor me in de gaten welke schepen passeerden. Het bleken de Albatros, de spits Bon Espoir, de Zilvermeeuw 2 en de RWS 71 te zijn. Jammer, geen foto's van die schepen. Maar wel van de Franse spits Prodest, hoewel ik daar bijna te laat voor was. 

   

Niet veel later een schutting met twee slepers, de Merwestroom en de Vliestroom, en de Dordtse Willie. 

Van de fabriek van De Heus in Andel kwam de Kalisti die daar was gelost. Na de passage van de Kalisti ben ik naar De Rib gereden om daar te zien dat de Maasstroom 8 er nog steeds lag, maar nu ook nog de gisteren gearriveerde Harmonie.

   

Vervolgens in de sluis de Titania die na het schutten een plekje in de Waalhaven zocht en vond. De Liesveld kwam er niet lang na, dit schip was op weg naar de loswal in Poederoijen om daar enige hand- en spandiensten te verlenen.

   

Na een tijdje kwamen de twee slepers weer terug uit Heusden, maar nu met het casco van mts Nina tussen hen in. Het transport ging naar Hardinxveld-Giessendam.   

   

Op de rechterfoto hierboven is links een wachtend schip te zien. Deze Diademar was de laatste die op de foto ging vandaag.

Natuurlijk kwamen er nog meer schepen, het was tenslotte pas 18.00 uur. In ieder geval zag ik nog de Keimpe, Jolise en Res Nova passeren.

De brug over Sluis St. Andries             
Het gebeurt hier bij de Wilhelminasluis ook. Op het drukste tijdstip van de dag, de middagspits waarop Nederland zich huiswaarts spoedt, wordt de brug open gedaan om een recreant te laten passeren. Heel vervelend en eigenlijk vreemd.
Zou het niet mogelijk zijn om de brug voor recreanten niet te draaien in een bepaalde tijd? Volgens mij gebeurt dat op sommige plaatsen nu al. 
Afijn, de brug bij Rossum ging dus gewoon op het drukste moment van de dag open voor een recreant!

   

Amfibievoertuigen      
Afgelopen zaterdag, 7 mei, plaatste ik wat foto's van de passage van een aantal amfibievoertuigen. Later kreeg ik een foto van zo'n voertuig op het droge in de haven van Woudrichem. De club bleek daar aan land te zijn gegaan.
Hieronder eerst de wagen in de sluis, ernaast op het droge. Die tweede foto is gemaakt door Beppie ten Böhmer. 

   

Onbekend schip in Maasbracht      
Gisteren plaatste ik wat foto's van Sluis Maasbracht, waaronder eentje van de sluiskolk met een schip erin. Het schip kreeg geen naam, maar nu wel. Jan Brand, "the eyes of an eagle!" stuurde me een bericht dat het de Marlies H was.
Hieronder nog eens die foto met ernaast de Marlies H op 22 september 2015 in de Wilhelminasluis.

   

                                           terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 mei 2016      
Vanochtend zag ik weer een flink aantal kinderen per fiets naar school gaan, de vakantie is dus weer voorbij. Dat was in de sluis ook te merken, want ondanks het mooie weer was het aantal recreanten vergeleken met de afgelopen dagen een stuk lager. 
Beroepsvaart kwam er genoeg langs. De Albatros en Zagri 3 (die ik later in Hedel zag liggen) waren de eersten. Daarna zag en hoorde ik de Arnold J van Dunea, de Cornelis V en rond het middaguur de Vios. Van al deze schepen helaas geen foto.
Wel van de Rudis die tegen de casco's in het Munnikenland lag, toen wij tegen 14.00 uur op de sluis terugkwame
n. 

Een uur later de Addio die in de Maashaven even moest wachten op een recreant.

Tegen 17.00 uur de Walcheren uit Meliskerke die uit Hedel kwam. Dat was mijn laatste schip, hoewel om 18.00 uur nog de Dei Gratia schutte. Maar toen was ik al begonnen aan de dagelijkse update en zag ik het schip dus vanachter mijn bureau.

Sluis Maasbracht      
Zo nu en dan krijg ik zomaar een aantal foto's toegestuurd van het een of andere object, gebeurtenis of plan. Daar ben ik altijd blij mee en meestal besteed ik er op deze site dan ook aandacht aan. Zo ook aan de foto's die ik kreeg van Sluis Maasbracht.

De eerste foto's zijn van een behoorlijke hoogte gemaakt, ik neem daarom aan dat ze vanuit de Bediencentrale van de sluizen zijn genomen. In ieder geval een prachtig zicht op de voorhaven.

   

Dan een foto van een schip in een van de sluiskolken. Naam van het schip is onbekend.

Ook de laatste twee foto's zijn vanuit een lager gezichtspunt gemaakt, maar ze geven een goed beeld van de situatie. Op de linkerfoto de Bediencentrale.

   

AndelWandelt gescheiden op pad     

Elders op deze site is een Verslag te vinden van zowel Anton (twee tochten à 40 km) als Hans (een tocht van 80 km), maar ook staan er foto's van de twee tochten die Anton liep. Hans maakte dit keer geen foto's, hij liep een flink aantal uren in het donker, maar Anton wel. Uit zijn oeuvre heb ik een aantal foto's geselecteerd.

Hierboven de Grote of Noordelijke Lingesluis in de buurt van Asperen. Hieronder een grote foto van de Sluis Arkelsche Dam.

Beide sluizen staan eigenlijk altijd open, maar ze kunnen hun functie nog steeds vervullen..

   

Behalve langs sluizen voerde de route zowel op de eerste als de tweede dag langs een aantal gemalen. Het Gemaal Donk bijvoorbeeld in Arkel. 

   

Ook maakte Anton foto's van het Gemaal Den Beemd, het grote gebouw is het oude gemaal, ernaast een veel kleiner nieuw gemaal(tje).

   

In de buurt van Spijk kwam Anton langs het gemaal Broekse Sluis. 

   

Veel kleiner en ook ouder is het Gemaal Heicop dat aan de overkant van het Merwedekanaal lag.

                              terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht 

zondag 08 mei 2016        
En alweer een heerlijke dag, een dag ook die wat verrassingen bracht. De eerste was ontwapenend toen vanochtend een viertal gansjes in looppas en dicht bij elkaar over de sluis renden. Mama Gans zat in de sluis, maar vloog daar even later uit en verdween, haar kroost alleen latend.

   

Na de eerste renpartij waren de gansjes het toch niet eens en gingen in conclaaf vlak voor het wachtgebouw.

Nu troffen ze het wel heel erg met de sluiswachter, want die goede man is een dierenliefhebber van de bovenste plank. Hij kwam naar buiten, de gansjes volgden hem en hij leidde de beestjes naar een plek in De Struikwaard. Niet lang erna kwam de moeder en weer bij en leek alles in orde.

   

Storing 2016 - 24     
En een fikse storing dit keer en ook eentje die zich wel heel onverwacht voordeed. De slagbomen gingen naar beneden omdat een brugopening nodig was voor een zeilboot. Maar met die bomen naar beneden viel het systeem uit, in ieder geval gebeurde er verder niets. 

Heel opmerkelijk trouwens dat de zeilboot toen zonder problemen in notime de mast kon strijken en onder de brug doorkon. Het verkeer op de N322 was vanaf dat moment, 14.15 uur, gedwongen te wachten. Dat gebeurde dan ook, hoewel sommigen een uitweg probeerden te vinden.

   

Aan de oostkant van de brug leken zich steeds meer motoren te verzamelen, zodat het een clubmeeting leek te zijn. Maar na enige tijd waren alle motoren verdwenen, op zoek naar een alternatieve route.

Ook anderen zochten een alternatieve route. Fietsers lukt het dan nog om over de sluisdeuren te gaan, maar gewoon onder de slagbomen door kruipen met fiets en al was ook een favoriete bezigheid. Over het gevaar van dergelijke acties leken die mensen zich geen zorgen te maken. 

   

Het duurde behoorlijk lang voordat hulp arriveerde. Een mooie kans om de sociale contacten te vernieuwen, verdiepen of aan te gaan.

Rond 16.00 uur arriveerde een monteur en daarna duurde het nog tot 16.45 uur voordat de slagbomen omhoog gingen en de wachtenden werden bevrijd. Gelukkig kon er intussen wel worden geschut.
De problemen waren daarmee nog niet over, want even later gingen de rode lichten knipperen, maar gebeurde er verder niets. Dus reden auto's en masse door het rode licht. Pas rond 18.00 uur leken de problemen onder controle te zijn en waren de stremmingen voorbij!

   

Onbegrijpelijk dat dit allemaal zo lang moet duren. De N322 is een druk bereden weg die de verbinding vormt tussen de A2 en de A27. Vreemd dat de oplossing van een probleem 2,5 uur moet duren. Belachelijk.

Er was ook nog vaart in de sluis     
Vanochtend kwam de Ferox de sluis in, terwijl aan de andere kant drie oude(re) slepers gingenliggen, t.w. de David, Meeuw en Storm. De rest van de ruimte in de sluis werd ingenomen door een fiks aantal recreanten.

Tijdens de storing van de brug kwam 's middags de Jernimus Bosch bij de sluis. Het schip, met een flink aantal passagiers aan boord, was op weg naar thuishaven 's Hertogenbosch. 

Nog één beroepsvaarder passeerde de sluis, de Tordino. Het schip moest even wachten op een proefdraai van de brug voor het kon invaren. De Tordino ligt op de foto in de Maashaven te dobberen. Links ervan is de Wiljo te zien, een rondvaartboot uit Heusden. 

                                  terug naar boven                                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 07 mei 2016          
Deze eerste zomerse dag van het jaar was opnieuw een recreantendag. Het waren er weer veel die de sluis passeerden, waaronder een club van een stuk of twintig amfibievoertuigen. Veel militaire voertuigen, maar toch ook een aantal opvallende burgerwagens.

Beroepsvaart meldde zich mondjesmaat. De Variant uit Sliedrecht was de eerste maar na het schutten gaf het schip er de brui aan en bleef in de Maashaven liggen. Recreanten die op dat plekje wachtten moesten rap plaats maken. 

   

Indruk maakten de twee andere schepen die ik vandaag zag. Eerst de grote Mutatie die van Werkendam kwam en die een aantal recreanten meekreeg in de schutting. 

Iets na de Mutatie was in de Waalhaven de mij nog onbekende Kadima gearriveerd. Dit Papendrechtse schip dat vanochtend uit Krimpen a/d IJssel was vertrokken moest een schutting laten lopen. Naast de Mutatie was geen ruimte genoeg voor nog een schip.

Onbekend schip? Dacht het niet
Gisteren plaatste ik een foto van een schip in de Biesboschsluis, waarbij ik de naam schuldig moest blijven. Nu niet meer, want zowel Hannie Visser-Kieboom als Jan Brand van de Cornelis B leverden me de naam: Maranto. Hetzelfde schip dus dat Anton van Rijswijk later op de dag in het Merwedekanaal voorbij zag komen op zijn wandeltocht vanuit Hoornaar.
Een paar lessen scheepsherkenning zou ik dus best kunnen gebruiken, tenslotte kreeg ik vliegtuigherkenning rond 1966 destijds in Seedorf ook onder de knie.

   

Schepen en Gemalen van Anton van Rijswijk op zijn Stap & Trap tocht 
Anton spotte gisteren volgens mij een echte luxe motor, nl. de Elizabeth. Vanavond maar de foto plaatsen op de Facebookpagina van Luxe Motor.  

Tussen al de foto's die Anton maakte vond ik ook nog een viertal opnamen van gemalen. Allereerst een oud-gemaal, de linker foto plaatste ik gisteren al vanwege het idyllische plaatje. Het bleek dus een ex-gemaal te zijn.

   

Het andere gemaal stamt uit 1954 en draagt de naam Groote Waard. Heel veel info over de gemalen in deze streek valt te lezen door het volgen van deze link.

   

Tot slot nog een foto van de Elsbert varend op de Lek in de buurt van Ameide. 

Intussen zie ik dat de foto's van vandaag ook binnenkomen. Hans de Weerd, die de 80 km lange Kennedymars liep, heeft onderweg geen foto's gemaakt. Maar wel stuurde hij als bewijs van zijn prestatie een scan van zijn certificaat naar me.  

Hans schreef erbij: "Zeer waarschijnlijk een eenmalige stap, want ondanks het fraaie nachtelijke weer voegt zo'n tocht niets toe." Dat geloof ik ook, Hans & Anton zijn mannen die niet persé snel binnen willen zijn, maar die willen genieten van al het moois dat ze onderweg zien. Gelukkig maken ze er ook foto's van, zodat ik, zonder te lopen, toch ook kan genieten van al die mooie plekjes. 

                                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 06 mei 2016         
Opnieuw een prachtige dag, maar nu miste ik de sluis echt een behoorlijke tijd. Na een bezoekje aan Gorinchem reden we richting het Geofort bij Asperen. Na een prettige wandeling en een heerlijke koffie met een versnapering kwamen we terecht op een dijk waarlangs loopgraven in de oude staat waren gebracht bij een groepsschuilplaats uit de Mobilisatietijd (1919-1940). Zeker een plek om nog eens naar terug te gaan. Nu doe ik het met één foto die ik daar maakte. Vooral het zwarte bouwsel rechts op de foto intrigeert me.

Bij terugkomst reden we langs het Munnikenland. Vanaf het Gedenkteken zag ik daar twee schepen liggen. 

Achteraan lag daar de Res Nova te laden, maar die zette ik al eerder op de foto. Maar bij de kraan werd een Duits schip gelost, de Mare. Dit schip zag ik nog niet eerder in of bij de Wilhelminasluis.

   

Beroepsvaart zag ik verder niet. Of ik moet de RWS 851 daarbij rekenen en eigenlijk moet ik dat doen. De snelle boot was bezig met controles en ging daar in de sluis lustig mee door. Twee schepen werden bevraagd en met positief gevolg, want even later voer alles van deze schutting uit 

   

Tijdens die controles was ik de westelijke remming van de Waalhaven opgelopen omdat ik daar wat foto's wilde maken. De RWS 851 kwam voorbij en de bemanning ervan groette me vriendelijk. Ineens drong het tot me door dat ik deze snelle boot kende onder een andere naam, nl. de RWS Observer. Ik vroeg het na bij de dienstdoend sluiswachter en hij bevestigde mijn ingeving.
Hieronder links een opname uit mei 2008 met de RWS Observer, ernaast de RWS 851 uitvarend in de Waalhaven vandaag.

   

Meer foto's maakte ik niet van het sluisgebeuren, ondanks het mooie weer wilde het niet echt druk worden. Daarom aandacht voor wat andere zaken die zeker niet niet minder interessant waren.

Biesboschsluis         
Uit onverwachte hoek kreeg ik een foto toegestuurd van een schip dat de Biesboschsluis in Werkendam op het punt staat uit te varen. Welk schip? Geen idee. Waarom ik die foto kreeg? Geen idee. Maar met veel plezier publiceer ik deze opname.

Speciale aandacht voor het vehikel dat links op de foto staat. Het is een, ik deed navraag, zgn. brommobiel. Sluiswachters kunnen daarmee zo nodig van de Biesboschsluis naar de Spieringsluis, Ottersluis en de Helsluis rijden. Een dienstbrommmobiel!!!!!!!! Nou vraag ik je!!!!!

Waterdragen langs de Waterlinie      
Gisteren plaatste ik twee foto's van de mensen die deelnamen aan deze wandeltocht vanuit Andel. Ik sprak mijn verbazing uit over het feit dat net over de brug de groep halt hield.
Op de Facebookpagina van organisator Henk van Noorloos staan ook foto's over deze ideële tocht, waaronder de foto die ik over heb genomen. Daarop is dezelfde pauzerende groep te zien vanuit een ander gezichtspunt. Op de voorgrond de schuilplaats uit WO1.

Op die pagina ook een filmpje van de tocht. De film opent met een beeld van de Wilhelminasluis en dat vind ik bijzonder aardig! 

De helft van AndelWandelt is begonnen     
Een zwaar weekeinde voor AndelWandelt, gisteren schreef ik er al over. Anton heeft vandaag de 40 km moeiteloos afgelegd en staat eigenlijk te trappelen om morgen een identieke afstand af te leggen.

   

Prachtige foto's natuurlijk uit de Alblasserwaard en de Vijfherenlanden. Tijdens zijn tocht kwam hij ook twee gemalen tegen. De linker is het gemaal Heicop uit 1926, de rechter is het Gemaal Lakerveld.

   

Op het Merwedekanaal, de route voerde een eind langs dit water, zag Anton de Maranto hem tegemoet komen. Toch een schip!! 

Morgen start Anton opnieuw in Hoornaar voor een tocht van 40 km, zijn compaan Hans de Weerd start vanavond al voor de Kennedynmars.            

                                                    terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

donderdag 05 mei 2016      
Nogal wat fietsers, wandelaars en waterrecreanten profiteerden van deze schitterende dag. Werk aan de winkel dus voor de sluiswachter, want eigenlijk werd er continu geschut. Hieronder een van de behoorlijk volle sluizen die vandaag waren te zien.

Tussen zoveel recreanten zaten natuurlijk ook interessante scheepjes. Deze De Enkeling bijv. uit 's Hertogenbosch, een oude zeilklipper uit 1886. Onbekend was dit schip niet, ik zag het al eerder in de sluis.

   

Niet alleen op het water en de weg was het druk, maar zeker ook in de lucht. Nu kan het zijn dat het daar altijd zo druk is, maar dat het door de nu prachtig blauwe en bijna wolkenloze hemel beter was te zien.
De vliegtuigen maakten een bijna mathematisch lijnenspel dat deed denken aan een Mondriaanse ingeving. 

Zoals gezegd waren er ook genoeg wandelaars. In het begin van de middag kwam een flinke groep langs en daarin ontwaarde ik mijn goede vriend Anton van Rijswijk van AndelWandelt.
De groep was bezig aan de tocht "Waterdragen langs de Waterlinie", een tocht die symbool staat voor een eerlijke(r) verdeling van het drinkwater op aarde. De opbrengst van die tocht gaat naar Edukans.
Net over de brug, de tocht voerde naar Slot Loevestein, hield de groep halt. Waarom ontging me, maar ik legde het tafereel toch maar vast.

   

Mijn aandacht werd verlegd naar de sluis waar de grote Diva zich verwaardigde om hier te schutten. Het schip kwam van Rotterdam.

In de sluis ook de RWS 851, een snel scheepje dat nog niet in mijn RWS-collectie voorkwam. Wel bekend waren de twee schepen die in een duo-schutting richting Merwede gingen. Het waren de Spes Nostra en de Michiel.

   

Omdat ik vandaag begonnen ben met een vrij volle schutting, wil ik eindigen met het uitvaren van de sluis van een aantal recreanten. Vanaf de nieuwe weg naar Slot Loevestein heb je een prachtig zicht op die uitvarende scheepjes en de sluis erachter.

Een uitdaging voor AndelWandelt morgen en zaterdag      
In Hoornaar, een dorpje iets ten noorden van Gorinchem, wordt voor de 20e keer een fietsmeerdaagse en voor de 16e keer een wandelmeerdaagse georganiseerd.
AndelWandelt splitst zich tijdens deze wandeltochten. Anton van Rijswijk start vrijdagochtend voor een tocht van 40 km en doet dat zaterdag nog een keer.
Omdat het de 20e keer is dat dit evenement wordt georganiseerd, is er ook de mogelijkheid om de Kennedymars te lopen, een tocht van liefst 80 km!!  Hans de Weerd doet daaraan mee en start morgen om 22.00 uur voor die Kennedymars. Zowel Anton als Hans lopen dus 80 km in totaal dit weekeinde. Natuurlijk een flinke uitdaging voor deze twee doorzetters.
Hieronder de route van de Kennedymars.

De route voert over de Wilhelminasluis en Hans heeft me verteld dat hij omstreeks 05.15 uur op de vroege zaterdagmorgen dat punt hoopt te passeren. Alle verdere informatie over deze sportieve uitdagingen is te vinden op de website van Stap en Trap.
Passage om 05.15 uur zaterdag..................... hmmm, ik kan niet beloven dat ik dat moment ga meemaken.

                               terug naar boven                         naar nieuwsoverzicht

 

woensdag 04 mei 2016       
Een drukke dag waarop de recreanten het duidelijk wonnen van de beroepsvaart. Maar groot zal het verschil niet zijn; ik maakte een nu nog willekeurige selectie van de schepen die op de foto gingen.
Maar als het zo druk blijft, leg ik aardig wat meters af op de sluis. Tenslotte is het van het Waalhoofd naar het Maashoofd 110 m en al met al tikt dat behoorlijk aan. Ik zou het kunnen beschouwen als een training voor AndelWandelt, maar dat gaat me toch te ver.
Vanochtend rond 07.00 uur schutte de Chaperon en gelukkig zijn de leilinden langs de sluis nog voorzichtig en schuchter aan het uitlopen. Het zicht op de uitvarende Chaperon was daarom nu nog redelijk. Nog een paar weken en dan kan ik vanaf de bovenverdieping niet meer in de sluis kijken. 

Nog een paar schepen passeerden voordat ik me buiten kon vertonen. De Albertina die van Helmond kwam was de eerste die ik toen zag, al snel gevolgd door het Vlaardingse motortankschip Vega die van Den Bosch kwam.

   

Het ging snel daarna, want in de Maashaven lag al het passagiersschip Allure uit Amsterdam te wachten. Vanaf de brug keek ik naar het invaren en de fietsen, keurig op een rij, aan boord vielen me meteen op.

   

Dan toch ook aandacht voor een recreant en wel een scheepje dat een flink eind van huis was. De Zwaluw kent als thuishaven namelijk het Friese Lemmer. Nu kan ik me vergissen, maar deze Zwaluw leek me toch echt een luxe motor. Afijn ik zal het wel horen als ik abuis ben op de Facebookpagina Luxe Motor.

In het Munnikenland zag ik een mij "onbekend" schip, de Res Nova. De Roos lag al te lossen en dus moest de Res Nova een wachtplek opzoeken.

   

Het schip draaide precies voor me, zodat ik er toch nog een overzichtsfoto aan besteedde.

In de sluis had ik iets later aandacht voor een duo-schutting van de Panta Rhei en de Spes Salutis. Ook de Cascade die iets later vanaf de Afgedamde Maas kwam ging niet alleen richting Merwede, maar die kreeg een aantal recreanten mee.

   

Dan een foto van de spits Avanti en ook eentje van de Teuntje-S en daarna vond ik het genoeg. Het was toen pas een uur of twee, maar alles wat daarna kwam liet ik fotoloos passeren. Morgen beter misschien, wie zal het zeggen.
Toch ook een beetje jammer, want juist nu, 18.30 uur, komen de Flora-W en de Merwede de sluis in. Vanaf de Waalkant is de Belgische Citius in aantocht, maar misschien gaat die wel naar het Munnikenland. Kan ik morgen toch een foto van dit schip maken.

   

                                     terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 mei 2016        
Opnieuw een aangename dag waarop ik ook nog eens een aantal schepen op de foto kon zetten. Nu miste ik meer dan ik zag en dat kwam vooral doordat andere zaken om aandacht vroegen. Hoe dan ook, mijn dag begon met de Loreley die de lading had gelost bij De Heus in Andel.

In het Munnikenland lag de mij onbekende duwer Cunado II uit Hendrik Ido Ambacht met de bak Gouwe ervoor te lossen. Natuurlijk wilde ik daar zeker een foto van hebben.

   

De Maasstroom 8 kwam ook door de sluis, nu met de bak Lieke voor zich. In de sluis moet het even geduld uitoefenen voordat het verder kon naar Andel om daar de bak af te leveren.

De Maasstroom 8 moest geduldig zijn, net als een paar recreanten, omdat deur H3, de oostelijke Maasdeur, niet van de plaats wilde komen. Nu was op de sluis al een man van EPC aanwezig, dus die klaarde het probleem door een simpele druk op een knop. Het geheim van de smid is natuurlijk te weten waar die knop zit en welke het precies is. Storing 2016 - 23 was zo gelukkig snel voorbij.

   

De Maasstroom 8 kon al met al nog snel de sluis uit en liet van vreugde een zwarte wolk achter, zowel in de sluis als onder de brug. Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar spectaculair was het wel. Een beetje Stoomdagen in de sluis, maar dan van een andere kleur.

   

Net als de Loreley had de Alena de lading bij De Heus in Andel gelost en was het nu op weg om ergens weer te gaan laden.

De Friese Friso (wat een prachtige alliteratie) komt de laatste dagen wel veel voorbij. Nu weer met de lege bak Theo uit Meppel voor zich. Vanaf de brug ging het schip eerst op de foto. Daarna nog een keer in de sluis.

   

Tot mijn verbazing en toch ook wel verrassing zag ik daarna de Cunado II met de Gouwe achteruit varend het Munnikenland uitkomen. In de monding van de Waalhaven draaide het transport en alras verdween het daarna richting Merwede/Waal.

   

 Daarna was het stil en bleef het stil. Te lang voor mij en dus begon ik aan deze update. Tegen 20.00 uur zag ik nog wel de Albatros in de sluis.

Sluiswachters en een visarend                                
Vogelaars worden mensen genoemd die graag vogels spotten en op de foto proberen te krijgen. Twee sluiswachters, waarvan een met pré-pensioen is, behoren tot die categorie.
Gisteravond zag ik tijdens een item in het NOS-Journaal over de visarenden in de Biesbosch opeens twee bekenden in beeld. Theo Oudshoorn, sluiswachter van de Biesboschsluis, kreeg de microfoon onder zijn neus en hij vertelde zinnige dingen. Op de achtergrond hield Bert van Dijk, hij deed o.a. dienst op de Wilhelminasluis,  scherp in de gaten of zich interessante dingen voordeden in de buurt van de broedende visarend.
 

   

Het hele item over de visarenden in de Biesbosch met daarin het optreden van Theo en Bert is nog te zien. Klik daarvoor maar hier. 

Een sluis onder de A15      
Onder de A15 bij Hardinxveld-Giessendam bevindt zich een sluis, de Peulensluis. Deze sluis vormt de verbindening tussen de Beneden-Merwede en de Giessen. Hieronder twee foto's die werden genomen onder de A15, links richting Beneden-Merwede, rechts richting de Giessen.

   

Waarom nu dit item over de Peulensluis. Wel, vanmiddag kreeg ik van een goede vriend een foto die hij maakte op zijn jacht, terwijl hij onder de A15 lag. Toch een wel bijzondere ervaring. 

                                           terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 mei 2016          
Een werkelijk prachtige dag waarop ook nog eens een onbekend schip, voor mij tenminste, passeerde. Vanochtend was het redelijk druk, vanmiddag liet het ietwat te wensen over.
Vanochtend miste ik de Albatros, maar die kwam m.i. ook wel erg vroeg. Rond 09.00 uur de Janneke, het onbekende schip voor me. Dat dacht ik tenminste, maar later bleek dat ik het schip al eerder zag, maar dan met de naam Eirène. Hoe dan ook, Janneke was op pad om zand te halen in de zandput bij Heerewaarden. Dat was ook de Merwede van plan die ik vanaf de brug in de Waalhaven zag wachten. 

   

Het wachten na de Merwede duurde niet lang, want al snel kwam de Diademar. Ook deze was op weg naar Heerewaarden om zand te halen. 

Dan kwam de Loreley de Waalhaven binnen op een reis die in Rotterdam was begonnen en voerde naar de fabriek van De Heus in Andel. Mee schutte de Patria die de lading die in het Munnikenland was ingenomen naar Helmond ging transporteren.

   

Op de foto hier rechtsboven is al een drietal recreanten te zien dat graag meeschutte. Er bestond toch enig ontzag voor de vrachtschepen, want het duurde even voor het hele spul binnen was.

Van Aalst kwam vervolgens de 110 m lange Benja, het schip was op weg naar Sliedrecht. Aan de andere kant lag de Victorie te wachten.

   

In het Munnikenland lag bij de fabriek van Covaco een duwer met de bak Rotte ervoor te lossen. Het bleek de mij onbekende Sobrina te zijn, een sleper/duwer uit 1955 en daarmee heel wat ouder dan de vrachtduwbak die in 2011 in Polen werd gebouwd.

   

Tijdens het maken van een foto van de Alena, op weg naar Andel vanaf Amsterdam, zag ik dat in de Waalhaven de Prinses Margriet na een dag werken alweer was gearriveerd. Ongetwijfeld blijft het schip daar vannacht liggen. 

   

Schutte de Alena rond 15.00 uur, daarna zag ik tot nu toe (18.00 uur) geen enkele beweging meer in de sluis, afgezien van een paar recreanten. Mooi moment dus om te stoppen en aan deze update te beginnen.

Het Gedenkteken van scheiding van Maas en Waal      
Nu vertel ik niets over dit Gedenkteken dat ca. 300 m ten oosten van de Wilhelminasluis staat. Op deze site staat namelijk al heel lang een artikel over dit Gedenkteken. Een artikel dat ik up-to-date houd, maar er zijn maar weinig veranderingen daar te bespeuren.
Tijdens een van de keren dat ik vanochtend op de brug stond, zag ik bij het Gedenkteken een flinke drukte. Het bleek een groep oudere sportievelingen te zijn die tekst en uitleg kregen over dit Gedenkteken.

Het Gedenkteken is toch een punt waarbij door wandelaars en fietsers vaak wordt stilgestaan. Ook is nogal eens onderwerp van puzzelritten e.d. Daarbij is het mijn favourite plek om foto's te maken van schepen die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland liggen. 

   

Hierboven links een opname uit 1900 waarop het Gedenkteken wordt geplaatst. Ernaast een foto uit 2011 toen nog aandacht werd geschonken aan het Gedenkteken en de grindbak eromheen schoon werd gehouden. Daar zal tegenwoordig wel geen geld meer voor zijn, of natuurlijk moet het onkruid erin eerst bloemen maken voordat het wordt verwijderd. 

24e Bosbesjestocht en AndelWandelt       
Zowel het Verslag van deze tocht van afgelopen zaterdag als een Fotoreportage ervan staan nu online. Hieronder twee willekeurig gekozen foto's die samen een beeld geven van de schoonheid van de omgeving van Groesbeek. Beide foto's zijn in het Reichswald gemaakt.

   

                                                     terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 mei 2016                 
Een verrassende ontknoping in de Eredivisie-voetbal op deze zonnige zondag. Het lijkt erop dat Ajax de bovenste plaats gaat vasthouden, maar zelfs dit feit kon niet voorkomen dat het vandaag een recreantendag werd in de sluis. 

   

Weliswaar kwam vanochtend direct na opening van de sluis de Jo-An schutten op een reis die voerde van Nijmegen naar Den Bosch, maar het waren toch vooral recreanten die de boventoon voerden. Ook in deze eerste schutting, want daar gingen ook nog drie recreanten mee. 

Later nog één beroepsvaarder die kwam schutten en wel de Alida die vanochtend bij Sluis Schijndel was vertrokken en op weg was naar Dordrecht. Zelf was ik op het moment van schutten niet op de sluis, maar een goede vriend maakte de foto voor me.

24e Bosbesjestocht van AndelWandelt    
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd vertrokken gisterochtend al om 05.15 uur uit Andel om op tijd bij de start van deze tocht in Groesbeek te zijn. Deze tocht heet een goede voorbereiding op de Nijmeegse Vierdaagse te zijn.    

Het meegenomen paspoort bleek niet echt nodig te zijn, want moeiteloos passeerden Hans en Anton de grens met Duitsland en dat niet alleen heen, maar ook weer terug.
De tocht voerde daarbij door behoorlijk wat heuvelachtig en bebost terrein waar het ook nog eens uitermate stil bleek te zijn. 

   

Mijn aandacht ging natuurlijk naar de foto's met water gerelateerde onderwerpen. Wel, dit keer kwam ik er behoorlijk bekaaid vanaf. Slechts twee foto's wist ik op te duikelen uit de ruim 150 opnamen die de mannen maakten.
Ergens in een zandput langs de Waal lag de zandzuiger Maas. Niet ver er vandaan zagen de mannen ook nog de kleine sleper Berkel uit Doetinchem liggen. Een karige oogst, maar de rest van de foto's met prachtige natuur vergoedde veel.

   

De Keenesluis          
Op het Twitteraccount van de Wilhelminasluis (@Wietze1946) zag ik vanochtend dat ik weer een nieuwe volger had. Het was de Keenesluis (@keenesluis). Nu kende ik deze sluis niet, had er ook nog nooit van gehoord en dat vroeg dus om enig googlewerk. Zo leerde ik o.a. dat deze sluis in de Barlaaksedijk ligt op de grens van Standdaarbuiten en Fijnaart, maar ook het volgende:
"De Keenesluis is een voormalig schutsluis met aflaatkanaal. De sluis is een onderdeel van de afdamming van de Mooie Keene uit 1760. Ter plaatse van de voormalige schutsluis stroomde de Barlake, die verbond de Mark met de Dintel. Smalle schepen met voornamelijk vlas aan boord werden bij de Keenesluis geschut. Het aflaatkanaal is later aangelegd, de bijbehorende sluiswachterswoning is inmiddels afgebroken."         

   

Deze sluis is eigendom van het Waterschap Brabantse Delta, maar het is vooral de Stichting "Beleef de Keenesluis" geweest die de plannen voor restauratie maakte en onder de aandacht van allerlei instanties bracht. Eind 2017 moet de sluis doorvaarbaar zijn, maar de ambitie is om uiteindelijk varen vanaf de Mark-Dintel tot Klundert mogelijk te maken. De Stichting heeft trouwens een eigen website, www.keenesluis.nl
Heel bijzonder is dat deze sluis van oorsprong een scheprad had. De bedoeling is om deze in de toekomst weer in de oude staat te herstellen. Op een artists impression gezien vanaf de Klundertse kant staat dat rad links.

Drijvende kracht achter de restauratie is denk ik Ineke Peters-van de Weijgaert die naast de sluis woont in Huize De Blaak. Zij haalde Anne Mieke Vermeulen over een boek over deze sluis te schrijven.
Overbodig om te zeggen dat ik binnenkort een kijkje bij die sluis ga nemen. Dit moet ik toch echt met mijn eigen ogen zien.

                                              terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

Top