HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                       Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 april 2016                                        

 
zaterdag 30 april 2016      
Het blijft toch wennen, 30 april en geen festiviteiten. Voordeel was dat we wat langer konden blijven liggen, er was immers geen aubade. Nadeel was dat ik zo bijna de Friso met twee bakken voor zich miste, omdat die direct na opening van de sluis om 07.00 uur schutte. De Friese duwer uit Grou kwam gisteren ook langs, toen op weg naar Rotterdam. Nu kwam het van Rotterdam. Snelle jongen dus, een echte Fries kan ik dus concluderen.

Recreanten kwamen daarna voldoende voorbij, maar de beroepsvaart liet het afweten. Pas rond 15.00 uur kwam de volgende. Het was de Inspé die niet ver meer hoefde, want bij De Rib in Andel zag ik het schip later liggen.

Maakte ik de foto van de Inspé vanaf het westelijk Maashoofd, daarna liep ik de trap op naar de brug. Waarom weet ik ook niet, maar het moest zo zijn. Want vanaf de brug zag ik de Friendship, het schip van Tienerfriends, het Munnikenland ingaan met de Prinses Margriet op de voorgrond. Al vrij snel kwam de Friendschip trouwens weer het Munnikenland uit.

Schuilplaats 1915/1916 
Tijdens de opening van de fietsroute (belevingsroute) langs restanten van de Hollandse Waterlinie uit de Eerste Wereldoorlog werd ook aan De Motte een bezoek gebracht.
Nu ben ik in de afgelopen 20 jaar ca. 8000 keer langs deze plaats gekomen, maar nog nooit was me daar een oude schuilplaats opgevallen. Vanmiddag dus daar een kijkje genomen. Het ziet er eigenlijk heel onvriendelijk uit! Borden met "Eigen weg"  en "Verboden toegang" vielen meteen op. Eerst dus maar het explicatiebord gelezen dat dicht bij het fietspad Almkerk-Giessen staat. 

   

Het bord leerde me dat: "De heuvel (motte) op deze plek is ooit door mensen opgeworpen. In de Middeleeuwen stond hier ooit het kasteel van de Heren van Altena. Ook in WO1 leende deze locatie zich uitstekend als vooruitgeschoven uitkijkpost voor de verdedigingslinie die iets noordelijker lag. Op de schuilplaats die hoorde bij de hier toen geplaatste kanonnen is de productiedatum uit 1916 nog goed te lezen".
Natuurlijk maakte ik een foto van deze schuilplaats die is opgebouwd uit een aantal segmenten. Nu leefde ik in de veronderstelling dat in 1916 men al was overgegaan tot het bouwen van het type 1916-1 en/of 1916-2. Ook vandaag dus weer wat geleerd, als de info correct is tenminste. 

24ste Bosbesjestocht      
De mannen van AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, hebben vandaag de tocht gelopen met de naam die hierboven staat. De organisatoren beginnen met: "We zullen weer grotendeels door het Duitse Reichswald wandelen, het grootste samenhangende natuurgebied in de regio Nederrijn. Het bestaat bijna geheel uit bos en er leven diverse soorten zoogdieren, zoals herten en wilde zwijnen. Met een beetje geluk zijn de dieren in levende lijven te aanschouwen!
Nu nog kunt u in het Reichswald op verschillende plaatsen nog duidelijk de sporen van loopgraven uit de 1e en 2e Wereldoorlog zien. Op verschillende plaatsen zitten nog restanten van bunkers in de grond, die nu door dieren, zoals o.a. steenmarters, vleermuizen en padden, vredig in gebruik genomen zijn als schuil- en overwinterplaats."
De rest zal ik wel horen van de mannen als ze terugkeren uit het verre Groesbeek. Ze zullen in ieder geval taferelen als hieronder hebben gezien.

   

Morgen hoop ik een aantal foto's van deze tocht te plaatsen, alsook een verslag van de belevenissen van de mannen.

                                terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 april 2016     

Door omstandigheden maar twee foto's van schepen gemaakt en dan nog wel van schepen die niet in de sluis lagen, maar bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Hierboven de Imatra die lag te laden, hieronder de Viking die werd gelost.

Er kwamen genoeg schepen door de sluis, allemaal bekenden trouwens, maar foto's ervan maken kon ik niet. Ik zal ook maar geen opsomming geven van de passanten, heeft weinig zin. 

Woudrichem uit de lucht       
Gisteren kwam per mail een prachtige foto binnen van Woudrichem. Een prachtig stadje natuurlijk, maar hierop is heel goed het samengaan van Maas en Waal te zien. Rechtsboven de Waal, linksboven de Merwede en rechts in het midden de Afgedamde Maas. Geen idee wanneer deze foto is gemaakt of door wie, maar erg lang geleden kan het nog niet zijn gezien de iele boompjes op de Gijsen Krib, de landtong tussen Maas en Waal.

Van veel ouder datum is de foto hieronder. De Gijsen Krib met bomen is hierop heel goed te zien langs de zo toch wel smalle ingang van de Afgedamde Maas. De Historische Haven is nog niet aangelegd en de camping heeft het oude vertrouwde plaatsje. 

                                                    terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 april 2016        
Opnieuw een dag die ietwat onstuimig en bij vlagen kil was. De scheepvaart kon niet verwarmen, want die kwam maar langzaam op gang.
Rond 08.00 uur schutte als eerste de Casa-Nova op een reis naar Rotterdam. Gezien het voor mij toch nog vroege uur geen foto van het schip.
Wel van nummer twee, de Diademar die ik ter hoogte van het Aels strandje op de foto kreeg. Terugrijdend naar huis kwam ik langs De Rib waar de Sanne nu lag. Niet veel later zou het schip terugkeren naar het plekje achter de oostelijke Maasremming.

   

Een flinke tijd later de Ventjager die met een volle bak zand naar Kerkdriel ging.

Iets na het middaguur een duo-schutting. Eerst kwam de André die Gorinchem als reisdoel had de sluis in, even later gevolgd door de Maurice.

   

Met de twee vrachtschepen schutte ook een drietal recreanten mee. Zulke pleziervaarders waren er genoeg vandaag.

Een uurtje later de Liesveld die op weg was naar de loswal in Poederoijen, waarschijnlijk om daar een schip te lossen.

Daarna opnieuw een duo-schutting van de Panta Rhei, die uit Delft kwam, en de BGA Trans die uit Arkel kwam.

   

Daarna kon ik helaas geen foto's meer maken. Jammer want tot nu toe (18.00 uur) kwamen achter elkaar nog de Ineke, Anne, Prinses Margriet (verhuisde van de Maashaven naar de Waalhaven) en de RWS 24 langs. Verder zie ik dat vanaf de Waal de Vios eraankomt die naar Alphen a/d Maas gaat, terwijl aan de zuidkant van de sluis de sleper Gouwestroom eraan komt.
In het Munnikenland is de Revisio vertrokken, maar de Imatra is er nu voor in de plaats gekomen. Morgen maar een foto maken.

                                                         terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

woensdag 27 april 2016                      
Het zal niemand zijn ontgaan dat het vandaag Koningsdag was. Dat betekende dus tompoucen eten en een kijkje nemen in verschillende dorpen naar de festiviteiten. Ondanks het wat narrige weer was het overal toch reuze gezellig.

Veel schepen miste ik niet, wat zeg ik: ik miste er geen. Alleen de Gersom kwam, vanochtend al vrij snel na opening van de sluis, schutten. Het schip kwam uit de buurt van Helmond en ging vandaag niet verder dan Gorinchem.

   

In het Munnikenland waren de Brizo en de Korneuburg vertrokken, maar bij de kraan lag nu het 110 m. schip Revisio.

Meer schepen zag ik niet, maar nu zie ik (18.15 uur) de Maasdeuren opengaan om de Safini en de C'est la Vie te schutten. Die zijn dan ook net op tijd, want om 19.00 uur sluit de sluis. Het regent hier, dus dat wordt geen foto.
Wel een foto van de Amy die gisteren schutte op weg naar de steenfabriek in Aalst. Als verrassing zat deze foto vanochtend in mijn mailbox. Opvallend dat het schip behoorlijk overhelde, of heet zoiets ook slagzij.

Vierbansche Sluis      
Via Twitter zag ik een foto voorbijkomen van de werkzaamheden aan deze sluis bij Hank en dan in het bijzonder het aanleggen van een vistrap. Deze begint al behoorlijk vorm te krijgen. Binnenkort zelf er maar weer eens gaan kijken.

Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog          
Die zijn er nogal wat in de streek waar de mannen van AndelWandelt vorige week de Zwaluwse Haventocht liepen. Tal van monumenten zagen Hans en Anton onderweg en deze heb ik eruit gehaald. De bedoeling van het monument is duidelijk door een verklarend tekstbord. Een monument voor de Line-Crossers staat even verderop.

   

Restanten van verdedigingsobjecten zijn er ook te vinden. Dicht langs de spoorlijn bij Moerdijk ligt o.a. deze Duitse bunker. Anton vertelde: "Het is
een type 621 met aangebouwde tobroek. De bunker maakte deel uit van het Baupunkt 98 van de Stutzpunktgruppe Moerdijk."
 Een tobroek heeft de karakteristieke opening bovenop.

   

Niet ver van deze objecten verwijderd ligt een deel van een in slechte staat verkerende tankversperring. Een van de weinigen in Nederland die bewaard zijn gebleven. Anton van Rijswijk weet erover te vertellen: "Deze tankversperring maakte deel uit van Sperre 131 van de Stutzpunktgruppe Moerdijk, ter verdediging van de Moerdijkbruggen. 

De tankversperringen waren vroeger verbonden met een tankgracht, die niet meer herkenbaar is. Deze Duitse tankversperring was een uitbreiding op een al bestaande Nederlandse tankversperring die was gebouwd vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Op de tankversperring staat een tekst die in 1944 door Poolse soldaten is geschreven."

   

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 26 april 2016        
Wat weer betreft een nare dag, veel hagelbuien en bij tijd en wijle een behoorlijk stevige wind. Tot nu toe (20.00 u.) kwamen negen schepen langs. Vanochtend ging alleen de Regalo op de foto, het schip bleef na het schutten een tijdje in de Maashaven liggen. 
Na terugkomst van een dagje in het Brabantse schutte net (19.00 u.) de Prinses Margriet. Ver hoefde het schip niet meer, want het ging naast de Sanne in de Maashaven liggen, achter de remming.

   

Na de Prinses Margriet een verrassing, want in de Maashaven bleek de Savoir Faire te liggen. Een spits die ooit illustere namen als "Etoile de Champagne", "Elite de Champagne", "Lemavi X" en Maria voerde.
Maar dat niet alleen, op de rechterfoto hieronder is de Amazone te zien die eveneens kwam schutten. Het schip zagen we eerder toen het vanaf de Bergsche Maas het Heusdensch Kanaal indraaide.

   

De Savoir Faire dreef wat in de sluisopening, maar moest plaatsmaken voor de Prinses Margriet die eerst nog de sluis uit moest.

Als eerste kwam de spits daarna de sluis in, gevolgd door een recreant en even later ook door de Amazone.

   

De laatste foto is voor de Amazone. Na het schutten bleef dit schip in de Waalhaven overnachten achter de daar al rustende Corma.

Doordat ik het grootste deel van de dag niet op de sluis was, is dit alles voor vandaag. De ongetwijfeld heerlijke koffie met wacht!

                                           terug naar boven                                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 april 2016      
Een dag om maar snel te vergeten. Niet door een tegenvallend bezoek in de sluis, maar vooral door de minder goede weersomstandigheden. Hoewel we hier in Brabant er in vergelijking met Friesland goed zijn afgekomen. 
Maar terug naar de schepen die ik vandaag zag. Als eerste was dat de RWS 71 die ik richting de sluis zag gaan vanaf de Maasdijk bij Rijswijk.

Het schip bleek niet te komen schutten, maar ging het Munnikenland in om daar een kijkje te nemen. Toen ik er ook heen ging was de RWS al vertrokken, maar kreeg ik wel goed zicht op de Korneuburg uit het Duitse Regensburg die nog steeds lag te lossen.

De Belgische Brizo, een onbekende voor me, moest daardoor wachten en had daarvoor de casco's als ligplaats gekozen.

Vanaf de weg nam ik en passant een foto van de Alfa-Mea en de Ben-Gus, ook al een onbekende voor me, die bij de Rib lagen. Later reed ik naar De Rib om die twee schepen bij De Heus op de foto te krijgen.

   

In de sluis kwamen redelijk wat schepen langs, maar meestal verhinderde de regen of hagel het maken van een foto ervan. Ik moet het daarom vandaag met twee foto's doen. De eerste was de Maurice, de tweede de spits Oostenwind.

   

Meer schepen dus niet, terwijl nu de Cornelis Bos in de sluis ligt en de Con Zelo er net uit is vertrokken. Morgen misschien beter.

De Lashbak is weer terug      
Afgelopen zaterdag plaatste ik nog een drietal foto's van de lashbak van de Vereniging De Binnenvaart die bij Lage Zwaluwe lag om de Havenfeesten daar luister bij te zetten. Vandaag kreeg ik een foto waarop de lashbak op de terugweg is naar de vaste ligplaats in Dordrecht. 

Gemalen van AndelWandelt deel 2 
Vandaag begin ik met het vijzelgemaal De Kikvorsch dat aan de Reedijk ligt. Op de tweede foto is goed te zien dat het hier echt om een vijzel gaat.

       

Bij de Ruilverkavelingsweg, waar die precies is weet ik niet, weer één van de ontelbare kleine gemalen. Dit object blijft vooralsnog naamloos, maar wie weet kan iemand de naam ervan vertellen.

Niet naamloos is het Gemaal Emilia die het water uit de Emiliapolder pompt. Het ligt bij Hooge Zwaluwe aan de Zeedijk. Oorspronkelijk komt dit gemaal uit 1930, maar met regelmaat zijn er verbeteringen aangebracht. De laatste opknapbeurt was in 1968. Er bestaan plannen om het gemaal te slopen, nadat er eerst een nieuw gemaal naast is gebouwd.

       

Tot slot een foto van het oude haventje van Hooge Zwaluwe. Op die plaats aan de buitenkant ligt eigenlijk altijd een zalmschouw.

       

Hoogwaterkering Kromme Nol   
De kering heeft een belangrijke functie. Het moet het land van Heusden en Altena en de Bommelerwaard tegen extreem hoog water beschermen. Natuurlijk samen met de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis. Deze hoogwaterdeuren zitten onder de brug.
Regelmatig wordt getest of de kering nog goed zijn werk doet.
Schepen kunnen met gemak onder de geopende kering door, maar de onderdoorvaarthoogte is natuurlijk niet onbeperkt. Daarom heb ik aan de Info-pagina op deze site de verschillende maten van de kering toegevoegd, zoals die mij werden verstrekt.

                                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 april 2016
Wat een dag! Nu (16.00 u.) schijnt een heerlijk zonnetje en is het goed vertoeven buiten, maar eerder zag ik hevige regenbuien, maar zelfs ook hagel en sneeuw voorbijkomen. Toch is het redelijk druk met recreanten en eentje ervan zette ik op de foto. Dat was de Tetje-Apolonia uit Woudrichem, een luxe motor zou ik zo zeggen.

Iets voor tien uur vanochtend, het tijdstip waarop de sluis op zondag begint, wandelde ik naar de brug om te kijken of er iets voor de sluis lag. In de Waalhaven zag ik rechts de Prinses Margriet en Mijn Verlangen, links tegen de remming lag de Roleta.

   

Om de Roleta wat beter op de foto te krijgen, besloot ik naar het Waalhoofd te lopen. Hieronder eerst weer de twee schepen aan de oostzijde en daarna de Maasbrachtse spits Roleta, die uit de buurt van Gouda kwam en nu op weg leek naar Helmond.

   

Meer beroepsvaarders of interessante recreanten zag ik niet. Gauw klaar dus vandaag!

Dat ging niet helemaal of helemaal niet goed  
Gisteravond viel me een tweet op van Gezagvoerder Erwin (@GZW_Erwin) die twitterde: "Even onderweg naar een schip wat door een krib heeft proberen te varen #aansprakelijkheid".
Even later volgt:"Schipper zelf gemeld wat gebeurd is. #netjes. Nu even #borgstelling voor de schade regelen #verzekering." Keurig afgehandeld door de onfortuinlijke schipper lijkt me.
Vanochtend kreeg ik een foto van het gebeurde. Het ging om een krib in de buurt van restaurant Boven de Rivier in de Jachthaven van Sleeuwijk. Op de foto is de schade aan de krib duidelijk te zien.

Gemalen van AndelWandelt    
Natuurlijk bedoel ik gemalen die de mannen van AndelWandelt vrijdag zagen op hun Zwaluwse Haventocht. Ze zagen veel, heel veel. Ik ben een hele tijd bezig geweest de foto's uit te zoeken, gezien het aantal logisch dat de makers ervan onderweg wel eens een rustpauze inlassen. Hieronder zitten Anton en Hans op een bankje op de punt van de haven van Moerdijk te genieten van alles wat hun aandacht trekt.

De mannen hebben oog voor water gerelateerde objecten, zoals verschillende soorten sluizen, sluisjes en gemalen. Vandaag een kleine selectie uit hun produktie en om te beginnen eerst de Zonzeels Redding. Dat is een voormalig elektrisch gemaal uit ca. 1915 dat in 1970 buiten bedrijf werd gesteld en dat nu dient als woonhuis. Het gebouw is te vinden aan de Zwaluwseweg in Hooge Zwaluwe.

   

Als tweede het gemaal Moerdijk uit 1956 dat is te vinden aan de Zwaluwsedijk in Moerdijk.

   

Als derde het gemaal Schuddebeurs. Een gemaal dat is gebouwd rond 1960 en dat is te vinden langs de Dirk de Botsdijk in Lage Zwaluwe. 

 

   

Als laatste voor vandaag een spuisluis naar de Amer. Of dit gebouw ook een naam heeft weet ik niet, meer info erover heb ik dan ook niet.

 

   

Genoeg voor vandaag; morgen de rest van de gemalen, o.a. een vijzelgemaaltje, en een spuisluis. 

                                                    terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht


zaterdag 23 april 2016         
Meestal gaan de zaterdagen voorbij zonder ook maar een beroepsvaarder te zien. Dit keer was het weer eens anders, hoewel de recreanten het in aantal toch makkelijk wisten te winnen. Tijdens onze koffiepauze zag ik de Zilvermeeuw 2 in de sluis. Er waren niet veel mensen aan dek, waarschijnlijk werd ook aan boord net de koffie geserveerd.

Of ik vandaag een schip miste weet ik niet, geloof ik niet. In ieder geval zag ik de Admiratio passeren en een hele tijd later de bekende Patria die van Helmond naar Dordrecht ging. 

   

Halverwege de middag nog een schip en wel de Mijn Verlangen. Vanaf het waalhoofd West maakte ik meteen ook maar een foto van de Prinses Margriet die gisteren daar is gaan liggen.

   

Dan nam ik ook een kijkje in het Munnikenland waar nog steeds de Duitse Korneuburg lag. Het schip bleek te zijn gedraaid en dus maakte ik een foto die ik in het album met Duitse schepen goed kan gebruiken. 

Meer schepen zag ik niet passeren. Tussen de recreanten zaten zeker of misschien ongetwijfeld interessante scheepjes, maar ik kreeg daar weinig van mee. Alleen een Amsterdammer miste ik door niet goed op te letten, ook geen foto dus van dit ouwetje.

Zwaluwse Haventocht    

AndelWandelt was gisteren weer op pad om een tocht te lopen die zelf was uitgezet. Start en finish lagen in Zevenbergsche Hoek en hoe de 34 km verliepen is na te lezen door hier te klikken.
Als gewoonlijk maakten Anton van Rijswijk en Hans de Weerd weer een flink aantal foto's, waarvan ik er nu een stel plaats. Vandaag is dat alleen een aantal schepen die onderweg werden gezien.

   

De schepen zijn nu eens niet chronologisch gerangschikt, maar naar type. Zo staan hierboven twee containerschepen, de Matthinge en de Sailing-Home. Hieronder twee keer dezelfde Zwitserse duwer Bojo. Links in de afvaart met de lege bak Elbe, ernaast in de opvaart met de lege bak Donau.  

   

Ook motortankschepen komen er genoeg voorbij daar op het Hollands Diep. Ik kreeg foto's van de Reggestroom en de Synthese-II. 

   

Nu weet ik niet precies waar Hans en Anton de Annemarie zagen, maar ik ga ervan uit dat het in Lage Zwaluwe was. Bij de oude sleper lag een klein opduwertje waarvan ik de naam jammer genoeg niet kon ontletteren. 

   

De Vereniging De Binnenvaart heeft behalve een prachtig verenigingsblad en een heus Binnenvaartmuseum ook een Lashbak. Vroeger werden deze bakken veel gebruikt. In Rotterdam werden ze dan vanaf een zeeschip te water gelaten en werden zo vervoerd naar welke plaats dan ook.


De Vereniging De Binnenvaart gaat met de lashbak regelmatig naar maritieme manifestaties of evenementen. Zo ook ligt die lashbak nu in Lage Zwaluwe ter opluistering van de havenfeesten daar in dit weekeinde.

   

Twee schepen dan die te maken hebben met brandstofaanvoer of -afvoer. Het zijn resp. de Olie Service II en de Duo die tegen de Felicitas ligt.

   

Dan een in 1941 in Duitsland gebouwde sleper die eerst ook onder die vlag ging varen. Later kwam het schip naar Nederland, maar de Mitchell-F vaart nu al een aantal jaren onder en met de Belgische vlag. Links afvarig, rechts in de haven van Moerdijk.

   

Een heel rustig haventje dat van Moerdijk. Zelf heb ik daar ooit rondgewandeld en toen al viel de rust me op en natuurlijk ook het prachtig zicht op de schepen op het Hollands Diep. Op de foto rechts de hierboven genoemde Mitchell-F.

In dit haventje liggen bijzondere schepen. Op de voorgrond o.a. de Jacob M en wat lijkt een vissersschip. Op de achtergrond is nog net een stukje van de SP 1 te zien. Dit lijkt een oud-Marineschip te zijn en ik meen dat dit ook klopt. Alleen zou het dan niet van de Nederlandse Marine zijn geweest, maar van een ander land. Opvallend aan boord een schild met de tekst "The Seahorse Company" en natuurlijk de thuishaven Den Helder achterop. 
Het andere schip is een oude ondiepwatermijnenveger die dienst deed als Hr.Ms. Van Versendaal, nummer M877. Nu behoort het schip, sinds 2010, tot het Zeekadetkorps Moerdijk.

   

Bovenstaande foto's heb ik dus van de mannen van AndelWandelt, zij nemen tijdens hun vaak lange tochten gewoon de tijd om deze en soortgelijke foto's te maken. Geweldig natuurlijk, ik ben er heel blij mee. 
Hans de Weerd (links) en Anton van Rijswijk hieronder met de Moerdijkbrug(gen) op de achtergrond.

 Morgen ga ik in op wat andere onderwerpen die Hans en Anton ook op de foto zetten. Het Verslag van deze tocht staat trouwens al online! 

                                                terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 april 2016       
Voor ik goed bij de les was, waren de Prinses Margriet en de Casa-Nova al langsgekomen. Daarna bleef het rustig, zodat ik besloot naar het Munnikenland te gaan. Daar was namelijk de Herzogenburg vertrokken, maar was de Korneuburg gearriveerd om te lossen. Een bijzonder schip dat in 1973 als duwer werd gebouwd, maar in 2000 werd omgebouwd tot motorvrachtschip.

Terug op de sluis was de Panta-Rhei de eerste, het schip kwam van Alblasserdam en ging zand halen in Alphen a/d Maas. Ernaast een foto van de Goede Hoop die van Gouda kwam en op weg was om opnieuw een lading zand te halen beneden Sluis Lith.

   

Bijzonder is altijd de passage van de schepen van het Nederlandse Rode Kruis. In dit geval was het de J. Henry Dunant die van Nijmegen kwam en met een kleine omweg op reis was naar Dordrecht.

Twee duwers vandaag en alletwee kwamen ze als losse boot voorbij. Vanochtend de mij onbekende Tjerk-Hidde uit Urk die van Rotterdam kwam en er nu weer naartoe ging. De veel grotere Watergeus kwam vanmiddag langs, eveneens richting Merwede.  

   

In het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maashavenremming, zag ik dat Sanne gezelschap had gekregen van de Prinses Margriet. Maar later in de middag zag ik tot mijn verbazing dat de Prinses Margriet schutte om in de Waalhaven te gaan liggen. Waarschijnlijk om daar weekend te houden.

   

Halverwege de middag kwam de Linquenda langs. Vanaf de brug zag ik het schip de Afgedamde Maas opvaren, langs de woonark en met de fabriek van De Heus op de achtergrond.

Dat was alles voor vandaag, alleen kwamen nog een aantal recreanten voorbij. Geen van deze pleziervaarders vielen me echterop.

De Vrede van Heusden      

   

 
Vanmiddag waren we even in Heusden en daar viel direct op dat je overal posters zag hangen van het Maritiem Evenement "De Vrede van Heusden". Langs de haven van het stadje werd behoorlijk wat opgebouwd, statafels, tenten e.d.
Alle reden om thuis meteen op de website van dit evenement te kijken en daar staat het hele programma op! Een kort stukje eruit:

In het eeuwenoude streekarchief is ontdekt dat de oorlog tussen ’s-Hertogenbosch en vestingstad Heusden over het gebruik van rivier de Maas nooit officieel is beëindigd. Met de zeeslag “De Vrede van Heusden”, wordt deze geschiedenis opnieuw tot leven gebracht.  Wordt eindelijk ook een vredesverdrag gesloten? De verbroedering tussen de buursteden wordt in ieder geval bezegeld met groot Middeleeuws festijn.
In de stad lopen spionnen rond en exercities door soldaten drijven de spanning op. Het publiek neemt plaats langs het strijdtoneel en de stadskanonnen worden in gereedheid gebracht. Vanuit ‘s-Hertogenbosch komt een bewapende vloot met gewapende soldaten en manschappen aan. De kerkklokken luiden en de schepen van de stad Heusden worden in paraatheid gebracht. Na een hevig gevecht met kanonkogels en geweerschoten wordt er onderhandeld tussen de Gouverneur van Heusden en de kapitein van den Bosch. De twee burgemeesters, Jan Hamming en Ton Rombouts, worden geraadpleegd door de onderhandelaars en er wordt tot staakt het vuren besloten. De schepen gaan aan wal en zijn vrij te bezoeken. Dan is het tijd voor een bourgondisch maal op de Vismarkt. Tijdens het eten speelt een troubadour middeleeuwse liederen en ‘s-avonds blijft de vesting in Middeleeuwse sferen met een dansfeest met muziek en diverse acts van zakkenrollers, vuurspuwers, kwakzalvers etc.

                                           terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht


donderdag 21 april 2016      
Opnieuw een vruchtbare dag, daarbij ook nog heel zonnig, waarop ik weer een aantal schepen kon begroeten. Maar eerst nog een foto van gisteravond van de Belgische Ostia die terug kwam van Andel waar het had gelost.

Of vanochtend vroeg schepen passeerden weet ik niet, ik verbleef toen nog in een ander land. Maar tijdens mijn ontbijt kwam de Delta langs. Het schip heeft spits-afmetingen, maar de kop lijkt me niet van een spits. Ik zal de vraag maar neerleggen op "Spitsenvaart".
Halverwege de ochtend kwam de Spes-Mea de sluis in, de foto ervan maakte ik vanaf de brug.

   

Op de foto hier rechtsboven van de Spes-Mea is het wachtende schip in de Waalhaven al te zien. Het bleek de Merwede te zijn.

Dan waren er opnieuw de in deze week onvermijdelijke STC-schepen. Met de Prins van Oranje erbij werd het zo een leuke en volle schutting. 

Het uitvaren ging heel rustig en doordacht. Eerst vertrok de Prinses Christina, dan de Prins van Oranje en tenslotte de Prinses Beatrix.

       

Iets na het middaguur de Stad Nijkerk 1. Net als de Ostia had die ook gelost bij De Heus in Andel. Daarna was het toch een uurtje wachten op de volgende schutting. Die was met de Noordster II en de Brigitte. Beide schepen waren op weg naar Alphen a/d Maas om zand te laden.

   

Bij het uitvaren stond ik met de dienstdoend sluiswachter te kijken naar deze schepen. We keken met plezier naar de boeg van deze beide schepen, wat een pracht! De Noordster II uit 1965 en de Brigitte uit 1939 vormden een mooi koppel.

   

In de sluis iets na 14.00 uur de bekende Ventjager, geladen met zand. Aan de andere kant van de brug zag ik in het Zwaluwnest (achter de oostelijke Maashavenremming) de Brakelse Sanne liggen. Daarmee waren voorlopig de schepen op en begon ik aan deze update.

   

Aan het einde van de middag kwam tot mijn verbazing de Ventjager alweer terug. Kan ook best, want de lading werd gelost bij Wijk en Aalburg in de buurt. Van de andere kant kwam de Diademar, mijn laatste schip voor vandaag.

   

Beide schepen ontmoetten elkaar in de Waalhaven, het leverde een aardige laatste foto op.

Controle of Kennismaking?         
Op de Wilhelminasluis ben je nooit onbespied, alles wordt met camera's in de gaten gehouden. Zelfs wij zien bezoekers, als we tenminste aan de sluiskant in de keuken zitten. Vanochtend was dat het geval, toen het aantal oranje gejasten langzaam toenam.
Mijn betere helft en ik gaan dan gissen naar het doel van dit bezoek. De gissing liep uiteen van mensen van de groenvoorziening, van een aannemer, tot een excursie. Mijn betere helft opperde dat dit geen mensen waren die zelf de kwast, hark, maaimachine, o.i.d. beroepshalve ter hand namen. 

   

Daarna passeerde de revue dat het wel eens mannen zouden kunnen zijn die van RWS Brabant (als dat al bestaat) afkomstig waren en die zich hier kwamen oriënteren op dit voor hen nieuwe object. Misschien zelfs om te beoordelen of bediening op afstand vanuit Tilburg tot de mogelijkheden zou behoren. Wel, ik raad er verder niet naar, misschien hoor ik het wel een keer.

Storing 2016 - 21      
Jammer, ik geloof dat de meeste oranje jassen waren verdwenen, toen net na 14.00 uur de Maasdeur H4 bleef staan. Nu kon de sluiswachter een wandeling maken van het dienstgebouw naar het oude bedienhuisje op dat Maashoofd om daar op de resetknop te drukken. Ook in dit geval hielp dat weer en deed de deur niet alleen direct erna maar ook later wat ervan werd verwacht.
Bediening vanuit Tilburg zou inhouden dat een aannemer moet worden gewaarschuwd die vervolgens kan afreizen naar de oude Wilhelminasluis om daar op een knop te drukken. Of zou je die knop ook in Tilburg kunnen installeren? Oeps, niet aan gedacht.
 

Opening van de Beleefroute                
Dan gaat het om de fietsroute, mensen die zijn aangewezen op een automobiel worden dus duidelijk gediscrimineerd, langs de restanten van de bouwsels in de Eerste Wereldoorlog als onderdeel van de Hollandse Waterlinie.
Ongetwijfeld was het een vrolijk gebeuren aan de foto van Teus Admiraal te zien die op de voorpagina van Het Kontakt van dinsdag 19 april stond.

Voor alle duidelijkheid: links staat de gedeputeerde en uit de schuilplaats komt net de wethouder van Woudrichem Paula Jorritsma. De andere drie mannen blijven dus onbekend. Maar...................... 
De man in een uniform is hier op de Wilhelminasluis zeer bekend. Met regelmaat komt deze vriendelijke man hier op de fiets een kijkje nemen en een praatje maken. Ik moet hem toch eens vragen wat voor uniform hij daar draagt en in welke functie hij de opening luister bij zette. 

                                             terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht
                                              

 

Top