HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 januari 2016    


zondag 31 januari 2016        
Vanochtend vrij vroeg vertrokken het Brabantse in. Na de passage van Den Bosch via Den Dungen richting Veghel gereden, binnendoor dus. Ergens nam ik daar een verkeerd weggetje, zodat we ineens bij Sluis Schijndel waren. Ook leuk, want daar lagen drie schepen.

Het waren drie bekenden van de Wilhelminasluis die daar achter elkaar lagen. V.l.n.r. waren het de Tordino, de Alena en de Conto Mio.

       

Op de achtergrond het bedieningsgebouw van de sluis. Of wordt die sluis niet meer vanuit dat gebouw bediend, maar gebeurt dit vanuit Tilburg? Dat moet ik toch eens navragen. Is dat een lot dat ook de Wilhelminasluis op termijn staat te wachten?

Na een uitgebreid bezoek aan Uden reden we ook binnendoor, o.a. langs Nistelrode, Heesch en Rosmalen, naar huis. Maar bij het Gedenkteken stopten we toch even om een foto te maken van de Bivio, die na een reis vanuit België in het Munnikenland was gearriveerd. 
Nu dus drie schepen bij de fabriek van Covaco, de Bivio, erachter de Jantine en de Oggy.

In de loop van de middag zag ik dat de Anne via het Heusdensch Kanaal richting sluis kwam na een reis die in Veghel was begonnen. Het schip ging in de Maashaven aan de palen liggen en zal ongetwijfeld morgenochtend willen schutten. Ik hoop, dat dit niet te vroeg zal gebeuren, want deze Anne is wel het eerste vrachtschip dat in dit jaar gaat schutten. 

   

Brand bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam            
Heel vroeg vanochtend kreeg ik via Whatsapp drie foto's toegestuurd van de brand die woedde bij de scheepswerf van Den Breejen. Er bleek een passagiersschip dat daar werd afgebouwd in brand te staan.      

   

Het ging om de Emerald Belle van Emerald Waterways uit Engeland die in brand stond. Het schip zou over een paar weken afgeleverd -of heet dat opgeleverd- worden. Een ander schip dat erbij lag kon op tijd worden weggesleept. 

Noord-West Veluwse Landgoederentocht            

Bij zo'n tocht verwacht je toch geen water-gerelateerde foto's, maar dat bleek anders. Overal was water, regen volop en dus ook veel water op de grond.  En over al dat water gaan de foto's hieronder.

   

Zowel Hans de Weerd (hierboven links) en Anton van Rijswijk (rechts) werden net als alle andere deelnemers getracteerd op een bijzonder regenachtige dag. Dat en de regen in voorafgaande dagen leidden tot behoorlijk wat water op de route. Liepen de mannen tijdens de vorige deelname aan deze tocht in december 2012 door een besneeuwd landschap, nu vroegen de omstandigheden voor een paar stevige laarzen. 
Als dan ook nog eens een beekje, dat gewoonlijk deze naam niet waarmaakt, een heuse beek wordt en daarbij een bruggetje buiten bedrijf is, wordt een overtocht een inventief maar ook hachelijk gebeuren.

Gelukkig zijn er dan altijd galante ridders die het zwakke geslacht gewillig naar de overkant dragen. Hoewel sommige geëmancipeerde dames zich niet laten dragen en kiezen voor een eigen oplossing. Het kan natuurlijk ook zijn dat de galante ridders op waren.

   

Sommige lopers kozen voor een andere oplossing: een flinke aanloop en een sprong en maar zien hoe de landing verloopt. Aardig de fietser die liet zien hoe makkelijk de overtocht erop is. De fiets werd trouwens niet uitgeleend.

   

Weer andere waadden door de beek en bereikten moeiteloos, maar wel met natte voeten de overkant. Er werd druk gefotgrafeerd bij alle pogingen de overkant te bereiken en soms was het vermaak een beetje leedvermaak. Zo is onbekend hoe het de man verging die hieronder rechts een echte aanloop neemt en te snel is voor een scherpe foto.

   

Hoe het Anton en Hans is vergaan vertellen de foto's niet. Wel zie ik dat Anton op een door Hans gemaakte foto zijn voeten aan het droogmaken is. Hans moet dus ook al de overtocht hebben gemaakt. Bij Anton nog twee lopers die hun voeten drogen, een fotografe, aan de overkant twee aarzelende wandelaars en een official die toekijkt. Hoe Hans & Anton de overtocht hebben gemaakt? Lees het Verslag van de tocht en je weet het!

Avond- en ochtendrood     
Zowel gisteravond als vanochtend maakte ik een foto van de rode hemel. 's Avonds met De Struikwaard op de voorgrond, vanochtend met de Sluis voorop.
Maar hoe zit het nu met die uitdrukkingen? "Avondrood is water in de sloot" of is het "Ochtendrood is water in de sloot"? Ik dacht altijd dat avondrood mooi weer bracht en ochtendrood slecht weer. Nou ja, het maakt ook eigenlijk niks uit, het regent toch altijd!

   

                                   terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 30 januari 2016        

De Wilhelminasluis is weer open! Gistermiddag zag het daar m.i. nog niet naar uit, maar 's avonds was het dan zover. Op het filmpje hierboven een van de pogingen de deuren goed te laten lopen ergens halverwege de middag.
Maar alle testen verliepen goed en dus is de Wilhelminasluis weer in bedrijf. Het eerste schip dat er gebruik van maakte was de RWS 73.

Tegen het einde van de ochtend kwam het schip de sluis in, alles werkte naar behoren. Een deel van de bemanning kwam zelfs nog even aan wal om de betrekkingen met de sluiswachter aan te halen. Zelf bleef ik binnen, het regende mij te hard.

In het Munnikenland was gisteren al de Jantine aangekomen. Toen de regen even wat minder werd ben ik naar het Gedenkteken gewandeld om het schip, dat bij de kraan was gaan liggen, op de foto te zetten. 

 Vanmiddag kwam de Belgische Oggy bij de fabriek. Een schip uit 1954, gebouwd bij de werf van De Wachter in Boom. Tegenwoordig heeft het schip Evergem als thuishaven.
Het betekende nog een keer het stuk lopen of de auto nemen. Ik aarzelde, maar ik deed wat van me werd verwacht. De Oggy -vroeger voer het als Berjo- was een onbekende voor me.

 RWS 57 in actie          
Afgelopen woensdag, 27 januari, zag ik een Twitterbericht van Verkeersleider Jos (@VLW_Jos): "Vandaag samen gevaren met ILenT. Controles Biva, MGD bepalen, juiste positie's betonning controleren, bunkeren, enz". Erbij een prachtige foto van de RWS 57 in volle actie. 

Informatie is zinvol als het up-to-date is    
Vanochtend kreeg ik een foto toegestuurd van het informatiebord dat op de landtong (Gijsen Krib) staat op het punt waar de Maas en Waal samenkomen. Het is oude informatie. De foto was van uitermate inferieure kwaliteit, daarom staat ernaast een foto van al enige weken geleden.
Benieuwd wanneer dat bord wordt weggehaald, nu weerhoudt het vast schippers om de route via de Wilhelminasluis te kiezen. Jammer.

   

Andere Boeg    
Helemaal achterin de Schuttevaer van vandaag een bekende in de rubriek Kielzog. Henriette Driesen-Joanknecht maakte een artikel over de coaster Andere Boeg. Het begin van het artikel met de foto staat hieronder. 

Teus en Marloes hebben eigenlijk alleen maar milieu-vriendelijke en duurzame apparatuur aan boord, dat varieert van een CCR2-motor (wat dat dan ook mag zijn), led-verlichting, zonnepanelen en daarbij een uitstekende isolatie.
Het paar geeft trainingen in persoonlijke ontwikkeling, yoga en antistress, waarbij ze zich vooral op de zakelijke markt richten. Naast de exploitatie van het schip werken beiden ook nog, hij als lichtontwerper, zij als communicatieadviseur.

   

De Andere Boeg kwam meermalen door de Wilhelminasluis. Mijn oudste foto's, hierboven, van het schip dateren van 13 september 2009, toen de verbouwing en aanpassing nog in volle gang was. Twee en een half jaar later zag het schip er heel anders uit. Het bracht op 31 december 2011 de jaarwisseling door met een gezelschap in de Waalhaven. 

Weer ruim twee en half jaar later, op 7 september 2014, zag ik de Andere Boeg bij prachtig weer en in volle vaart op de Maas ter hoogte van Rijswijk richting Woudrichem gaan.

   

Niet alleen het schip kende een grote ontwikkeling, ook de website ziet er nu heel anders uit dan in het begin. Het is zeker de moeite waard deze site eens te bezoeken. Klik maar hier en je komt er dan automatisch. Hieronder een stukje van de homepage van die site.

                                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 januari 2016       

D-Day vandaag, Day of Decision. Maar of de beslissing al is gevallen en de sluis nu (vrijdag 17.00 uur) open is, weet ik eerlijk gezegd niet.
Wel is zeker dat het matrixbord bij de ingang van het Heusdensch Kanaal uit is, geen vermelding van een stremming meer tot in ieder geval een uur geleden.
Op het ogenblik zie ik de Maasdeuren opengaan, maar dat kan wel om proefdraaien zijn.
Zeker is ook dat zowel de mensen van EPC, Ooms als Duikbedrijf Europa zijn vertrokken. Nu gaan trouwens de Maasdeuren weer dicht, dus het werkt in ieder geval aan die kant.
Laat ik maar geen conclusie trekken, de sluiswachter zal het wel weten. Het telefoonnummer van de sluis staat op de Info-pagina.

Aan het harde werken ontbrak het ook vandaag weer niet, want toen ik voor het eerst naar buiten keek bleek het werk al in volle gang te zijn.

Na ongeveer een uurtje keek ik vanuit huis weer naar het werk, omdat de brug openging om de Mary 1 binnen te laten. Het schip bleef in de sluisingang liggen, maar de brug ging toch naar beneden. Het leek alsof de kraan en de spudpaal in de knoei zouden komen, maar de brug zakte er keurig naast. Was wel even schrikken.

   

Later vanochtend nam ik een kijkje op het Maashoofd, precies op tijd om te zien dat een duiker het water uitkwam. Hij was bezig met het verwijderen van vuil, vooral schelpen e.d., in de buurt van de deuren.

   

's Middags maakte ik vanaf de Waaldeuren een foto van de Maashoofden, de Mary 1 lag toen nog steeds in de sluisopening. Aardig om na lange tijd weer de doorkijk richting Andel te hebben. 

Hoe het ook zij, volgende week zal nog wel het e.e.a. gaan gebeuren. De loopbruggetjes over de deuren en nog wat hekwerk moet nog worden geplaatst en natuurlijk moet er nog materiaal worden opgeruimd. Maar daarna keert de rust terug op de Wilhelminasluis!

Schepen in de buurt van de sluis    
Tegen het einde van de middag kwam de Prinses Margriet de Waalhaven in om weekend te houden. Aan de andere kant van de haven is de Mary 1 neergelegd, eveneens voor het weekeinde neem ik aan. Morgen zal er wel niet worden gewerkt.

   

In het Munnikenland vanochtend zelfs vier schepen. De Rotterdamse Mirjam werd geladen, erachter lag de Christina uit 's Gravenmoer te lossen.    

   

Vooraan en dicht bij de weg lagen de Presto, die gisteren was gelost, en de Alabama uit Ouderkerk a/d IJssel. Het laatste schip was onbekend voor me en heb ik toegevoegd aan het A-album.

   

Vanaf de fabriek van Covaco         
Toen deze foto een jaar of 40 geleden werd gemaakt, was het nog de fabriek van Schouten. Er is heel wat te zien op deze opname. Vooraan een ouderwets beeld van een aantal wachtende schepen bijvoorbeeld. Daarachter de wateruitlaat van Dunea die domicilie had in de Nissenhut in het midden van de foto.
Op de achtergrond natuurlijk de fabriek van toen nog Bouman en rechts de ingang van de Wilhelminasluis. 
Tegen De Plaat aan rechts ligt de tweede brug die over de Wilhelminasluis lag. Die brug werd in 1975 vervangen door de hefbrug die op zijn beurt in 2001 plaats moest maken.
Raadselachtig is alleen het gebouwtje achter de Nissen hut. 

Marechaussees op pad       
Ook gisteren kwamen weer een aantal marechaussees in opleiding langs, op weg naar Slot Loevestein waar het eindpunt van deze dagetappe lag. Deze jongens en meisjes leggen daarmee het traject af dat ook de Schotse arts Graeme Warrack in 1944 aflegde in zijn poging om na de operatie Market Garden aan gevangenname door de Duitse bezetter te ontkomen.

                                           terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 januari 2016     
Nog één dag te gaan en er wordt nog steeds flink doorgewerkt. Maar of het werk nu op schema ligt of dat het door de tijd dreigt te worden ingehaald, ik heb er geen flauw idee van. Het was opnieuw een dag met duikers, veel kabels en draden in het zicht en een flinke ploeg hard aan het werk. Op de foto's zijn de hoogwaterdeuren open, nu vanavond zijn ze weer dicht.
Sprak niet ooit J.H. Brand, president van de Boeren Vrijstaat (het tegenwoordige Zuid-Afrika) de gedenkwaardige woorden "Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen?" Daar ga ik dan maar vanuit. 

   

Schepen bij Covaco      
Gisteren was bij de fabriek in het Munnikenland al de Laborieux aangekomen. Vanochtend kreeg het tijdens het lossen bezoek van de bilgeboot Rudis. In de loop van de ochtend kwam de geladen Presto het schip gezelschap houden.

   

Na het lossen van de Laborieux vertrok dat schip richting Rotterdam en de Presto nam de lege plek in. Op de foto het tweetal nog bij elkaar.

Snoeien van de bomen    
Of het nog steeds de mannen van Prop zijn die het snoeiwerk aan de bomen uitvoeren weet ik niet zeker, maar ik neem het wel aan. De leilinden langs de sluiskolk zijn klaar, vandaag kregen ook de hoge bomen langs de parkeerterreinen en de weg achter de woningen aan de oostkant een snoeibeurt.
Bij het terugrijden naar de sluis vanochtend vanaf de Gelderse kant kon ik het niet laten deze foto van de mannen in actie te nemen.
 Op de voorgrond de buitenste bomen van het VanDalen bos.    

Een gouden bruidspaar      
In het Brabants Dagblad een foto (van Cor de Kock) en verhaaltje over een gouden bruidspaar met als titel "Van de sluisdijk naar een dijkhuisje". Zowel de man als de vrouw hebben hun voetstappen liggen op of bij de Wilhelminasluis.
Arie Lobregt en Willy Kwetters leerden elkaar als tieners kennen op de sluisdijk, de weg aan beide kanten van de Wilhelminasluis. Dat is duidelijk, want Arie kwam uit Zuilichem (ten oosten van de sluis) en Willy uit Andel (ten westen van de sluis).
Beiden vertoefden daar graag op zondagmiddag, samen met veel andere jeugdigen. Heel wat huwelijken vonden op die sluisdijk het prille begin.
De connectie met de Wilhelminasluis is toch al groot. Arie werkte bij de fa. Van der Ven maar was gestationeerd op de Wilhelminasluis en maakte als burger deel uit van de kantonniersploeg. Daarbij mag een van de huidige sluiswachters oom en tante tegen het paar zeggen.
Hieronder naast de foto van het gouden paar die in het Brabants Dagblad stond met ernaast een opname van de kantonniersploeg uit 1986. V.l.n.r. staan daar Johan van Dalen, Arie Lobregt, Jan van Veen en Hans de Weerd.

   

33e Rondje Brakelse Benedenwaarden      
De hierboven al genoemde Hans de Weerd en zijn compaan Anton van Rijswijk, samen AndelWandelt,  zijn niet voor een kleintje vervaard. Ook nu weer hadden zij hun ontmoetingen met de fauna in het Munnikenland en de uiterwaarden langs de Waal. Ik neem mijn petje voor hen af, schapen durf ik nog wel aan, maar dan houdt het voor mij ook op.

Hoewel ik van boerenafkomst ben, mijn voorouders bewogen zich in het agrarisch leven van Friesland, heb ik het niet zo op al die loslopende dieren. Het valt nog mee als paarden achter een hek staan en met ganzen kan ik ook nog wel over één pad. Hans lijkt trouwens wel een omtrekkende bewegingen rond die ganzen te maken. Ook runderen vind ik best zolang er een sloot tussen ons zit.

       

Anders wordt het als die toch wel grote beesten recht op me af komen. Hans en Anton kunnen er goed mee omgaan, op vorige tochten brachten ze de meest afschrikwekkende foto's mee. Maar voor de twee dieren hieronder zou ik op de loop gaan, mijn betere helft trouwens ook.

   

De aanwezigheid van loslopende dieren is zeker voor ons de reden niet te gaan wandelen in dit soort natuurgebieden. Ik kijk wel uit. Met vogels heb ik geen probleem, zeker niet als ze vrij in de lucht zijn. Hoewel, op Terschelling kreeg ik ooit een aanval van meeuwen te verduren die vonden dat ik op de Boschplaat te dicht bij de kolonie in de buurt kwam. Nee, ik doe het wel met de foto's van Anton & Hans.

Als je meer foto's van de Brakelse Benedenwaarden en het Munnikenland wilt zien, ga dan naar de Facebook-pagina van Hans & Anton.   

                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht                                                    

woensdag 27 januari 2016      
Het was alweer vroeg dag voor de mannen op de Maashoofden, moet ook wel want vrijdag 17.00 uur nadert snel en dan zou de sluis weer in bedrijf moeten komen. Maar ja, de uitvlucht, eh afwijkmogelijkheid, is er al: "of zoveel langer dan noodzakelijk of zoveel korter dan mogelijk".

Het zat wat tegen met de kopbalken van de sluisdeuren hoorde ik, de inzet van de duikers was dan ook noodzakelijk. De mannen van EPC bleken nog steeds wijs te worden uit alle bedrading die er lag, de Ooms-mannen waren bezig met het bevestigen van alles dat was losgehaald van de deuren. Kortom: ze komen er wel!

   

Zelf nam ik een kijkje in het wachthuisje op Maashoofd H4 waarin een grote kast staat. Erin een hoeveelheid elektronica waar de installatie in mijn meterkast nietig bij lijkt.

Schepen in de buurt     
Nog steeds is het Munnikenland, liever gezegd de fabriek van Covaco daar, de hofleverancier van schepen. Ook nu weer met de Patria die lag te laden voor Helmond en de Irbis die werd gelost.

De Con Amore, die vanochtend arriveerde, lag tegen de casco's te wachten tot het aan de beurt was om te lossen. In de loop van de dag zal het wel zover zijn geweest, want toen ik weer langs het Munnikenland kwam, bleken de schepen van plaats gewisseld te hebben.
De Irbis lag toen tegen de casco's terwijl de Con Amore werd gelost. De Patria was allang onderweg om via een omweg over de Nieuwe Merwede en de Bergsche Maas naar Helmond te gaan.

Gisteren liepen de mannen van AndelWandelt in het Munnikenland en zij maakten in het begin een foto van de Mi-Deseo die toen lag te lossen.

Op de terugweg maakten ze een ommetje over de sluis, juist op het moment dat de Passant in de Waalhavenmonding draaide om achteruit het Munnikenland in te gaan. 

   

De Ark van Noach     
Op 6 december 2014 liepen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk een tocht in de buurt van Dordrecht, "Op zoek naar de Siegfried". Die tocht voerde hen o.a. langs de bekende Ark van Noach.

Het schip lag aan de Stadswerven in Dordrecht, maar moest daar vertrekken i.v.m. bouwplannen van de gemeente. Deze Ark van Noach heeft respectabele afmetingen: 23 meter hoog, 30 meter breed en 135 meter lang.
Als je er dichtbij staat valt de grootte pas echt goed op. Jammer, maar het verwachte aantal bezoekers werd niet gehaald, plannen om te verhuizen waren er allang, maar nu gebeurde dat dus noodgedwongen.

       

De twee foto's hieronder werden me gisteren toegestuurd. Ze zijn niet echt duidelijk, maar de grootte van de Ark is goed te zien naast de toch wel nietige duwers/slepers.

   

AndelWandelt op pad       
Gisteren liep AndelWandelt 28 km door het Munnikenland en de Brakelse Benedenwaarden. Anton schreef me erover o.a.:
"Is bij het rondje weer grotendeels struinen wat de klok slaat en daarbij zijn de meest in het oog springende wetenswaardigheden als volgt:
Moerasachtig gezicht dat de Munnikenlandse kom al geeft door de verschraling, een flinke waterpartij zoals de westelijke geul er nu al bij ligt.
Lag de Sneepkilschuilplaats eerst op een schiereiland nu ligt ie rondom in het water in de genoemde geul, op een eiland. Op het water van de Waal volop activiteiten door de op- en afvaart.
En dan niet te vergeten met de thuisbasis al in zicht de koffiestop op de Aelse sluis bij de sluismeesters Arie en Hans. Er is praat genoeg en dan schuift onze voorzitter nog even bij en zijn we zo vijf kwartier verder."
Anton schrijft dat wel makkelijk, maar ik heb twee foto's uit al de opnamen gepakt die een beeld schetsen van wat een Survivaltocht lijkt te zijn. Wel mooi, maar toch ook zwaar lijkt het.

   

Anton heeft het over drukte op de Waal. Hij heeft gelijk, want ik ontving van hem en Hans de Weerd een flink aantal foto's van schepen. De meesten zijn onbekend voor me. Bijv. de Somtrans XIV en de Deviant die hieronder staan.

   

Twee bekenden zijn wel de Vliestroom en het peilvaartuigje Edo. Samen waren ze aan het werk op de Waal.

   

De Merwestroom die in Gorinchem zand had gelost is ook al een bekende. Het schip was nu weer leeg op weg naar Alphen aan de Maas voor een nieuwe lading zand.

Dan de met containers geladen Black Rose, een schip waar ik gisteren al een foto van plaatste. Volgende was de Janna.

   

Aardig wat containerschepen op de Waal en daar horen ook de Anda en de De Valk bij.

   

Toch ook weer een Cotrans-schip. Jammer genoeg was het nummer erachter niet te lezen. Maar kenners kunnen zo zeggen welke Cotrans dit was.

De Veerhaven VII kwam met een stel flinke bakken langs, zo stroomafwaarts had het flink de vaart erin. Charlotte Ettwig had veel meer moeite, zij ploegde geladen tegen de stroom op.

   

Dan de Theodela en de Bolero, mooie namen voor mooie schepen die ik niet eerder zag. Wel weer twee containerschepen.

   

De laatste van deze mooie serie schepen, de Anne. De naam komt me bekend voor, maar volgens mij heb ik een kleinere Anna in gedachten.

Mooie serie foto's van schepen. Morgen plaats ik een aantal foto's met dieren erop, want daarvan zaten een flink aantal bij alle foto's van Hans & Anton. Als je alle foto's wilt zien die zijn gemaakt, moet je dit keer een uitstapje maken naar de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 26 januari 2016        
Vanochtend vroeg werd al druk gewerkt op de Maashoofden door ploegen van EPC, Ooms en Duikbedrijf Europa. Ik sprak later een van de mannen en volgens hem lagen ze op schema. Nou, dat is nog eens goed nieuws.

Overal leken wel kabels te liggen en lopen, maar EPC leek alles onder controle te hebben. Maar....er moet nog wel het e.e.a. gebeuren.

   

De mannen van Ooms waren samen met de duikers bezig aan het houtwerk op de deuren. Vanuit een bakje was een duiker bezig met een boormachine en ook zag ik een kettingzaag onder water aan het werk. Maar...... ook daar leek alles onder controle.

Schepen in de buurt       
Wel, daar ben ik vandaag snel mee klaar, want ik zag slechts één schip. Bij Covaco in het Munnikenland lag de Belgische Mi-Deseo uit Gent te lossen na een reis die in de buurt van Terneuzen was begonnen. Eén schip weliswaar, maar wel eentje die ik nog niet kende!

Dat was nog eens een opening!     
De vorige grote restauratie was rond 1984, de sluis was ook toen maanden achtereen gestremd. De opening werd dan ook groots gevierd! Een echte vloot van schepen van Rijkswaterstaat kwam daartoe richting de Wilhelminasluis. Tussen de Waalhoofden was lint gespannen, dat moeiteloos door de Jan Blanken, met de burgemeester van Woudrichem L.M. Voster aan het roer, werd kapot gevaren.

   

Daarna kwamen achtereenvolgens de Nieuwe Merwede, de D.G. Harmsen en de Dr. C.W. Lely de sluis in. Het vrachtschip Luctor sloot ook nog aan, zodat het een leuk volle schutting was.

Na deze opening was er nog een bijeenkomst voor de genodigden waar o.a. werd gesproken door burgemeester Voster en de hoofdingenieur-directeur van de directie Benedenrivieren van Rijkswaterstaat. Het verhaal vertelt niet waar die bijeenkomst werd gehouden, maar het zou best in één van de keten kunnen zijn die toen langs de Waalhaven stonden. 

   

In die keten zal ook de expositie over de Wilhelminasluis en de voortgang van de restauratie zijn gehouden vermoed ik. De Merwepost van 24 juli 1984 verhaalde erover.

33e Rondje Brakelse Benedenwaarden      
De mannen van AndelWandelt trokken vandaag weer richting het Munnikenland om voor de 33e keer te kijken of en zo ja wat er nu weer is veranderd. De camera's hadden het weer druk, want het is een prachtig gebied geworden, als je tenminste van paarden en runderen houdt.
Laat ik beginnen met een foto van de natuur in het gebied met de fabrieken van Vuren op de achtergrond.

In de komende dagen zal ik wel meer foto's van deze tocht plaatsen, maar voor nu alvast een drietal schepen die op de Waal voorbijkwamen. Eerst de Pontes en de Senda, onbekenden voor de Wilhelminasluis.

   

Ook het derde schip was onbekend voor me, de met containers geladen en stroomopwaarts varende Black Rose.

De Sneepkilschuilplaats         
Al heel lang ligt in de uiterwaarden een groepsschuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) en onderdeel van de Nieuwe Hollandse waterlinie. Deze Sneepkilschuilplaats lag behoorlijk afgelegen, vandaar misschien dat de graffiti spuiters het nog niet hadden ontdekt.
De schuilplaats lag op een heuvel en verkeerde in een goede conditie.

Hierboven de oude situatie waarbij het op een soort schiereilandje lag. Deze situatie is totaal veranderd, de schuilplaats zal nog minder bezoekers krijgen, want nu is het compleet door water omringd. Maar geweldig dat dit object bewaard is gebleven.

   

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 januari 2016       
Rustig begin van de laatste stremmingsweek, want volgens de nieuwste planning gaat de sluis immers op vrijdag a.s. om 17.00 uur open! Behalve natuurlijk als zich nu nog onverwachte en onvoorziene problemen voordoen.

Bij de Maashoofden lag de Mary nog op haar weekendplaats. De twee mannen van Ooms, samen met de monteurs van EPC die het electronische gedeelte voor hun rekening namen, waren druk bezig alles weer aan te sluiten en terug te plaatsen.

   

Natuurlijk moet er nog wel het e.e.a. gebeuren, de bruggetjes op de deuren, het hekwerk langs de hoofden, er moet proefgedraaid, etc., maar het lijkt te gaan lukken om vrijdag met een gerust hart de sluis open te doen.
Ik ben benieuwd of er dan nog een soort van plechtig openingsmoment is met een hapje en een drankje. De werkers hebben het wel verdiend.

Ook andere disciplines waren vertegenwoordigd vandaag      
De mannen van het groen waren opnieuw bezig de leilinden die de sluis omzomen te snoeien. Ze bleken versterking te hebben gekregen, want ik zag toch echt een ploeg van vier man bezig.
Nee, dan heeft de man die de kwaliteit van het water in de kolk kwam controleren maar weinig aanspraak zo in z'n eentje. Ik ben benieuwd of de vervuiling achter de rug is en of Dunea alweer Maaswater i.p.v. Lekwater inneemt. Wel aardig dat in de Tweede Kamer vragen zijn gesteld over deze laatste vervuiling! Alleen jammer dat er wordt gesproken over een drinkwaterbron in Zuid-Holland. Het is toch echt Gelderland/Noord-Brabant.

   

Calando en Caspara   
In het Munnikenland bleek bij de fabriek van Covaco de Calando te zijn gearriveerd. Het schip was vanochtend bij Sluis Weurt de reis begonnen en vanmiddag vertrok het alweer richting Vianen. Of het toen al helemaal was gelost, weet ik niet. 

Bij de fabriek van De Heus aan de Andelse Rib lag de Caspara te lossen. In de loop van de middag zag ik vanaf de brug over de Wilhelminasluis het schip leeg vertrekken richting Zeeland.

   

De Schuttevaer      
Vanochtend toch maar bij Dirk Verbeek in de Beatrixstraat in Andel  een exemplaar van een van mijn favoriete kranten aangeschaft. Bij het lezen moest ik wel even goed kijken, want klopte dat wel? Mijn exemplaar was van zaterdag 22 januari! De zetter was dus abuis, want zaterdag was het toch echt al 23 januari. Vergissinkje waarschijnlijk.

Na het openslaan van de krant bladerde ik meteen door naar mijn favoriete rubriek, RKM. En jawel, ook dit keer een bekend schip. Een schip dat in 1962 als Dolfijn in de vaart kwam. In 1983 werd het verlengd van 45 m naar 55 m. Dat bleek bemanningstechnisch niet echt handig en dus werd het in 2013 weer 42 cm ingekort. 
In 1987 verhuisde het schip van Rotterdam naar Alblasserdam en het kreeg toen de naam Nederwaard. Begin 2015 werd het opnieuw verkocht en werd het de Lotte uit Drachten. Maar nu is de naam toch echt Lissa en is de thuishaven Zwartsluis. 
Als Nederwaard zag ik het schip meermalen door de sluis komen, hieronder in resp. juni en september 2009.

   

Vrij in het begin van de krant trekt een "kop" mijn aandacht: "Verblindend licht maakt brugpassage een gok". Toen de sluislampen hier enige tijd geleden werden vervangen, klaagden schippers over de felheid van deze led-verlichting. Ik weet dat dan wel eens het rode licht werd aangelaten op verzoek van de schippers, omdat die kleur minder verblindend was dan het groene licht.

Is het hier op de Wilhelminasluis m.i. opgelost, elders blijken de lichten nog problemen te geven. Hieronder het artikel integraal zoals ik dat in de Schuttevaer las.

                                    terug naar boven                                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 januari 2016         
In de voorbije week arriveerde aan de Maaszijde van de sluis een zeilboot uit Wijk en Aalburg die voor onderhoud naar Gorinchem moest. De schipper was ietwat boos toen hij hoorde dat de sluis nog dicht was en de kortste route dus was afgesloten.
Volgens hem stond op het bord bij de sluis nog steeds dat de stremming duurde t/m 15 januari. Vanochtend gingen mijn betere helft en ik dus op pad om de borden te bekijken.

   

Vanaf De Rib was het bord dat tegen de remming van de sluis zit niet te lezen door het heiige weer. Bij de ingang van het Heusdensch Kanaal was goed te zien dat op de DRIP (Dynamisch Route Informatie Paneel) stond "LET OP Wilhelminasluis gestremd".
Ben ik er nog niet uit, want de schipper van die zeilboot passeerde deze DRIP niet, maar zag alleen het info-bord bij de sluis. Nu neem ik aan dat daar de datum ook op is veranderd, in ieder geval wandel ik er morgen even heen.
Bij het maken van de foto van dat bord trof ik het, want op hetzelfde moment arriveerde de Caspara vanuit Rotterdam bij de fabriek van De Heus. 

Rodie-Transport            
Via de Facebook-pagina van "Je bent een Jutter als......" zag ik foto's langskomen, geplaatst door Gerrit Jan Kranenburg, van een transport door Rodie. Het ging daarbij om een aantal silo's die vanaf 't Zand over het Noordhollands Kanaal richting de bestemming gingen.

   

De silo's waren afkomstig van Oostwouder Tank- & Silobouw uit 't Zand, een dorpje aan het genoemde kanaal. Ik begreep dat ook komende week een dergelijk transport plaatsvindt. Via het IJsselmeer en Amsterdam gaan de silo's dan naar de Waalhaven in Rotterdam.

Spectaculair natuurlijk een dergelijk transport. Ook bij de Wilhelminasluis zag ik de Rodie ooit met een silo binnenkomen, maar dat was slechts eentje. De Rodie voer in dat geval voorop, achteraan zat de duwer Chelsea-B.

   

Toen dit transport was geschut richting de Merwede kreeg je een goed geheel ervan te zien toen het in de bocht de Waalhaven verliet.

De opening van de Maasmond        
Het was natuurlijk in de jaren 1890 - 1904 een enorm karwei om de Maas en de Waal te scheiden en een nieuwe route richting zee te maken voor de Maas. Aan de afronding van dit project werd dan ook in 1904 terecht veel aandacht besteed. 
Koningin Wilhelmina kwam zelf de opening verrichten en ging daartoe eerst naar Heusden. Op de foto hieronder de "Intocht van H.M. de Koningin aan de Oudheusdense poort ter gelegenheid van de opening van de Maasmond op 18 augustus 1904". 

Na een aantal plichtplegingen in het stadje ging het gezelschap aan boord van de stoomboot Kraaijenhof voor het verrichten van de officiële opening van de nieuwe Maasmond. 

Op de Kraaijenhof vertrok het gezelschap daarna naar Andel om daar het Gedenkteken te onthullen. H.M. Koningin Wilhelmina sprak daarbij, ondanks het slechte weer, de volgende rede uit:  

   

Deze rede ontbrak nog in het artikel over het Gedenkteken op deze site, dus die heb ik vandaag toegevoegd. 

Apeldoorns Kanaal        
Op Twitter las ik een flink aantal tweets over de passage van de A50 bij Emst voor recreatievaartuigen. O.a. deze tweet van Brugwachterverhalen (@brugwachtersnl) kwam voorbij:
"Boten via brug met lopende band over snelweg - ach, het is weer eens wat anders #Apeldoorns kanaal" 

Nu proef ik uit die woorden weinig vertrouwen in het plan. Maar het is heel innovatief en zo te zien geen luchtfietserij. Het lijkt me een geweldig plan, ik hoop dat het ook wordt gerealiseerd. 

Beatrixsluizen           
Bij dit sluiscomplex komt er een derde sluis bij. Op de foto hieronder is die nieuwe sluis al ingetekend. Weer een project waarbij de info-voorziening uitstekend lijkt te verlopen. De foto komt van Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) via Twitter.

                                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht     

zaterdag 23 januari 2016        
Op zaterdag wordt (natuurlijk) niet gewerkt en dan is het opeens weer heel stil op de Wilhelminasluis. Een beeld dat ook de Waalhaven gaf. Was het daar rond Kerst en Oud & Nieuw goed bevolkt en lag de afgelopen dagen het daar ook vol, vandaag was het er stil, heel stil.

We gingen vandaag weer eens het Brabantse in en natuurlijk stoppen we dan bij het Gedenkteken als we een schip of schepen in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco zien. Nu lag er alleen de Adelvotis, maar gezien het schroefwater stond het schip op het punt van vertrek.

Wij reden daarna verder en de Adelvotis vertrok, maar niet veel later ging het weer op de foto. Nu door een oud-leerlinge van me, Beppie ten Böhmer, die op de Rijkswal in Woudrichem woont. Zij zag dat het schip de Merwede opging en nu weet ik dat het richting Zeeland ging.

De Wilhelminasluis is gestremd          
Dat is een open deur intrappen natuurlijk, maar de vraag erbij of meteen erna is "Wanneer gaat de sluis weer open". Dat nu blijkt heel moeilijk om te zeggen, want de planning volgt niet altijd de gedachte of de wens. Die les heb ik zo langzamerhand wel geleerd. 
Er is een "Bekendmaking voor de Scheepvaart" no. 2015-125 uitgekomen en daaruit heb ik twee punten gehaald die het voor iedereen duidelijker kan maken, of nog schimmiger natuurlijk.

Dat "......zoveel langer dan noodzakelijk of zoveel korter dan mogelijk" is natuurlijk heel rekbaar. M.a.w., er is dus nog niets bekend. De volledige bekendmaking heb ik op de Info-pagina gezet.

Vissen en de Wilhelminasluis         
Daar bedoel ik mee de vissen die in en bij de Wilhelminasluis voorkomen, maar ook het trachten een vis te vangen. Ik kom hierop door een bericht uit een krant van 24 juni 1948 dat ik door Jan Vos kreeg toegestuurd.

   

Nu begrijp ik de tekst, zeker het grootste deel ervan, niet echt goed. Maar ach, dat maakt niet uit, ik geef er mijn eigen draai wel aan. Veel vissen zitten er niet meer in/bij de Wilhelminasluis, een aantal jaren geleden nog wel. Twee foto's van een snoek bij de Waaldeuren getuigen ervan. 

   

Ook in mijn archief zitten foto's van vissen die werden gevangen. Hieronder eerst een flinke snoek, in het midden een roofblei en rechts een uit de kluiten gewassen winde. De vangers ervan poseren trots met hun vangst.

       

Ook werd zo nu en dan een bijzondere vis gevangen. Zo ook in 2008 toen in het begin van dat jaar een grote vis in de sluis werd gesignaleerd. Na veel pogingen lukte het dit zandhaaitje, waarschijnlijk behoorlijk verdwaald, op 1 april van dat jaar te vangen. Natuurlijk werd het dier, net als de anderen trouwens, voorzichtig onthaakt en weer de vrijheid gegeven.

   

De vangsten waren in de jaren 2007 t/m 2009 goed, heel goed. Zelfs zodanig dat werd besloten een heuse viswedstrijd te organiseren voor de bewoners van de Wilhelminasluis en dan wel Oost tegen West. De dienstdoend sluiswachter, hij is nu met pensioen dus hoeft hij niet bang te zijn voor een schrobbering van hogerhand, was de jury. Niet alleen stelde hij een wisselbeker beschikbaar, ook zorgde hij voor kibbeling -hoe toepasselijk- en wat drankjes voor de after-fish-party in het wachtgebouw.

Overbodig om te zeggen denk ik, maar de westkant van de sluis was de duidelijke winnaar. De wedstrijd werd niet meer herhaald omdat de vis verdween. Iemand zette een bord neer bij de ingangen van de sluis met erop een verbod om te vissen en een waarschuwing aan de vissen.

Nu begreep ik van de duikers van Europa dat er (weer) volop vis in de sluis zit, vooral in de riolen. Ze hadden het over polsdikke paling, maar ook over heel veel grote voorns. Als iemand weer gaat proberen vis te vangen in of bij de sluis, ga ik zeker en vast een kijkje nemen.

Slepers in Den Helder       
Op Facebook zag ik een foto langskomen  met erop twee oude Marineslepers, de Y8122 en de Y8017 (Dombo) uit resp. 1937 en 1957. Beide schepen behoren tot het Varend Erfgoed.

Verder vertel ik maar niets over deze boten, want alles erover is te vinden op internet. Klik maar voor meer info over de Y8122 of de Y8017.

                                      terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 januari 2016       
Vandaag toch maar weer met schepen beginnen, hoewel dat er maar een is. In het Munnikenland lag de Adelvotis te lossen en schuin ernaast, maar bijna niet te zien op de foto, de Hilbert die volgens mij werd geladen. Toen ik later nog eens keek was die Hilbert vertrokken.

Het is rustig, maar het werk gaat door        
Verrassing! Vanochtend vroeg bij het lezen van mijn AD-krant kwam ik een artikel tegen over de Wilhelminasluis. Weliswaar met dezelfde foto en tekst die ook al in het Brabants Dagblad stond, maar daarom nog niet minder leuk. Oordeel zelf.  

Het werk concentreerde zich vandaag op het Maashoofd H4 (westelijk Maashoofd). De Mary lag daar afgemeerd en duikers waren veelvuldig onder water bezig.

   

Niet alleen de mannen van Ooms waren op en vanaf de Mary bezig, ook de duikers van Europa hadden hun container daar op dek staan.

   

Zijn de foto's hierboven vanaf de brug en het eerste bruggetje naar de remming gemaakt, de foto hieronder maakte ik vanaf de Waaldeuren.

De fotogenieke Noordwaard         
De foto's van de Vijf Levens van de Noordwaard staan online, maar nu ook met een ondertiteling zodat iedereen kan lezen waar de foto werd gemaakt. Prachtige foto's zitten er tussen, hieronder bijvoorbeeld van een ree die een hoog punt (vluchtgebied bij hoog water) had uitgezocht om te eten. De foto ernaast toont duidelijk de aanwezigheid van bevers in het gebied.

   

Leuk dat boswachter Thomas van der Es dezelfde dag uitzocht en een filmpje van die ree plaatste op het Twitter-account van @Noordwaard. Iets naar beneden scrollen en je ziet dat ook de boswachter het werk van de bevers was opgevallen.
Mij viel de foto op van de Kroonbrug, zeker in het gedempte licht op die ochtend afgelopen woensdag een plaatje! Datzelfde kan worden gezegd van de reiger die ineengedoken voor zich uit zat te staren.......of dommelen natuurlijk.

   

Een prachtig gebied, het bezoeken meer dan waard. Mocht er dan tijd over zijn, dan is het Biesbosch-Museum een aanrader. Een op moderne leest geschoeid gebouw en inrichting die aan alle eisen van de moderne tijd beantwoordt! Ik heb er al menig aangenaam uur doorgebracht.
Maar om dit onderwerp af te sluiten zo maar een opname van AndelWandelt. Meer foto's en een verslag van de tocht staan op deze site, maar ook op de Facebook-pagina van AndelWandelt is het e.e.a. na te lezen en te kijken!

Vervuiling van Afgedamde Maas bijna voorbij       

 Ook in de krant vanochtend een klein artikel over de laatste vervuiling van het water op de Afgedamde Maas. Een zodanige vervuiling dat het innemen van water op De Plaat werd gestopt door Dunea en werd overgeschakeld naar Lek-water. 

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 21 januari 2016    
Op de twee dagen lang zo drukke Maashoofden viel vandaag weinig te beleven. De Mary ging naar de Waalkant, de ingeklapte bok ging ook die kant op omdat daar natuurlijk nog de reservedeur wachtte.

Even later schutte de Geertruida van der Wees met het deur-ponton eveneens in die richting. De reservedeur zou op het ponton moeten dat deze duwer voor zich had.

   

 Na verloop van tijd werd begonnen aan het omhoogzetten van de bok, maar voorlopig was dat wel alle activiteit die viel te bespeuren. Mary 1 ging aan de Maaskant van de sluis aan het werk, maar ook daarbij werd me niet duidelijk wat dat inhield.

   

Ongetwijfeld werd er gewerkt en dat werd duidelijk toen ik mensen bezig zag aan de reservedeur. Ongetwijfeld werd die deur hijsklaar gemaakt.

   

Weer later draaide de bok om recht voor de reservedeur te komen en na een uitgebreide inspectie van de hijskabels was het "Helpers weg". Even later kwamen die weer terug om nog wat dingen anders te maken, waarschijnlijk lagen de hijskettingen niet goed.

   

Dan opeens een nieuwkomer in de Waalhaven, de Papendrechtse en forse duwer Njord. Even leek het erop of de boot dacht het kon schutten, maar vlak voor de sluisingang draaide de boot sierlijk rond en ging het achter het kleinere ponton liggen aan de westelijke remming. 

   

Het werd koud en kouder, maar ook donker en donkerder en wel zodanig dat het maken van foto's niet goed meer lukte. Er zat nog geen beweging in de deur, zodat ik als afscheid van het hele gebeuren nog één laatste foto nam. 

Alweer een tocht van AndelWandelt                  

In de Biesbosch achter Werkendam liep AndelWandelt gisteren ruim 29 km door een verder stille of door de kou verstilde Biesbosch. De mannen kwamen met prachtige plaatjes terug.
Ik zou zeggen, bekijk de foto's en lees het verslag, dan weet je wat je hebt gemist. Maar goed, Anton & Hans kwamen terug met ook een aantal foto's van schepen. Een paar ervan staan hieronder.
 

Hierboven de Elia en hieronder de Sjef en de Somtrans XII. Gegevens over de schepen heb ik niet (opgezocht).

   

 Ook de twee volgende schepen waren onbekenden voor me. Het zijn resp. de Union XIV en de Brise.

   

De twee slepers/duwers die daarna op de foto gingen, waren wel bekenden van de Wilhelminasluis. Zelfs goede bekenden want met enige regelmaat schutten ze hier.

   

De Gepke voorop en de Gepke III achteraan hadden een zandzuiger bij zich. 

IJs op de Randmeren     
Hier in de buurt van de Wilhelminasluis is van ijs geen enkele sprake. Maar ik kreeg twee foto's van ijs op de Randmeren en daarop lijkt er een behoorlijke massa compact ijs te liggen. Lijkt, want het was maar een heel dun laagje, maar het zorgde wel voor schitterende vergezichten.

   

                               terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

Top