HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

11 juli 2014 in de Wilhelminasluis richting Afgedamde Maas

De Inspé is een wel heel bekend schip. Vaak komt het door de sluis of blijft bij de sluis overnachten of weekeinde houden. Eigenaar is immers J. Munters en die woont in Rijswijk. Dat dorp voert de Inspé dan ook als thuishaven.
Het schip heeft een eigen website en daar komen dan ook de gegevens vandaan die hieronder staan. Verder is een kijkje op de
website van het schip een regelrechte aanrader. 

   

06 mei 2013 in de sluis richting Waal

 

23 juli 2013 in de sluis richting Waal

Het schip is gebouwd in 1905 door de familie Dekkers met de naam Inspe in Capelle aan den IJssel als sleepschip; lengte 73.60 m breedte 9.54 m en diepgang 2.28 m. 
1060 ton en 1300 m3 kosten 27.300 euro's .
In de jaren 30 van de vorige eeuw (crisis) is er voor 150 euro een complete voorwoning opgezet.
Verbouwd in 1960 overnieuw geklonken nieuwe kimmen, nieuwe stuurhut met stuurwerk, kosten weer 27.300 euro.
Het schip is verkocht in 1973 aan de familie Munters voor 50.000 euro. 
In de jaren 1975 werd de dennenboom verbouwd naar 2000 m3. 

Op 27 april 2014 wachtend in het Munnikenland tegen de casco's die daar liggen

Voor 45.000 euro werd het schip omgebouwd van sleepschip naar motorschip in 1987 door scheepswerf Padmos in Bruinisse en voorzien van een Mitsubishi motor van 555kw type s6r2 en een Van Wijk boegschroef 215 kW Daf. Kosten 204.000 euro.
In 1991 werd de Inspé verbouwd naar 1153 ton en 1900 m3 bij een diepgang van 2.58 m.Daarnaast zijn o.a. stofplaten en trimvulling aangebracht en zijn de zijen rechtgezet. Ook zijn de dennenboom, schuifluiken en kalfdekken geplaatst.
In 2002 opnieuw een verbouwing, nu door scheepswerf Jooren in Werkendam. Een nieuw middenschip naar 86 m,  9.22 m breed en 2.85 diep met een tonnage van 1528 ton en 2400 m3 , kosten 400.000 euro.
 

   

04 januari 2013 in de Waalhaven van de sluis

 

15 januari 2013 De sluis invarend vanuit de Waalhaven

Het schip heeft nog dezelfde motor, de boegschroefmotor is vervangen door een Daf 315ws.2,295 kw en heeft twee ccr2 aggregaten 25 en 40 kva.
In 2009 is het schip gestraald en geschilderd door Den Breejen in 2009.
Tot slot is het in 2012 uitgerust met een ballastpomp 600 kub van Kalkman.
Naast dit alles zijn er nog meer zaken dingen vernieuwd en veranderd, maar het voert tever om die hier allemaal te benoemen. 


   

Lossen in het Munnikenland bij Schouten, 29 juli 2008

 

Wachtend in het Munnikenland op25 juli 2009

   

27 april 2013 Munnikenland, wachtend bij de fabriek van Covaco

 

28 oktober 2013 in de sluis richting Waal

19 juni 2009 Op de Afgedamde Maas vanaf de Waal op weg richting Wilhelminasluis

Op het Duitse Binnenschifferforum kwam ik het volgende tegen, ik kan er verder niets over vinden, van Rheinlotse Klaus uit 2012:
Die Lebensgeschichte der Inspe muß leider um ein trauriges Kapitel erweitert werden. : Nach einer Anfahrung durch einen Kiesfahrer auf dem IJsselmeer in den 90ern wurde das lt. Schiffseigner zur "Banane" verformte Mittelschiff nach einigem Verhandeln mit der Versicherung durch ein neues Mittelschiff ersetzt. Somit sind nur noch Vor- und Achterschiff von 1905. 

                         terug naar boven                         terug naar Eeuwlingen                     terug naar Homepagina

Top