HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                     Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 april 2016     

zondag 10 april 2016
Gedwongen door omstandigheden vandaag alleen maar oud nieuws. Zoals daar zijn de twee foto's die ik een aantal dagen geleden kreeg toegestuurd van bekende schepen. Eerst de Keimpe die op de Afgedamde Maas bezig is zand te lossen. Eigenlijk de eerste foto van dit schip waarop is te zien hoe dat lossen gebeurt.

De volgende is de met containers geladen Issaskar die eerder die dag de Wilhelminasluis was gepasseerd. Het schip is hier net na het Heusdensch Kanaal op de Bergsche Maas beland. Thuishaven Hemelum is trouwens een klein, maar aangenaam dorpje in Friesland.

Enorm transport gisteren   
Een onderdeel van een boorplatform werd zaterdagmiddag versleept. Het transport van het 46 meter hoge gevaarte trok veel belangstelling. De offshoreconstructie was gemaakt bij Heerema in Zwijndrecht en had als eindbestemming Mammoet aan de Wiltonhaven in Schiedam. 

   

Het transport met een diepgang van 9 meter ging over de Oude Maas. Er waren meerdere slepers nodig om de constructie door alle bruggen te navigeren. Bij Hoogvliet lag het transport tot half vier stil. Het wachten was op het stilvallen van de stroming zodat de Spijkenisserbrug kon worden gepasseerd. Daarna werd ook de Botlekbrug genomen. Beide bruggen waren extra lang open in verband met het transport. Om half zeven kwam het platform aan bij Mammoet. De constructie is de top van het boorplatform Talisman Montrose BLP. (bron: Rijnmond TV)

Groepsschuilplaats uit Eerste Wereldoorlog       
Bij de Wilhelminasluis staat een oude groepsschuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Deze schuilplaats wordt een kunstobject, maar over het hoe en wat daarvan is mij nu nog niets bekend. Toch wel een opvallende wijziging bij deze schuilplaats. Een prachtig explicatiebord is erbij geplaatst. Echt mooi en heel duidelijk, ook de gekozen plaats ervoor is uitstekend! 

Het explicatiebord bevat op één kant wat algemene informatie, maar ook tekst die op deze plaats betrekking heeft. Makkelijk kan het bord worden omgedraaid, zodat de kaart met fietsknooppunten en een deel van de Hollandse Waterlinie zichtbaar wordt.

   

Rijdend vanaf de Wilhelminasluis richting Giessen is in de grote bocht van de dijk ook een groepsschuilplaats geplaatst, maar dan eentje met een dubbele ingang. Deze was geschikt voor acht man. Dit object is een beetje moeilijk te vinden.

Op de voorgrond staat weer het explicatiebord, hieronder heb ik die iets groter gezet.

Lezing Koude Oorlog      
De Legerleiding ging er vanuit dat de Russen, als die zouden komen, de sluizen in onze regio zouden openzetten. De gevolgen daarvan zouden enorm zijn. Op dinsdag 12 april is hier een lezing over door Mark Traa in 't Verlaat in Almkerk. Moet interessant zijn, een lezing over de plannen van een vijand die nooit kwam. 

                                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 06 april 2016        
Weinig verandering in de omstandigheden vandaag. Vanochtend vroeg, heel vroeg, schutte de Ineke die de nacht in de Maashaven had doorgebracht richting het noorden. Mijn eerste foto was voor de Titania die gisteren in de Waalhaven was blijven liggen.  

Toch ook maar weer eens een kijkje genomen in het Munnikenland. Bij de fabriek van Covaco was het ook rustig, want alleen de Magdalena lag daar de lading te lossen die op de Maasvlakte was ingenomen.

Rond 10.30 uur de met containers geladen Issaskar die ik al een flinke tijd niet in de Wilhelminasluis zag. De containers kwamen uit Rotterdam. Niet lang hierna de Cornelis Adriana die ook al uit de buurt van Rotterdam kwam. 

   

De Spes Salutis is een regelmatige en graag geziene gast van de Wilhelminasluis en datzelfde geldt eigenlijk voor de Pax.

   

Bij het maken van de foto van de Pax liep ik over de Maasdeuren naar het Maashoofd H3. Onderweg zag ik dat in de Maashaven, bij het oude kantonniersgebouw, bij de Branta en de Zuiderklip enige activiteit was. 

Het was intussen begonnen te regenen, zodat ik het buiten voor gezien hield. Niet alleen daardoor trouwens miste ik de schutting van de Zaanse Dikky. Wel zag ik de Broedertrouw XV passeren en even later bleek Dikky al terug te komen. Dit keer met twee bakken, de Attack 39 en Attack 42, voor zich.

   

Het liep intussen al tegen 17.00 uur en daarom besloot ik maar te gaan doen wat ik nu aan het doen ben: de dagelijkse update verzorgen. Schepen kwamen er toch ook al niet.

De Radar en de Nieuwe Steegtocht     
Gisteren al plaatste ik een paar foto's die de mannen van AndelWandelt afgelopen maandag onderweg maakten, vandaag doe ik dat eveneens maar nu foto's met louter schepen erop. 

   

Hierboven twee duwers, de Veerhaven VIII en de Drutense Flumar van FBT. Deze laatste zag ik ooit hier in de sluis. Een totaal andere verschijning is natuurlijk het Rode Kruisschip Prins Willem Alexander, overigens ook een bekende van de Wilhelminasluis.

Op de Waal zagen Hans en Anton nog een bekende voorbijkomen, de Sijtje. Het schip ernaast, de Jordy-M, is mij onbekend. 

   

De Prinses Margriet was volop aan het werk toen de mannen van AndelWandelt passeerden. Dit schip zie ik hier bijna dagelijks, dus leuk om het schip nu eens in de natuurlijke habitat te zien. Hoewel, meer dan de helft zit onder water.

Een containerschip mag natuurlijk niet ontbreken, want daarvan varen er een behoorlijk aantal op de Waal. Ik koos voor de Cunera, een bekend schip. Ernaast de Variatie en volgens mij zag ik die ook hier wel eens of vaker. 

   

Water in de deuren        
Bij de laatste hoogwaterperiode bleek in ieder geval één van de Maasdeuren niet lekvrij te zijn. Onbegrijpelijk hoe dat kan bij pas gerestaureerde deuren, maar er zal wel een goede reden voor zijn. Gevolg was dat er enige schade aan het elektrisch circuit schijnt te zijn ontstaan. De mannen van EPC zijn in ieder geval in de deuren bezig en ik zag een behoorlijk aantal draden alsook een nieuwe schakelkast het mangat in de deur ingaan. 

   

Sluizen in de buurt      
Daar kan ik de twee sluizen in de Zuid-Hollandse Biesbosch wel bijrekenen. Vandaag kreeg ik van zowel de Ottersluis als de Helsluis een foto toegestuurd. 

De Ottersluis (hierboven) ligt tussen de Nieuwe Merwede en het Otterkanaal, de ingang naar de Zuid-Hollandse Biesbosch. De Helsluis (hieronder) ligt tussen de Beneden Merwede en de Helsloot en is eveneens een ingang voor dat gedeelte van de Biesbosch.

Vispassage     
Via Twitter, een tweet van Waterschap Rivierenland (WSRL: @wsrivierenland), zag ik een foto van de vispassage Vierbannen die bij de Vierbansche Sluis wordt aangelegd. De contouren ervan worden al duidelijk zichtbaar. 
Op zondag 27 maart schreef ik er al over, maar op de website van het Waterschap is alles over deze vispassage in aanleg te vinden.

                                              terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 05 april 2016      
Weer zo'n dag waarvan ik het grootste deel niet op de sluis was. Bij terugkomst bleek dat ik maar heel weinig had gemist overigens. Vanochtend in alle vroegte kwam de Lourens Sr als eerste schip langs, dat werd dus een foto vanuit huis van een stukje van het schip.

Ook de tweede schutting maakte ik mee, het was nog wel een duo-schutting van de Wilhelmien en het werkschip Sam van Maksor Diving. Toen wij van de sluis vertrokken, zag ik dat de Wilhelmien al was uitgevaren, maar dat Sam nog even(?) bleef liggen. 

   

Toen ik tegen 16.00 uur weer terugkwam op de sluis werd me verteld dat tijdens mijn afwezigheid twee schepen waren gepasseerd, de Casa Nova en de Albatros. Niet veel gemist dus.
Maar op dat moment meldden twee schepen dat ze graag wilden schutten. 

   

Het waren het koppelverband Eros/Eros II en de André. Het koppelverband was 110 m lang en dus zag het er naar uit dat de André een beurt over zou moeten slaan. Tussen de muren van de sluishoofden is het 110 m. en dan blijft er meestal te weinig ruimte over om nog een schip de sluis in te laten komen om die ook mee te nemen.

André ging toch een poging wagen en heel behoedzaam en langzaam kwam het schip de sluis in. Ik bleef kijken hoe dat zou aflopen.

   

Gezien de linkerfoto hierboven leek het te gaan lukken, maar helaas. André kwam een stuk, maar moest toen toch achteruit de sluis weer uit. Het ging aan de remming in de Maashaven wachten. Aan die remming lag al de net daarvoor aangekomen Ineke die van Helmond was gekomen en morgenochtend weer verder gaat.

   

De met schroot in Eindhoven geladen Eros, op weg naar Amsterdam, had dus volop ruimte in de sluis tijdens het schutten.

Tegen 18.00 uur de Vaarwel, die van Barendrecht kwam, in de sluis. Na het schutten bleef het in de Maashaven om daar net als de Ineke te overnachten.

Radar en de Nieuwe Steegtocht        
AndelWandelt was gisteren op pad voor deze 40 km lange tocht. Natuurlijk maakten de mannen onderweg weer behoorlijk wat foto's. Maar eerst maar eens beginnen met de startfoto van deze tocht.

Misschien een ietwat vreemde naam, maar Anton legt uit: "Vandaag zijn we dus op pad voor de Radar en Nieuwe Steegtocht. Wat? hoor ik zo denken. Nou, daar we zelf eigen tochten in elkaar fratsen geven we er als het kan een toepasselijke naam aan. Daar deze tocht uit de koker van Hans ons aan de overkant van de Waal onder de rook van beide “objecten” gaat brengen heeft hij er deze naam opgeplakt."
Duidelijk lijkt me en daarom eerst een foto van die Radar. 

Weer laat ik Anton aan het woord voor enige explicatie: "Na de oversteek over de Waal krijgen we al snel bij Herwijnen het radar in zicht. Tot juni 2012 heeft deze radarpost dienst gedaan als radar voor de controle van het luchtruim voor Luchtverkeersleiding Nederland. Sinds 2014 is er een andere bestemming. De radar maakt nu voor het KNMI deel uit van de buienradar."  
Een stukje verder dan het Fort Nieuwe Steeg, Anton vertelt verder: "Als we over de Nieuwe Steeg Asperen in zicht krijgen scheren we langs het gelijknamig fort, het fort bij de Nieuwe Steeg. Nu is het omgedoopt tot GeoFort en toegankelijk voor het publiek. Alles op het forteiland staat in het teken van kaarten en navigatie www.geofort.nl"  

   

Waar Anton jammer genoeg niets over vertelt is de foto met de enige sluis die ik kon ontdekken tussen al het fotomateriaal. Zou dit een inundatiesluis bij Asperen zijn? Toch eens navragen. 

                                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

maandag 04 april 2016     
Een rustig begin van een mooie dag. Recreanten en beroepsvaart hielden elkaar wat aantal betreft aardig in evenwicht. Het begon rond 10.00 u. met een duo-schutting van de Linge (links) en de Albatros.

Ook in de volgende schutting twee beroepsvaarders. Nu was het links de Risico en ernaast het veel kleinere werkschip Vecht.

Ook een vertegenwoordiger van de buitenlandse binnenvaart passeerde de sluis vandaag en wel de Belgische Sunrise.

Dan twee schepen die allebei uit een van de Drechtsteden waren vertrokken. Eerst kwam de Deo Favente de sluis in, een flinke tijd erna de Ora et Labora.

   

Rond 18.00 uur passeerde de Prinses Margriet, ze hield in de Waalhaven halt en ging daar de nacht doorbrengen. Helaas geen foto en ook niet van de Ventjager die van de andere kant kwam. Reden: andere prioriteiten vanavond.

Wat is dat?
Nogal wat mensen vergelijken dit apparaat met een kanonsloop, maar de echte naam ervoor is Roerklep. Het is een onderdeel van het rioolsysteem en het apparaat dat moet worden omgezet als het water van de Maas hoger is dan het water van de Waal.

 Het Mysterie van Maas en Waal   

Het Mysterie van Maas en Waal. Een avontuur met een oud vrachtschip, de Valèr, over de grote rivieren. Door weer en wind, langs prachtige oude vestingstadjes. Holland op zijn mooist, gezien vanaf het water. Vanaf dinsdag 5 april op Omroep Gelderland.
Zeker de moeite waard om ernaar te kijken. 
Het 'Mysterie van Maas en Waal' is het vervolg op het 'Mysterie van de IJssel' uit 2015. Zes afleveringen over de mooiste rivier van Nederland. Hieronder aflevering 6 van die voorbije serie.

                                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 03 april 2016     
De eerste "open" zondag van het vaarseizoen 2016! Vanaf 10.00 uur konden schepen hier terecht, maar om nu te zeggen dat er druk gebruik van werd gemaakt......nou nee.
Geen enkele vertegenwoordiger van de beroepsvaart, maar wel een redelijk aantal recreanten. Ik schat een stuk of dertig vandaag. Als vertegenwoordiger van al die scheepjes een opname van de Cornelis Bos. Een oud Inspectievaartuig voor de Visserij waar ik op 19 maart jl. al uitgebreid aandacht aan besteedde.

Slot Loevestein aan de Waal                  
Vanochtend op het gemakkie door het Munnikenland gereden naar Slot Loevestein. Vanaf de parkeerplaats is het dan nog een flink eind wandelen. We deden het rustig aan en het lukte om in één ruk naar het Slot te lopen. In de ochtendzon lag Loevestein te pronken, wachtend op bezoek.

De foto hierboven maakte ik vanaf de steiger waar de veerboot van Riveer passagiers afzet en/of haalt. Je hebt daar een prachtig zicht op de passerende schepen op de Waal.

Het was opvallend hoeveel containerschepen, in de luttele tijd dat we aan het einde van die steiger stonden, passeerden. De Cornelis-R kwam wel heel dicht voorbij, het schip bracht zelfs de steiger in beweging.
Net achter de Cornelis-R een Tsjechisch schip, geladen met steenkool. De naam ervan konden we niet lezen en viel ook niet door de foto's te achterhalen. Al deze foto's maakte ik namelijk met mijn iPhone, omdat ik vergeten was mijn camera uit de auto mee te nemen.

Na een kwartiertje vonden we het genoeg en besloten we te gaan genieten van de geneugten die de Taveerne van Slot Loevestein ons te bieden had. Terwijl we daarheen op weg waren, kon ik het niet laten even achterom te kijken.
Ja, en als dan het koppelverband Montana passeert, moet de iPhone weer aan het werk. Gezien de afstand een tevredenstellende foto.

                                                   terug naar boven                                     naar Nieuwsoverzicht
zaterdag 02 april 2016             
Eerst wil ik nog even terugkomen op gisteren en dan speciaal het einde van de dag. Na sluiting van de update van die dag kwam opeens de coaster Amy voor de sluis. Het schip kwam van Engeland en ging nu naar de steenfabriek in Aalst om te laden voor Engeland. Ja, zo'n schip kan ik natuurlijk niet zo maar laten passeren!

   

Het blijft een imposant gezicht zo'n coaster in de sluis. Toch maar eens vragen aan iemand die op de Woudrichemse Rijkswal woont om een foto te maken als een dergelijk schip de Afgedamde Maas invaart. Maar goed, voor nu voldoen deze foto's zeker ook.

Brigitte miste ik gisteravond volledig, ze kwam dan ook na sluitingstijd van deze website. Wel maakte ik iets eerder nog een foto van de Chaperon in diepe rust in de Maashaven. Ook vanochtend ging dit schip weer op de foto, maar dan vanaf De Rib in Andel.

   

Vanochtend om ca. 09.00 uur schutte het eerste vrachtschip van vandaag. Het was de Werkendamse en 110 m. lange Initia die van Werkendam kwam en het vandaag bij Grave in de buurt welletjes vond. Het kwam te vroeg voor me, Pensionado immers, om buiten foto's te maken en dus deed ik dat vanachter mijn opnieuw luxueus ontbijt, eigenlijk een brunch.

   

Later op de dag, de middag was al enige tijd begonnen,  was ik net op tijd voor de Mi Vida die ik eerder op de ochtend al bij De Rib op de foto had gezet. Het schip was nu op reis naar Rotterdam. 

   

Daarmee waren alle schepen op voor vandaag. Twee vrachtschepen dus slechts, maar in het Munnikenland lag de Monza. Toch nog een foto dus.

Kunst in de sluis      
In dit geval niet in de Wilhelminasluis, hoewel ook hier regelmatig kunststukjes zijn te bewonderen, liever gezegd met verbazing zijn te aanschouwen. Nee, in dit geval werd ik op het spoor gezet door een tweet van Riveer (@vdriveer): "Maak jij HET gedicht voor op de Lingesluis? Dat kan! 4 regels met thema: tussen wal en schip!"

   

Meer over deze "Kunst in de sluis" op de website van Watersportstad De Lingehaven. Daar kwam ik o.a. het volgende tegen.
"Ook in 2016 is er de traditionele dichtwedstrijd voor het wisselende gedicht in de sluis van de Lingehaven. Deze dichtwedstrijd wordt georganiseerd door Stichting Poëzieroute Gorinchem. De Poëzieroute in Gorinchem loopt ook langs de Sluis in de Lingehaven. Het winnende gedicht hangt 1 jaar aan de sluisdeur.
Het thema van de Stichting Poëzieroute, Tussen de wal en het schip, sluit aan op hetzelfde thema wat de Stichting Cultuurfabriek voor hun kunstuitingen in de Sluis hanteert.
Het gedicht moet bestaan uit vier regels en een titel. Het meest aansprekende gedicht wordt door de deskundige jury gekozen. Op de Open Havendag op 21 mei 2016 wordt de winnaar feestelijk bekend gemaakt. De winnaar wordt bij de onthulling van het gedicht betrokken.  
Gedichten, met vermelding van naam, adres en telefoonnummer, kunnen tot en met 17 april 2016 worden verstuurd naar de Poëzieroute, Appeldijk 63, 4201AG Gorinchem. Ook kan een gedicht per e-mail worden verzonden: adres: info@poezieroutegorinchem.nl."

De foto's bij dit artikel komen van AndelWandelt. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd kwamen met regelmaat langs of over deze Lingesluis, de foto's hier zijn van de Drie Rivierentocht in augustus 2012.
Zou deelname aan deze wedstrijd trouwens niet iets zijn voor good-old Willem Waaierdeur, sluiswachter in ruste van jaren her? Buiten regelmatig betweterige reacties te schrijven heeft hij wel doen blijken in het bezit te zijn van een dichtader.
Nu ken ik Willem Waaierdeur niet persoonlijk, misschien is het een pseudoniem, maar ik zou hem toch willen oproepen te overwegen een bijdrage in te sturen. Ik weet, dat hij mijn website volgt en dus zal zeker een reactie volgen.

Het seizoen is geopend           
De recreanten komen uit de winterstalling! Kan ook niet anders met het aangename weer van de laatste dagen. Ook een goede vriendin van me was vandaag met haar betere helft bezig de boot klaar te maken voor het komend vaarseizoen. 

Op hun maidentrip van dit jaar maakten ze ook een aantal foto's van schepen die ze op de Waal zagen. Twee schepen heb ik eruit gelicht om hier te plaatsen, andere opnamen kwamen niet door de strenge selectie;-). 

   

Hierboven de Zeeland die een eind uit de eigen omgeving was, want de thuishaven van dit schip is het Noord-Hollandse Schagen. Het is een zelfladend zandschip dat ik overigens nog nooit de Wilhelminasluis zag passeren.
Datzelfde geldt voor de Fidato, een met kolen geladen schip. Maar de reden daarvoor ligt in het feit dat dit schip een lengte heeft van 135 m.!

   

                                          terug naar boven                                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 01 april 2016       
Opnieuw een rustige dag waarop het lang rustig bleef. Zo lang, dat mijn eerste foto vandaag er eentje is die ik maakte van de Cigno Minore (kleine zwaan) die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland werd gelost. De tweede foto ernaast is van de Prinses Margriet die naar de Waalhaven schutte rond 10.00 uur.

   

Voor het boodschappen doen reden we naar De Rib in Andel om een foto te maken van de schepen die bij De Heus lagen. Van voor naar achteren waren dat de Kon-Tiki, de Mi Vida en de Neeltje van de Woudrichemse vissers.

Na de benodigde boodschappen te hebben gekocht, namen we voor het naar huis gaan weer een kijkje in het Munnikenland. Daar was de Duitse Riskant gearriveerd en ook werd me nu echt duidelijk dat een casco is verdwenen. 

   

Na het uitpakken van de gekochte waar kon ik nog even op de sluis kijken. De Prinses Margriet bleek na het schutten in de Waalhaven een plekje voor het weekeinde te hebben gezocht. Vlak erna de Kon-Tiki in de sluis, nummer twee van deze dag al weer, hoewel het toen al ca. 15.30 uur was.  

   

Later, toen ik weer de sluis opliep, bleek dat ook de Kon-Tiki een plekje in de Waalcamping had gezocht en gevonden.  

Een uurtje later de vissers uit Woudrichem die met de Neeltje huiswaarts gingen. In de Waalhaven kwamen ze de Chaperon tegen die uit Den Haag was gekomen. 

   

De Wilhelminasluis blijkt steeds vaker een geliefde plek om te overnachten, want ook de Chaperon vond een plekje, maar nu in de Maascamping. Daarvoor was het even in Andel geweest om de auto van boord te zetten, daarna kwam het achteruit varend terug naar de sluis.
Anna uit Hardinxveld passeerde de Chaperon toen het bij De Heus lag om richting huis te schutten.
 

   

 Borden met info over stremmingen eindelijk weggehaald    

Al een paar keer hoorde ik van schippers, een paar keer met foto erbij, dat de borden die de voorbije stremmingen aangaven nog steeds aan het begin van de remmingen hingen. Vandaag zijn die borden weggehaald, alweer een stukje verder in de afwikkeling van de maandenlange stremming(en). Zouden die borden hergebruikt kunnen worden? Uiteraard met een andere tekst.

   

 Niet sluitende hoogwaterdeuren      
Kijk, snel actie ondernemen is dus ook mogelijk. Gisteren bleek dat de hoogwaterdeuren onder de brug niet helemaal dicht gingen. Vandaag (!!) al waren duikers van Maksor op de sluis om een berg schelpen die voor de drempel lag weg te halen.
Probleem opgelost en dat binnen 24 uur, geweldig! De warme douche gaat naar.......... ja naar wie eigenlijk?

   

 Weinig professioneel, maar waarschijnlijk noodzakelijk    
Vanmiddag zag ik, over de brug lopend, dat de Maasdeur H4 (westelijke Maaszijde) nog steeds bijeen lijkt te worden gehouden door een stuk touw. Ongetwijfeld heeft dat touw een belangrijke functie, maar om nu te zeggen dat dit een professionele uitstraling geeft, nou nee.
Maar laat ik voorzichtig zijn, misschien moet een onderdeel worden bijgemaakt en komt het binnenkort in orde. Of het is al in orde en is iemand vergeten het touw weg te halen. Ach, er zijn ook eigenlijk vervelender dingen.
    

                          terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht  

Top