HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                             Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 maart 2016      

zondag 20 maart 2016           
Zondag en dus een gesloten sluis. Het bleef dan ook rustig, zelfs aan De Rib, in het Munnikenland en in de voorhavens van de sluis was geen enkele verandering te bespeuren. Ik hoorde dat de sluis beide Paasdagen ook gesloten is. Beetje vreemd, want ik begreep dat bijv. de Biesboschsluis in Werkendam en de Sluis St. Andries wel open zijn. 

Schepen in en rond Gorinchem tijdens de Heren van Arkeltocht   
De mannen van AndelWandelt zagen behoorlijk wat schepen onderweg op deze tocht. De Mai Pensato en de Josefina bijvoorbeeld, varend op de Waal in het begin van de 35 km lange wandeling.

   

Het was druk op de Waal, want de volgende foto toont twee schepen. Vooraan de Truon en erachter de Arctic. Op een andere foto die ik van dit moment kreeg staan nog drie andere schepen afgebeeld.

In Gorinchem werd eerst de met schroot geladen Maranto gespot en even later in de Lingehaven de oude sleper Jan de Sterke.

   

Vlakbij de Grote Merwedesluis lagen de Rotterdamse Jan en de Dordtse Arowi achter elkaar.

   

In de vluchthaven of overnachtingshaven zagen Anton en Hans vanaf de wallen rond Gorinchem de Emendo liggen. 

Een stukje lopen later werd het zicht op de Waal weer beter. Eerst kwam daar de Cotrans 6 voorbij, gevolgd door de Proserpina. Op deze foto is achter de Proserpina de fabriek van Covaco in het Munnikenland te zien.

   

De laatste foto toont een aardig transport van twee relatief kleine slepers die een flink schip tussen zich in hebben. De schepen behoorden toe aan Van Wijngaarden Marine Services B.V. uit Hardinxveld-Giessendam (info van Piet Lobregt)

De entree naar de fabrieken in het Munnikenland       
Tegenover de Wilhelminasluis staan in het Munnikenland een tweetal fabrieken, die van Holcim en Covaco. Covaco wordt heel veel bezocht door schepen, zowel om daar te laden of te lossen. Hieronder de fabriek op een foto uit 2011.

De fabriek was en is natuurlijk ook goed over de weg bereikbaar en dan via een zijweg van de N322 tegenover de Poederoijense Hoek. Hieronder de situatie zoals die tot voor kort was.

Links en rechts van de weg staan sinds het begin van de fabriek van Schouten twee molenstenen met een toepasselijke beschildering.

   

Vanmiddag wandelden we een stuk richting het Munnikenland en bij het passeren van de zijweg viel ons op dat de entree een flinke opknapbeurt had gekregen.

De twee molenstenen zijn gelukkig bewaard gebleven, zij het dat de tekst erop is verwijderd. Wel staan ze nu in een grindbak, zodat ze nog meer opvallen. Prachtig gedaan!
Nu hoop ik alleen dat de grindbakken ook worden onderhouden en dat die niet hetzelfde lot ondergaan als de grindbak waar het prachtige en veel bekeken Gedenkteken in staat. Dat is een regelrechte aanfluiting.
 

   

Steenfabriek De Rijswaard, van klei tot baksteen
Tussen Aalst en Nederhemert staat de grootste steenfabriek van Nederland, De Rijswaard. Nogal wat schepen lossen daar klei, maar ook komen schepen de stenen ophalen. Zo komen door de Wilhelminasluis regelmatig coasters om stenen te laden voor Engeland.

In mijn archief toch foto's van lossende schepen bij die fabriek, hieronder bijv. de Allegonda. De klei moet nog een jaar "rusten" voordat het kan worden gebruikt bij de fabricage van stenen. Op het eigen terrein van de fabriek is daar nog voldoende ruimte voor.

   

In mijn archief ook een prachtige luchtfoto uit 1974 van KLM Aerocarto waarop de steenfabriek het rechter gedeelte van het complex is.

De reden van dit artikel? Van Mardi Kamphuis kreeg ik bericht dat op de website van de fabriek een nieuwe bedrijfsfilm stond. Ik heb die film bekeken en die is geweldig.
Prachtige beelden maar ook een glasheldere uitleg over het reilen en zeilen van de fabriek. Kijken is een aanrader, klik maar hier.

Klaai-Mex   
Vanmiddag kwam een trekker met aanhangwagen met erop een groot billboard hier draaien om de aanhanger bij het begin van de fietsdijk, een paar honderd meter ten westen van de sluis, neer te zetten. 
Het gaat om reclame voor het festival Klaai-Mex dat op 1 en 2 april a.s. wordt gehouden in Woudrichem. Het schijnt geweldig te zijn!

AndelWandelt en de 30 van Zandvoort    
Hans de Weerd en Anton van Rijswijk hebben gisteren meegedaan aan deze tocht van 30 km die voor een groot gedeelte over het strand voerde. Foto's en Verslag van deze tocht komen zo spoedig mogelijk online.

                                               terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 19 maart 2016       
Het was lang wachten op het eerste schip en daarom besloot ik als tussenstop bij het boodschappen te halen te stoppen bij De Rib, omdat daar de Barend bij De Heus lag te lossen.

Nu had ik al gezien op de Facebook-pagina van VOF A Munters ms Ariël dat de Ariël gisteren was gearriveerd met lading vanuit Stein. De eerste foto van het schip aan de kade bij De Heus komt dan ook van de Ariël zelf, de tweede foto maakte ikzelf vanochtend.

   

Omdat ik toch op De Rib was, maakte ik meteen een foto van de Walcheren die nog steeds in diepe rust aan de Maasremming lag. Verder rijdend over de Maasdijk kwamen we de Casa-Nova tegen die op weg was naar Rotterdam. Het bleek later het enige schip te zijn dat kwam schutten.

   

Net toen ik me 's middags ermee had verzoend dat er niets meer zou komen dat interessant was voor mijn site, zag ik een oud kotterachtig vaartuig de sluis inkomen. Het was de Cornelis Bos, een ex-Visserij Inspectievaartuig dat tot 2006 dienst deed op de Waddenzee en het IJsselmeer. Het schip, dat vroeger Waddenzee heette, was speciaal gebouwd voor de Inspectiewerkzaamheden. 

   

Deze boot werd gebouwd als opvolger van de houten botter VI-2. De boot heeft 40 jaar dienst gedaan vanuit Den Helder, Den Oever en Harlingen, met name m.b.t. onderzoek t.b.v. mosselvisserij en het beheer van de percelen op het Westelijk deel van de Waddenzee. In 1977 is de boot door het ministerie LNV vernoemd naar Cornelis Bos, de man die de boot als eerste Opzichter der Visserijen tot aan zijn overlijden heeft gebruikt. 
Veel meer over het schip is op internet te vinden, bijvoorbeeld op deze website.

Sluizen in/bij Gorinchem         
Waren de mannen van AndelWandelt vandaag op pad om in de omgeving van Zandvoort aan een tocht mee te doen, afgelopen woensdag liepen ze in en om Gorinchem. Natuurlijk gingen de verschillende sluizen en sluisjes die ze zagen op de foto.

   

De twee meest bekende staan hierboven, twee sluizen die nog volop dienst doen. Links de Kerkhofsluis die eigenlijk altijd open staat en rechts de Grote Merwedesluis, de poort naar het kanaal richting Vianen en A'dam Rijnkanaal en aan de buitenkant naar de Merwede.
Heel bijzonder is de enige jaren geleden volledig gerestaureerde inundatiesluis bij Dalem, een dorpje bijna volledig door Gorinchem geannexeerd. 

In Gorinchem zagen Anton en Hans nog een heel oud spuisluisje waarvan de functie tegenwoordig op een andere manier is ingevuld. Alles over deze Melkheul valt te lezen op de website van de Sailing-Dulce, een zeilboot die een ligplaats heeft in de Lingehaven.

   

De mannen liepen door de Dalempoort en kwamen vlak erna alweer bij een sluisje. Geen idee welke naam daarbij hoort, maar leuk zo'n sluisje in wat eigenlijk de uiterwaarden zijn. 

Hans en Anton kwamen thuis met natuurlijk veel meer foto's, o.a. een flink aantal van schepen op de Merwede, Waal en ook in de wateren in Gorinchem. Ongetwijfeld ga ik die nog een keer plaatsen. Maar eerst morgen foto's van de 30 km lange tocht bij Zandvoort die vandaag is gelopen.

                                                 terug naar boven                                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 18 maart 2016      
Saaie bedoening vanochtend, geen schip te zien op een verdwaalde recreant na. Daarom maakte ik vanaf de brug alvast maar twee foto's van de Sanne en de Walcheren die in de Maascamping lagen.

   

We besloten maar weer eens langs de Maasdijk te gaan en na Aalst en Poederoijen de doorsteek te maken naar Zuilichem. In dat dorpje kon ik het niet laten vanaf de Waaldijk een paar foto's te maken van schepen die ik in de Wilhelminasluis niet kan zien. Zoals daar was de coaster Wilson Maas met Bridgetown als thuishaven achterop.
Een paar honderd meter erachter een ander groot schip, in dit geval de Rotterdamse Twister. 

   

In de verte zagen we een containerschip aankomen en we besloten daar even op te wachten. Het bleek de Saluté te zijn. De schepen komen daar wel erg dicht langs de kant voorbij. Logisch dat Piet Lobregt voor zijn Facebookpagina van Scheepvaart op Waal en Maas daar regelmatig staat.

Eenmaal weer thuis, het Munnikenalnd was leeg, bleek geen beroepsvaart de Wilhelminasluis te zijn gepasseerd. Pas tegen 14.00 uur kwam de eerste van deze dag. Het was de Sliedrechtse Harmonie, een bekend schip.
Ietsje later wilde ik de eenzame Titania in de Waalhaven op de foto te zetten, maar net kwam toen de Prinses Margriet, net als gisteren, de haven in om een plekje voor het weekeinde te zoeken. 

   

Later, toen ik de uitvarende Safini op de foto wilde hebben, zag ik dat de Titania was vertrokken en dat de Prinses Margriet nu eenzaam lag te zijn.

   

Vrij snel na de Safini kwam de Bas-Anne schutten. Het schip kwam uit Vianen en was ongetwijfeld op weg om een nieuwe lading zand te halen.
Gezien het tijdstip besloot ik dat dit mijn laatste schip zou zijn, het was toen ca. 15.30 uur. Een heel goede ingeving, want daarna zag ik tot nu toe (18.00 uur) geen schip meer.

Eindelijk! Bruggetje hersteld
Schippers kunnen vanaf nu weer veilig van boord via het loopbruggetje naar de westelijke remming van de sluiskolk. Het heeft een flink aantal weken geduurd, maar gisteren bleek één l*llig plankje voldoende om een schandalige situatie op te lossen. 

   

Schoon spuiten van sluizen         
Vanochtend een foto van het schoonmaken van de Lingesluis en -haven in Gorinchem in het AD/Rivierenland.

Een aantal jaren geleden ging ik nog wel eens naar andere sluizen in de buurt als daar iets bijzonders aan de hand was of gewoon om er even te kijken. Zo zag ik in 2009 dat de Peulensluis werd schoon gespoten, maar ook zag ik dat werk in 2010 op de Damsluis in Hardinxveld.

   

Het was destijds de fa. Hakkers en dan in het bijzonder Martin Scheffers die dat karwei voor zijn rekening nam. Ook de Wilhelminasluis onderging "vroeger" regelmatig een dergelijke schoonmaakbeurt en ook toen was Scheffers erbij.

   

Nou, als Martin Scheffers nog steeds zin heeft in dit werk, kan hij dat op de Wilhelminasluis laten zien. Zowel het Maas- als het Waalhoofd kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken. 

   

AndelWandelt op pad     
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd vertegenwoordigden AndelWandelt afgelopen woensdag bij de eerste editie van de Heren van Arkeltocht. Foto's van deze tocht alsook een geschreven verslag staan online, maar zijn ook te zien en te lezen op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                                                 terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 17 maart 2016       
Het wordt een beetje eentonig, maar opnieuw waren we het grootste deel van de dag niet op de sluis maar verkeerden we dieper in het Brabantse. Bij ons vertrek lag de Spes Secunda in de sluis en vanuit de auto kon ik het niet laten snel een foto te maken. Dat ik even verder opnieuw stopte voor de Verwachting die bij Covaco werd geladen, lijkt me duidelijk. 

   

Daarna maakte ik een paar uur lang geen enkele foto. Dat deed ik pas weer toen we bijna thuis waren en wel van de Ideaal die bij Covaco werd ontdaan van de in Duitsland ingenomen lading.

Het deed me plezier dat het eerste schip dat ik na thuiskomst in de sluis zag een Fries schip was, de Speedy uit Lemmer. 

   

De volgende foto kreeg ik later vanmiddag via mail van Piet Lobregt die de Prinses Margriet op de Waal ter hoogte van Zuilichem zag passeren. Zijn idee dat het schip wel op weg zou zijn naar de sluis bleek correct.

Toen ik op het Waalhoofd was om de eenzame Titania die bij de reservedeur lag op de foto te zetten, arriveerde op datzelfde moment de Prinses Margriet. Het draaide in de monding van de Waalhaven om achteruit varend achter de Titania te gaan afmeren.

   

De eenzaamheid van de Titania was daarmee verdreven, misschien komen er vanavond nog wel meer schepen bij. Niet de Diademar, want die ging verder de Afgedamde Maas op. Ook niet de Babette, die bleef in de Maashaven overnachten, en de Maurice  die niet lang erna kwamen. 

   

Materiaal opgeruimd     
Vanochtend vroeg een vrachtwagen bij het westelijk Maashoofd om daar het materiaal in te laden dat er nog lag. Later bleek dat ook een aantal blinde schuiven van het Waalhoofd waren meegenomen. De Maashoofden zien er weer opgeruimd, maar ietwat smerig, uit.

   

Op het Waalhoofd liggen nu nog een zestal blinde schuiven. Nu ben ik benieuwd wanneer die worden opgeruimd. Als dat net zo lang gaat duren als het herstel van het kapotte plankje in het loopbruggetje naar de remming, zullen ze er nog wel enkele maanden blijven liggen.

Nogmaals de Monarch Empress    

Gisteren plaatste ik  een aantal foto's van de Monarch Empress die op eigen houtje op weg was naar Heusden. Piet Lobregt zag het schip al veel eerder op de Waal, nl. op 26 september 2015, toen het onder begeleiding van de IJsland en de Herman Gre stroomafwaarts ging.

                                                      terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

woensdag 16 maart 2016        
Nu eens een redelijk druk begin van de dag. Vanochtend heel vroeg keek ik naar buiten naar de Maasstroom die in de sluis lag met de grote bak voor zich die weken bij De Heus heeft gelegen. Daarna passeerden o.a. de Albula, Walcheren en een paar andere schepen. 's Ochtends maakte ik geen foto's: te laat opgestaan en te vroeg op pad. 
Zoals altijd als we weggaan rijd ik langs het Munnikenland, dit keer om daar de Fortuna te zien laden.
 

Eenmaal weer thuis in de loop van de middag zag ik maar weinig schepen passeren, maar dan kwam toch een heel aardig schip binnen, het passagiersschip, liever gezegd cruiseschip, Monarch Empress.

Het schip is gebouwd in Roemenië op de scheepswerf Severnav waar het op 26 augustus 2015 te water werd gelaten. Het casco ging daarna naar Heusden om te worden afgebouwd bij Teamco Shipyard. Een paar foto's van de bouw zijn hier te zien.

   

Het forse schip, dat sluisvullend was, kwam van Gorinchem en was op weg naar Heusden. Planning is om half maart, nu dus, de oplevering te doen.

Na een paar schepen opnieuw een verrassing in de vorm van de Michiel de Ruyter. Het Oosterhoutse schip dat van Aalst kwam bleef na het schutten in de Waalhaven overnachten. Ik zag het schip hier nog niet eerder.

Terwijl de Michiel de Ruyter bezig was af te meren kwam de Zeeuwse Francisca uit Terneuzen de bocht om. Dit schip kwam van Rotterdam en was op weg naar Lieshout. Ik moet me sterk vergissen als de Bavaria-fabriek niet de eindbestemming is. 

Een luchtfoto      
Op de Facebook-pagina "Ge komt uit Ael als........." heb ik de afgelopen twee dagen een aantal luchtfoto's geplaatst van Andel. Mooie foto's die werden gemaakt tijdens een rondvlucht die de kinderen van Bert Spanjers hem en zijn vrouw aanboden ter gelegenheid van hun 40-jarig huwelijk.
Bij die foto's zat ook een prachtige opname van de Wilhelminasluis, genomen vanaf de noordkant.
    

Hieronder Bert Spanjers (links) nog in volle actie als sluiswachter als hij samen met Gradus Verwoerd de brug open draait (of dicht). Electrische bediening was toen nog onbekend! In 2010 bracht Bert met zijn vrouw (vooraan) en twee kennissen nog eens een bezoek aan zijn oude sluis.

   

                                    terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 15 maart 2016            
Opnieuw een vrij rustige dag, maar in de tweede helft van de middag en het begin van de avond volgden de schepen elkaar snel op. Mijn dag begon met de Johanna van der Wees die zo te zien een gloednieuw ponton voor zich had.

   

De volgende die mijn aandacht trok was de 110 m. lange Vitesse. Altijd geweldig om zo'n sluisvullend schip te zien.

De Cornelis B was gelost bij De Heus in Andel en was op weg naar nieuwe zaken. De Risico, komt regelmatig langs de laatste tijd, was leeg vanuit Delft op pad om een nieuwe lading zand in te nemen.

   

Rond 17.30 uur was de Diademar die leeg van Gorinchem kwam mijn laatste schip voor vandaag. Weliswaar kwamen daarna achter elkaar de Brigitte, Ineke en Anna-Toby alsook de Sardonix langs, maar die konden me niet overhalen weer naar buiten te gaan voor een foto. 

Werk op de sluis      
Mannen van Volkerrail waren de gehele dag bezig met het regulier onderhoud van de sluis, maar het meest viel op dat het kraantje, dat de nacht op de westelijke parkeerplaats had doorgebracht, werd opgehaald door een enorme vrachtwagen-combinatie. De chauffeur ervan probeerde nog even deze mastodont naar beneden te krijgen, maar hij staakte die poging al snel. Er was een simpeler manier!

   

Andel uit de lucht     
Een drietal luchtfoto's van Andel e.o. van een jaar of twintig geleden. De eerste foto toont links de ingang naar de sluis en ook De Plaat en in het midden de fabriek van wat nu De Heus is.

Op de andere twee foto's schuift het beeld steeds een stukje op, van Op-Andel naar Neer-Andel, of was dat nu juist andersom? Afijn, de foto's zijn in ieder geval mooi.

 

                                               terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

maandag 14 maart 2016       
Een prachtige zonsopkomst vandaag en zeker als je ervan kon genieten vanaf het water. Het was inderdaad een opmaat tot een heerlijk zonnige dag, waarbij alleen de bij tijden snijdende wind voorkwam dat het de eerste rokjesdag van het jaar werd.

Mijn selectie van de passanten vandaag brengt als eerste de Urker sleper Margriet die op weg was naar De Klerk in Woudrichem om daar een ponton op te halen. Deze sleper kwam nog niet in mijn collectie voor.

Natuurlijk kon ik een schutting met drie schepen niet voorbij laten gaan. Het duurde even voor het drietal binnen was, maar geduld heb ik genoeg.

In de volgorde waarin het trio de sluis was ingekomen voeren de schepen ook de sluis weer uit. Het waren de Sola Gratia, Risico en de RWS 21.

       

De sleper Margriet werd vanochtend ook door Piet Lobregt op de foto gezet toen het schip net de sluis uit was. Toen het later terugkwam met een ponton voor zich moest ik dat moment dus wel vastleggen. 

   

Ter hoogte van het Aelse Strandje langs de Maasdijk zag ik de combinatie langskomen en natuurlijk stopte ik om er een foto van te maken.

Piet Lobregt zag vanochtend in het Munnikenland dat bij de fabriek van Covaco de Internos bij de kraan werd gelost en dat de Hilber werd geladen. Toen ik 's middags ging kijken waren deze beide schepen vertrokken, maar werd de Belgische Jaguar uit Gent gelost.

   

Daarmee vond ik het gnoeg voor vandaag. Nu moet ik toegeven dat ik slechts twee schepen fotoloos liet passeren, de Tripang en de Diademar. Maar ........ de dag is nog niet voorbij, vanavond kunnen er nog een aantal schepen komen.

Ander werk op en bij de Sluis       
Wat er precies bij de reservedeur werd gedaan is me volledig ontgaan, maar het zal wel belangrijk zijn geweest. Het oranje kraantje viel me in ieder geval op en zeker ook nu ik deze update zit te maken. Voor me wordt het apparaat op de parkeerplaats klaar gemaakt voor de nacht. 

   

Van Volkerrail waren mensen op de sluis bezig, naar ik begreep met gepland en daardoor regulier onderhoud. 

Water van de Afgedamde Maas weer gifvrij?      
Vanochtend kwam de Arnold J, het patrouillevaartuig van Dunea, terug van een tocht op de Afgedamde Maas. Ongetwijfeld zijn onderweg monsters van het water genomen. Zou het water weer schoon genoeg zijn om te gebruiken voor drinkwater voor Den Haag e.o.?  

                                               terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

zondag 13 maart 2016
         
De Kalisti vertrok vanochtend vroeg, het was net na 07.00 uur, naar Veghel. Het was de enige scheepsbeweging die ik zag vandaag. In het Munnikenland had de Internos (zie gisteren) gezelschap gekregen van de Friese Hilber uit Lemmer. Bij De Rib in Andel viel niets nieuws op de foto te zetten, daar lag nog steeds alleen de Cornelis B. 

Hulp gevraagd bij een zoektocht       

Een goede kennis van mij kocht dit schip, een luxe motor, een jaar of 25 geleden van een zekere Vriens. De afmetingen van het schip waren ca. 28 x 5 m. en zeker is dat een Benz motor voor de voortstuwing zorgde.
Deze Vriens gebruikte het schip toen als woning, het lag net binnen de Merwedesluis in Gorinchem. Helaas moest Vriens naar een verzorgingstehuis in Leerdam en dus kwam het schip te koop.
Mijn kennis vraagt zich af of dit schip later de Disponibel werd, maar zeker ook wat er met het schip is gebeurd nadat hij het na een aantal maanden doorverkocht. Zelf weet hij niet meer de naam van de koper of van het schip toen.
Reacties graag via het Contactformulier.

In mijn archief zit wel een foto van een Disponibel, maar dat is een wel heel oude foto. Ik kreeg die ooit van Izak Vriens, die voer daar heel vroeger op met zijn ouders. Op de foto de "muziek"  van Woudrichem op weg naar of terugkomend van een concours. 

Deze Disponibel komt ook voor in het verhaal van Kees Vriens op deze site, alsook in het Memoriam bij het overlijden van Izak Vriens in 2012.

AndelWandelt weer compleet op pad     
Door een griepaanval bij Anton en na zijn herstel het genieten van een vakantie in de sneeuw was het al een tijdje geleden dat AndelWandelt voltallig op pad was. Gisteren was het weer zo ver en trok het duo naar Klarenbeek om daar te starten voor de Vier Dorpenloop. 

Als de foto's van Hans en Anton binnenkomen kijk ik altijd meteen of er ook foto's van schepen bij zitten en meestal is dat het geval. Ook dit keer vond ik weer een paar die ik op deze site kon gebruiken. Zo lag ergens onderweg de bekende bak B-39 en de voor mij onbekende Cycloop uit Zwanenburg. Dat waren in ieder geval al twee foto's.

   

Toeval? Wel, ik zeg altijd dat toeval niet bestaat. Maar het was toch wel frappant dat de mannen de RWS 33 zagen passeren op bijna dezelfde plaats en tijd als vorig jaar. Alleen de datum was verschillend, toen 21 maart en nu 12 maart! Links gisteren, rechts vorig jaar.

   

Geen schepen verder en daarom een paar foto's die me opvielen. Allereerst de Oosterhuizense Brug, een plaatje, maar wel een model op schaal.

Dan een stukje in de tocht dat moest worden afgelegd door van steen naar steen te stappen. Een echte enkelbreker lijkt me, maar het schijnt allemaal goed te zijn gegaan.

   

Nu ken ik wel knuppelpaden en dat is best wel spannend om goed de overkant te halen. Maar in deze tocht zat een stuk dat weliswaar over een houten brug ging, maar waarvan de moeilijkheidsgraad niet al te hoog lijkt. In ieder geval haalden Anton en Hans de overkant zonder problemen.

   

Nog één foto van deze tocht en wel een heel opvallende. Nu ben ik gewend van de mannen dat ze tussen runderen en paarden lopen, maar in een stal zag ik ze nog nooit. Zaterdag dus wel en de koeien lijken het nog normaal te vinden ook.

Elders op deze site een geschreven verslag, maar ook meer foto's van de tocht.

                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 12 maart 2016       
Een prachtige dag, maar ook eentje waarop weer twee man bezig waren met en in de westelijke Maasdeur. Iets schijnt daar toch nog niet in orde te zijn. Misschien dat het wachten daarop is om de renovatie 2014-2016 officieel af te sluiten met het verwijderen van de borden die schippers attent maakten op de nu voorbije stremmingen. Wel, ik hoop dat ik dan mee mag doen door een glaasje te heffen op een prachtig resultaat. 

Voor een zaterdag was het een goede dag wat het aanbod van schepen betreft. Met de recreanten buiten beschouwing gelaten, op eentje na dan, was het aantal schepen ruim voldoende. De serie die ik zag begint met de Schiedamse Safini die vanochtend richting noord schutte.

In de Waalhaven lag toen al de Jo-An te wachten. Later in de middag kwam het schip weer terug, na een bezoekje aan Den Bosch begreep ik.

   

De Cornelis B kwam met een lading uit Rotterdam om die te gaan lossen bij De Heus in Andel, daar zette ik het schip dan ook op de foto.

Vanaf De Rib maakte ik ook een foto van de Sanne die in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maashavenremming, lag. Daarna gingen we naar huis, maar onderweg zag ik vanaf de Afsluitdijk dat de Sanne op pad was. 

   

Aan de andere kant van de N322 zagen we dat bij Covaco de Belgische Internos uit Brugge lag. Klaar om maandag te worden gelost.

De recreant Mon Rêve uit Zaandam viel me op, maar of het nu een luxe motor of een beurtschip is, weet ik eigenlijk niet. 

   

De Kalisti was voor mij de laatste vandaag. Het schip, dat uit Rotterdam kwam, had er ook genoeg van, want het bleef in de Maascamping liggen.

   

Vispassage Crèvecoeur      
Soms komen verschillende dingen of onderwerpen samen. Zo plaatste ik gisteren een artikel over de aanleg van een vispassage bij de Vierbansche Sluis in Hank, maar ook wat foto's van AndelWandelt die o.a. langs de Spuisluis Crèvecoeur bij Den Bosch kwamen.

Deze Spuisluis Crèvecoeur in de Oude Dieze regelt de afvoer en het peil in de Dieze. Zo houdt ‘s-Hertogenbosch droge voeten. Tegelijkertijd blijft de Dieze bevaarbaar voor schepen die vanuit de Maas de Zuid-Willemsvaart willen bereiken. 

   

De spuisluis was echter een onneembare barrière voor vissen die vanuit de Maas de beken op wilden zwemmen. Daarom is een vispassage bij Sluis Crèvecoeur aangelegd. Deze vispassage is zo ontworpen dat alle vissoorten de zogeheten bekkentrap kunnen gebruiken, zowel de snelle zwemmers als de bodemkruipers.

   

Aan de bovenstroomse zijde van de vispassage is een visteller geïnstalleerd. Waterschap Aa en Maas wil met deze automatische vissenteller continu in de gaten kunnen houden hoeveel vissen de vispassage op- en afzwemmen.
De data die dit systeem verzamelt is te zien op de website van Waterschap Aa en Maas. Hoe deze vispassage precies werkt is keurig en duidelijk uitgelegd in het filmpje hieronder.

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 11 maart 2016       
Verrassend vandaag! Gisteravond kreeg ik bericht dat de reservedeur o.l.v. de Geertruida van der Wees was gearriveerd en dat aanstalten werden gemaakt om de deur op de wachtplaats te zetten. Het was toen al donker en dus geloofde ik het wel en bleef ik lekker thuis naar Liverpool-Manchester United kijken.
Maar vanochtend vroeg hield ik het niet uit en om mijn nieuwsgierigheid tevreden te stellen ging ik naar buiten. De Catherina 7 was met de bok vertrokken, de reservedeur stond op de goede plaats en de Geertruida van der Wees met een Lastdrager voor zich lag nog in de Waalhaven. 

Er was dus geen enkele reden om de sluis nog steeds gestremd te houden en gelukkig was er eindelijk iemand die zelf nadacht en doorgaf dat de stremming formeel was opgeheven. Pfffff, dat zal wat nadenken hebben gekost!
Maar goed, de Patria profiteerde ervan en kwam geladen uit het Munnikenland om in Helmond deze lading weer te gaan lossen. 

In het Munnikenland lag de Magdalena te schutten. Een 110 m. schip dat voor mij nog onbekend was.

Maar ja, de Binnenvaart houdt natuurlijk rekening met de stremming t/m 17.00 uur, zeker omdat bij het bericht niet (zie de Info-pagina) de dooddoener stond van "zoveel langer dan noodzakelijk of zoveel korter dan mogelijk". 
Iets na 16.00 uur kwam dan ook pas het eerste schip, de Risico uit Hendrik-Ido Ambacht. Een tijdje later de Caan die op weg was naar Den Bosch.

   

Daarna zag ik nog een recreant passeren, de Carpe Ventum. Een prachtig zeiljacht met een flinke mast, zodat het verkeer op de N322 "rustig" in de wachtende rijen kon aansluiten. (Carpe Ventum? Zoek en je weet de betekenis ervan)

AndelWandelt op pad langs het Maximakanaal 2    
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd liepen gisteren ruim 32 km op deze tocht. Gisteren plaatste ik een aantal foto's van schepen die de mannen onderweg zagen en die waren allemaal door Hans gemaakt.
Vandaag een aantal opnamen van de vier sluizen die werden bezocht en die zijn allemaal door Anton gemaakt.

Hierboven de eerste sluis van de dag, Sluis Empel. Deze sluis ligt tussen de Maas en het Maximakanaal. Hieronder Sluis Hintham die dit kanaal verbindt met de Zuid-Willemsvaart.

De derde sluis in de rij was Sluis 0 in Den Bosch. Tot voor kort een drukke sluis omdat alle schepen richting Veghel en Helmond hierdoor moesten. Door de aanleg van het Maximakanaal is deze sluis verworden tot een recreantensluisje die zeer beperkte openingen kent.

Sluis 0 was altijd een heel gezellige sluis zo midden in de stad. Daar is weinig meer van over, veel schepen liggen er dan ook niet te wachten. Dit alles neemt niet weg dat het een heel interessante sluis blijft. 

   

Een heel eind verder de vierde sluis. Gewoonlijk simpel Sluis Engelen genoemd, maar de officiële naam is toch echt de Henriëttesluis!

Vanaf Sluis Engelen is het maar een kort stukje lopen naar het gemaal Crèvecoeur en daarna is het eindpunt van de tocht, ook het beginpunt trouwens, snel bereikt: Chauffeurscafé-Restaurant Treurenburg.

Vierbansche Sluis     
Een in ongebruik geraakte sluis in de buurt van Hank die meermalen werd bezocht door Hans & Anton tijdens een van de tochten van AndelWandelt. Ook ik ging daar een tijd geleden eens kijken en ik trof toen een behoorlijk vergane glorie aan. 

   

Bovenstaande twee foto's zijn gemaakt door Anton van Rijswijk, kijkend in de richting van de dijk. Ook vanaf die dijk maakte Anton er een foto van.

Een artikel op 19 november 2015 in een plaatselijke krant over de plannen met deze oude sluis viel me dan ook onmiddellijk op.     

Weer zo'n stukje luchtfietserij dacht ik toen nog en ik was in de veronderstelling er niets meer over te horen. Maar wat schetst mijn verbazing toen ik deze week opnieuw deze Vierbansche Sluis onderwerp zag zijn in een artikel. Binnenkort toch daar maar weer eens gaan kijken.

                                                       terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht               

Top