HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                        Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 februari 2016                                        


woensdag 10 februari 2016        
Eigenlijk net zo'n "vervelende dag" als gisteren, vanochtend dan nog wel zon afgewisseld met een enkel buitje, vanmiddag was het echt mis. Toch maakte ik wat meer foto's dan gisteren. De eerste, het was ook het eerste schip vandaag, was van de Catheli die uit de buurt van Heerewaarden kwam. Ver ging de reis niet meer, want het schip bleef in Gorinchem liggen.

Later de Res Nova uit Hasselt die even in de Waalhaven bleef liggen voordat het verder ging. In de kolk lag het naast de Mary van Ooms. Deze Mary is ook te zien op de foto ernaast, waar de Prinses Margriet de sluis inkomt.

   

In de loop van de ochtend was de Ventjager al door de sluis gekomen, vanwege de regen zette ik het toen nog geladen schip niet op de foto. Nu kwam het leeg terug en moest het in de sluis wachten tot de Albertina was aangesloten. Mary had zich een stuk teruggetrokken om ruimte te maken.

   

Druk werd het niet vandaag, ik miste slechts een paar schepen vanwege de regen. Mijn laatste foto maakte ik dan ook al vrij vroeg in de middag toen ik een recreant binnen zag komen. Mondjesmaat komen dit soort scheepjes ondanks het slechte weer toch ook door de sluis.

Werk aan de Maasdeuren        
De mannen van Ooms en de Mary zijn hierboven al genoemd. Ze waren opnieuw bezig met de opbouw van de deuren aan de Maaszijde van de sluis. Vanochtend zag ik een stukje hekwerk naar de goede plaats gaan. Naast het waaierdek de plankjes die een pad op de deuren moeten vormen.

   

Opnieuw was wel heel lastig dat de mannen van Ooms zo nu en dan hun werk abrupt moesten onderbreken omdat een schip wilde en moest schutten. Toch begint er al tekening in te komen op de Maashoofden en -deuren. Komt goed dus.

Dat is leuk en/of valt op   
Op Twitter komen nog wel eens leuke berichten met of zonder foto voorbij. Vandaag viel me een grappige tweet op van Pier Visserman en dan vooral de foto. De boeg van de Franse spits Coxswain was zo wel heel grappig en creatief aangekleed.

Het was een eye-opener voor me, want ik ga toch eens wat beter naar de passerende schepen kijken. Vaak zie ik het schip wel, maar de details niet. Een paar jaar terug nog wel, want in mijn archief vond ik een aantal opvallende foto's. Bijvoorbeeld die van de Fata Morgana met een kabouter aan boord en een damespop (Sarah?) aan boord van de Zilvermeeuw. 

   

 Een piratenvlag verwacht je nu niet direct op een binnenvaartschip, maar de Zuid-Holland voerde toch echt zo'n vlag. Even opvallend het maxi-schaakbord aan boord van een passerend passagiersschip. 

   

Aan boord van de Janny stond op de luiken een miniatuurscheepje heel eigenwijs te zijn. Dat het werkschip Anjo de auto in het ruim meevoerde zag ik daarna wel vaker. Toen, in sptember 2007, viel het me erg op.

   

Heel opvallend de recreant die op een zondag in september 2008 schutte. Het jacht had achterop een heuse auto staan. Nooit meer een dergelijke manier van autovervoer gezien daarna. 

   

Heel opvallend de Opa de Ruyter en niet alleen wat kleuren betreft, maar vooral door de dingen die aan boord waren. Het partyschip en/of rondvaartboot had van alles aan boord om het de passagiers gemakkelijk te maken.      

                                             terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht           

dinsdag 09 februari 2016        
Een van de weinige keren dat ik heb verloren van de regen. Vanochtend ging het nog een beetje, maar later op de dag regende het zo hard en continu dat ik geen foto's meer maakte. 
Na de Glissando vanochtend om 06.00 uur was de Vios uit Made, die van Leiden kwam, de tweede. 

   

Uit de foto hierboven wordt ook duidelijk dat de mannen van Ooms weer in volle actie waren. Het was met schepen veel minder druk dan gisteren, het werk schoot dan ook flink op en dat ondanks de regen. De foto van de Adriana maakte ik wegens de regen vanuit huis.

Daarna de Zalmvisser en die noopte de Ooms-mannen om toch even achteruit te gaan. De bomen staan voor een foto flink in de weg, maar ja. Het schip daarom maar in twee delen op de foto gezet.

   

Nog één foto erna en zelfs de naam van dat schip ben ik vergeten. Je kunt er trouwens niet veel van zien door al het water op de ruiten. Basta.

Spitsen in en door de Wilhelminasluis        
Nadat de Adriana vanochtend was gepasseerd zocht ik het schip op in mijn archief en daarbij kwam ik nog een andere Adriana tegen, een spits. Ik zocht er twee foto's uit om die op de Facebook-pagina van Spitsen typische binnenvaartschepen te zetten. De eerste komt uit november 2007, die ernaast uit maart 2008.
Wat oudere foto's dus. Er kwam commentaar op het schip, dat zo te zien wel een opknapbeurt kon gebruiken. Maar oordeel nooit zonder de feiten te kennen. Arjen Stienstra wist:
"Het schip is verkocht. Ligt nu in Rotterdam. De huidige eigenaar heeft naar verluid plannen om er nog beroepsmatig mee te gaan varen, we zullen zien. Vooralsnog ligt het schip al jaren stil".
Jenet van Suijlekom vulde aan: "
Die is niet meer actief. Lag tot voor kort in het Zuiddiep om omgebouwd te worden. Daarvoor jaren in de oostelijke kanaalarm. Een trieste Oostkamper, niet alleen qua uiterlijk maar ook de historie."

   

Omdat ik toch bezig was de Nederlandse vrachtschepen beginnend met de letter "S" opnieuw in te delen, zette ik de spitsen in een rijtje apart om die op het Spitsen Facebook te zetten. Het waren allemaal spitsen die er goed tot zeer goed verzorgd uitzagen. 

Zeker geldt dat voor de Susanne (060.02995) hierboven op een foto uit januari 2013. Ze vaart de Wilhelminasluis in vanaf de zuidkant.
Ook de Secunda (021.03606) en de Serna (018.22664) zien er verzorgd uit op de foto's die resp. komen uit november 2009 en maart 2008. 

   

De foto van So Long (023.18672) hieronder is vrij recent. Ik zag deze spits op 19 augustus 2015 in de sluis richting Afgedamde Maas.

Vervolgens de Sperwer (021.03923) en de Spes et Fides (032.90296) op een foto uit resp. november 2009 en april 2008.

   

Dan de Spica (032.90269) op een foto, met het wachtgebouw op de achtergrond, uit juli 2011 en de Stapper (021.03080) in september 2011.

   

De laatste in deze serie is de Steven Roos (023.19056) die in juli 2015 aan de oostelijke remming van de sluis ligt.

Toch wel leuk zo een aantal spitsen bij elkaar. Toch maar eens overwegen alle spitsen in mijn archief op één pagina te zetten.
Als aanvulling reageerde Arjen Stienstra:
--de Secunda vaart tegenwoordig onder de naam Veridis Quo
--de Sperwer ligt al een aantal jaren in Rotterdam en is niet meer actief
--de Spes et Fides ligt momenteel onder de naam Furax verlaten in Marquion op het Canal du Nord. De schuifluiken zijn verdwenen en de woning is half uitgebroken. Het ziet ernaar uit dat deze lange spits nooit meer varen.

                                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 08 februari 2016      
Niet alleen een behoorlijk winderige dag, maar het was ook nog eens één waarop het in de ochtend behoorlijk druk was met schepen. Zo druk dat de mannen van Ooms lange tijd buiten de sluis moesten blijven liggen. Het werk aan de Maasdeuren schoot zo niet echt op.
Vanochtend miste ik de Flint, die in de Waalhaven overnachtte, maar het Belgische schip bleek bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland te liggen. Verrassend, ik verwachtte dat het schip zou schutten. 

Vanochtend vroeg, echt vroeg, passeerde de Ineke hoorde ik later. Maar nummer twee zag ik wel schutten. Eerst kwam de Amsterdamse Rosalinde de sluis in, het schip kwam van Gorinchem en was op weg naar Veghel. De Spes Salutis sloot aan, dat schip ging naar de thuishaven Nederhemert.

   

Op de foto's hierboven is ook de Mary van Ooms te zien die de sluis was "uitgejaagd".  In de schutting sloot het werkschip weer aan.

Daarna volgde de Marja uit H.I. Ambacht. Mary kon toen even blijven werken, maar bij het uitvaren van de Marja moest het werkschip volgen. De Jo-An uit Rutten die erna kwam had toch echt de hele sluis nodig.

   

Ook daarna geen ruimte want vanaf de Waalkant kwamen de Nieuwegeinse Albatros en de Zalmvisser uit Hardinxveld richting sluis.

Op de achtergrond van de foto hierboven is de Schiedamse Safini te zien die net de Waalhaven indraaide. Maar in de Maashaven lagen zelfs twee schepen te wachten. Voorop de Verwachting die naar Dordrecht ging en de Deo Volente.

De Safini, die van Rotterdam kwam, ging daarna als eerste de sluis is, direct gevolgd door de BGATrans die van Delft kwam. Ook Mary probeerde het maar weer en sloot achteraan.

       

De Flint bleek intussen bij Covaco te zijn gelost en wilde graag richting zuid schutten. Dat kon, maar het schip moest even geduld hebben zodat Mary kon afmaken waar ze mee bezig was.

Rond een uur of vier schutte eerst de Ancor. Na het schutten bleef het schip in de Waalhaven en daar ging het overnachten. Daarna nog één schip en wel de Belgische Sunshine. Wel, zon bracht het schip niet mee, maar wel een flinke regenbui met stormachtige wind. Hiermee vond ik het genoeg voor vandaag, het weer werd te onaangenaam om voor mijn plezier in te verkeren.

   

In en om de sluis       
De Mary is al een paar keer aan de orde gekomen. De twee mannen van Ooms die vanaf het schip bezig waren, konden maar mondjesmaat aan de gang. Wel was resultaat van hun werk te zien, want er is al behoorlijk wat hekwerk geplaatst. 

   

Ook opvallend het werk dat vanochtend heel vroeg gebeurde. Achter de westelijke remming van de Waalhaven en dicht bij de sluis ligt altijd een roeibootje van Rijkswaterstaat. Dat wordt wel eens gebruikt, maar als het twee keer per jaar is, is dat veel. 
De toegang tot dit bootje verliep inderdaad moeizaam. Je moest ervoor het schuine talud af en vaak was het daar ook nog glad. Nu komt er een leuning te staan. Komt, want door de hoge waterstand kan de hele leuning nog niet worden geplaatst. Het wachten is dus op lager water.

   

Dan was er rond het middaguur even wat "geknoei" met de roerkleppen. Gevolg was wel dat de Waaldeuren niet meer soepel liepen. Enig werk van EPC leek probleemoplossend te zijn, want daarna zag ik niet meer dat een deur (even) bleef staan.
En dan de laatste foto vandaag, een Chinook die laag overkwam. Voor mijn gevoel vloog het toestel nog lager, maar op de foto viel het mee.
 

   

                                   terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 07 februari 2016      
Nu kunnen ze natuurlijk niet altijd winnen en ben ik al een beetje gewend aan verliezen, maar leuk is en wordt het nooit. Leuk was het wel op de sluis, want waar in de loop van de middag de Ariël vertrok naar Rotterdam kwam de Belgische Flint uit Schoten in de Waalhaven aan. Een 110m. schip dat ik hier nog niet eerder zag en dat met de lading diep uit Duitsland was gekomen. Misschien wel voor Andel? Morgen zal ik het weten.  

Rund um den Bommeler Turm deel 2      
Weinig te doen op de sluis en daarom nu deel 2 van de schepen die AndelWandelt op de Waal zag. Net als gisteren zijn het bijna allemaal schepen die ik hier nog nooit zag. Van de eerste twee weet ik dat niet zeker, maar ik neem het aan. De linker krijgt geen naam, die kon ik niet ontwaren. De rechter draagt de prachtige naam Dieu Donné en die is met zekerheid hier nooit geweest.

Er varen nogal wat flinke duwers op de Waal, zo ook deze Veerhaven IV met een paar bakken met kolen voor zich. Ook bakken als de Chemgas 22, met de duwer Toba erachter, zul je hier niet gauw zien. Eigenlijk nooit.

   

Dan de sterke Otto die ook al met een Chemgas op pad was, in dit geval de 16. Ook de coaster Thebe die daarna passeerde was onbekend voor me.

   

Hans en Anton hadden het maar druk, want er onmiddellijk achter kwam de Arnold voorbij, terwijl de Tarsis de andere kant opging. 

   

Ter hoogte van de overnachtingshaven van Haaften ging de Zwaantje 3 op de foto.

Dan vlot achter elkaar twee flinke schepen. eerst de Helena Tineke en kort erachter de Thalassini onder de brug van Zaltbommel.

   

Bij het bunkerstation van Zaltbommel lag de Zwaantje 7, ook al onbekend voor me. Vanaf bijna dezelfde plaats zagen de mannen een bekend schip voorbijkomen, de coaster Amy. 

   
A.s. zaterdag 13 februari lopen de mannen van AndelWandelt opnieuw een tocht van 40 km in en rond Nijmegen. Deze tocht heeft de intrigerende naam "Jubileum Goudenkruisdragerstocht". Ongetwijfeld zullen ze terugkomen met ook een aantal foto's van schepen e.d. 

Buitenpolderfolder nr. 39     
De Combinatie Van Oord - GMB houdt met deze folder belangstellenden op de hoogte van de werkzaamheden in het kader van Ruimte voor de Rivier project Munnikenland. In dit nummer o.a. een overzicht van de komende werkzaamheden. 

Ook was in de folder ruimte beschikbaar voor een stukje over de nieuwe Maaskade, de prachtige weg langs de Maas waarover Slot Loevestein is te bereiken en die nog niet zo lang geleden is opengesteld. 

Sluisgedrag          
Rijkswaterstaat voert actie om het sluisgedrag van schippers (zo nodig) te verbeteren. Het gaat dan vooral om het wachten op groen licht alvorens in of uit te varen, maar ook om de schroef eraf te halen zodra het schip vast ligt.

Vandaag las ik o.a. De Stroming Courant en dit keer vond ik de column van Remco Pikaart wel heel aardig. Zonder verder commentaar plaats ik zijn column hieronder. Of hij gelijk heeft? Ik denk het eigenlijk wel, maar ik kom er nog een keer op terug.

   

                                            terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 06 februari 2016       
Typisch een zaterdag, weinig vaart maar wel een drietal recreanten. Drie vrachtschepen ook miste ik vanochtend door de vroegte. De eerste twee hoorde ik alleen maar passeren, de derde was de Casa-Nova. Ook daar geen foto van omdat mijn kleding nog niet acceptabel was.
Wel was dat zo toen de Ariël kwam schutten. Het schip had in Maastricht rollen staal gelost en bleef in de Waalhaven een nachtje over. Dan weer verder naar Rotterdam.

In het begin van de middag schutte de Martina die uit Rotterdam kwam. Het was nu op weg naar De Heus in Andel om daar de helft van de lading te lossen. De rest zal dan, zoals gewoonlijk, wel in Utrecht moeten worden gelost.

Terwijl ik net begonnen was aan deze dagelijkse update hoorde ik rond 17.30 uur dat het mts Vega in aantocht was, op weg naar Rotterdam. Hoewel een bekende voor me, ging ik toch maar naar buiten om dit schip op de foto te zetten. 

Schepen verdwijnen en soms helemaal      
Op de Facebookpagina van Spitsen typische binnenvaartschepen zag ik het bericht langskomen van Marco Thijssen over de Carpe Diem (060.00465). Deze spits wordt aan de beroepsvaart onttrokken en wordt verbouwd tot......ja tot wat? 

Jammer, maar het schip blijft in ieder geval bestaan. Dat geldt ook voor de Nautic 2 die is verkocht en een andere naam heeft gekregen. Van Werkendam is het verhuisd naar Tesco BV uit Amsterdam en kreeg het de naam Tesco 9. Onder beide namen zag ik het schip hier, maar in 2008 ook al, maar toen nog met de naam Maja. Hieronder een foto van het schip als Nautic 2 bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

Hieronder eerst het schip als Maja, de naam die het voerde van 1995-2008, in de Waalhaven van de Wilhelminasluis. Ernaast het schip als de Tesco 9 op 1 november 2015 op de beurt wachtend bij Covaco in het Munnikenland.

   

Het lot van Carla B was vervelender. Het schip dat in 1930 als sleepschip bij Geleijns in Roodevaart werd gebouwd, is bij RDM in Kampen gesloopt. Zoals in de rubriek RK&M van de Schuttevaer bij de foto van dit schip staat: "De Carla B, mooie zeeg en dikke kop, verdween naar de sloop. Langzamerhand worden deze schepen zeldzaam". Op de foto hieronder Carla B op 20 januari 2011 in de Wilhelminasluis.

Rund um den Bommeler Turm     
De mannen van AndelWandelt wijken graag af van het programma, liever gezegd breiden ze het programma graag uit. Gisteren was dat ook weer het geval en liepen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd een route vanuit en naar Zaltbommel. Ik laat Hans aan het woord:
"
Ditmaal een variant op de wielerklassieker "Rund um den Henniger Turm", namelijk Rund um den Bommelse Turm. Dus geen start in Frankfurt am Main, maar in Bommel am Waal. Dus niet als Radfahrer, maar als Spaziergänger. Dus geen honderden kilometers, maar tientallen.
Starten bij het station, gelijk onze OV-chipkaart activeren, en daarna richting Hedel
." 

Natuurlijk zien ze in het begin van de route niet veel, eigenlijk geen eentje, schepen. Pas de haven van Hedel levert de Speranza op die wordt gelost door de Weert. Weliswaar lopen de mannen daarna langs de Maas, maar die laat -wat een goede foto betreft- alleen de Amerstroom zien.
Veel later, als ze de doorsteek naar de Waal hebben gemaakt, volgen de schepen elkaar snel op in de foto's die ik van beide lopers kreeg. 
Hieronder de eerder genoemde Amerstroom nog op de Maas met ernaast de met auto's geladen Forenso op de Waal.

   

Ook op de Waal vervolgens de Desafio en de Calcit 9.

   

Opvallend de robuuste duwer Neushoorn die stroomopwaarts op pad was met een aantal bakken die geladen waren met steenkool.

De schepen op de Waal bleven elkaar snel opvolgen, want in een paar minuten tijd gingen eerst de Blikplaat en even later de Dilsberg op de foto.

   

Allemaal voor mij onbekende schepen en dat gold ook voor het schip met de mooie naam La Providence (voorzienigheid, buitenkansje, etc.).

Voor vandaag nog twee schepen die AndelWandelt zag, eerst de Curie en erna de Naima. Twee schepen met opvallende kleuren.

   

Morgen zal ik nog een aantal foto's plaatsen van deze tocht. Voor nu nog een stukje uit het verslag van Anton:
"Eerste plaats die we aandoen is Velddriel, vervolgens Hedel en dan volgt Ammerzoden. Natuurlijk kunnen we het niet laten om het kasteel van Ammerzoden zomaar links te laten liggen. Effe van de beoogde route af en in dit geval een rondje om het kasteel maken! 
Na het buurtschap Wordragen gaan we richting Bruchem waar we het op de grens met Zaltbommel gelegen Esso benzinestation in het vizier krijgen. Daar kunnen we mooi koffie gaan drinken, dus ook weer effe een lichte routewijziging.
Na de dubbele beker naar Bruchem en vandaar naar Gameren. Hier duiken we eerst links en daarna rechts heen en weer de Gamersche Waarden in. Dat het water van de rivier de Waal aardig hoog staat is dan ook goed te zien. Zowel links als rechts loopt het naar punten op, zeg maar smalle landtongen uit. Verder is op de rivier ook weer veel op- en afvaart te zien
."
Het complete verslag van deze tocht en veel meer foto's zijn te lezen en zien op de Facebookpagina van AndelWandelt.

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht  

vrijdag 05 februari 2016      
Een dag die naadloos paste in de serie van deze week. Regen, maar nu niet al te veel, een gure wind en voldoende scheepvaart om tevreden te zijn. Vanochtend miste ik wel een paar schepen, o.a. de schutting met de Tripang en de Corma.
Ook de schutting van de Chasseur en het werkschip Jupiter kwam te vroeg voor me. Daarom stapte ik in de auto om vanaf de nieuwe weg in het Munnikenland de Chasseur op de foto te zetten. Een mooi plekje daar om foto's te maken.

Terwijl ik op mijn gemakje terugreed richting sluis, zag ik aan de overkant in de Waalhaven de Corma en de Jupiter liggen, twee schepen die ik vanwege het vroege tijdstip van schutten miste. Nu toch maar een foto gemaakt. Even later bij het Gedenkteken toch ook een foto van de Volharding die werd gelost, samen met de Animo die werd geladen en de Ostrea die lag te wachten. 

   

In de sluis op dat moment een aardig gezicht. Doordat de Mary 1 in de sluis bleef, moest de Ventjager bijna tegen de nieuwe Maasdeuren gaan liggen en de Elisabeth erachter moest schuin de hele breedte van de kolk gebruiken om erbij te kunnen.

Even later wandelde ik naar de Waalkant om de Jupiter en de Corma in de Waalhaven nog een keer op de foto te zetten, evenals de schepen in de sluis, maar dan van achteren. 

   

Opeens viel me op dat de deuren er toch wel heel raar bij stonden. Deur H1 stond een beetje in het midden, deur H2 leek helemaal dicht te zijn. Alles duidde op storing 2016-3 en dat bleek te kloppen.
Al drie keer haperden de Waaldeuren, maar met enig creatief verstand deden de deuren die keren alsnog wat de bedoeling was. Deze keer echter was het over en uit en wachten op de mannen van EPC

   

Volgens het officiële Scheepvaartbericht duurde de stremming, met de opgesloten Ventjager en Elisabeth, van 11.10 - 12.20 uur. Valt nog mee dus. 
Een tijdje later de geladen Animo die ook de Mary 1 naast zich moest dulden. Terwijl ik die foto vanaf de brug maakte, zag ik op de achtergrond de Rudis, een bilgeboot, het Munnikenland uitkomen. Ook een foto waard vond ik, ondanks de grote afstand.

   

De laatste foto was van de Albertina en ook dat schip moest de Mary 1 in de kolk bij zich dulden.

Ooms en Boomgaard BV      
Nogal wat keren werden de mannen van Ooms in hun werk gestoord, niet echt bevorderlijk voor een hoog tempo. Ook nu werd het me niet helemaal duidelijk waar ze mee bezig waren, ik moet bekennen dat ik ook niet vaak naar ze heb gekeken. In ieder geval zitten nu de houten stootblokken op de Maasdeuren. Die hebben daardoor een robuuster uiterlijk gekregen.

   

Personeel van Boomgaard BV, specialisten in aarding en bliksembeveiliging, waren ook de gehele dag op de sluis. Ook hun werk ontgaat me lichtelijk, is ook niet echt spectaculair maar wel noodzakelijk.......... denk ik. Hier en daar zie je nu wel wat koperen draad de grond in verdwijnen en ook vastgemaakt aan hekwerk e.d. 

   

Een vreemde eend op de sluis        
Het was geen eend maar wat het merk auto dan wel was weet ik niet. Net als scheepsherkenning is ook automerkenherkenning niet mijn sterkste punt. Wel was zeker dat de Wegenwacht abuis was en na een rondje sluis dan ook weer verdween.

Mijn ornithologische kennis neemt toe!    
Vanmiddag zag ik de bonte specht weer bij mijn pindakaas. Voor alle duidelijkheid: het was de kleine bonte specht. En niet alleen was hij daar, ook zij kwam langs. Links het mannetje (te herkennen aan de rode vlek in de nek) en rechts het vrouwtje. 
Wel Theo, heb ik goed opgelet of niet? 

   

                                                  terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht                       

donderdag 04 februari 2016       
Een dag als andere, zij het dat de regen toch wel erg enthousiast naar beneden kwam. Een aantal foto's maakte ik dan ook vanuit huis of onderweg vanuit de auto. 
De Res Nova was de eerste vandaag en bij het uitvaren ging het langs de Mary 1, die daar bezig was met werkzaamheden.

   

Daarna vertrokken we van de sluis en via een afspraak in Sleeuwijk kwamen we in Meerkerk terecht. Daar zag ik de Aude Audenda liggen, vlakbij een wipmolen en de Meerkerkse brug. Het regende toen flink en daarom maakte ik de foto's vanuit de comfortabele auto.

   

Via Zaltbommel gingen we weer richting sluis om vlak ervoor te stoppen bij het Gedenkteken om foto's te maken van de schepen in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco. Het was er druk.

   

Vooraan bij de weg lag de Alblasserdamse Volharding en bij de kraan werd de mij onbekende Expanded gelost. (foto's hierboven) Helemaal achteraan lag de Animo die nog moet laden, maar nu werkeloos lag te wachten. De vierde was de Belgische Bivio die had gelost en tegen de casco's lag te wachten op de dingen die staan te gebeuren.

   

Daarna reden we verder naar de sluis waar juist de Maasstroom 11 met Bente en Esther voor zich schutte. De twee dames moesten worden afgeleverd bij de fabriek van De Heus in Andel.

Intussen was er in het Munnikenland het e.e.a. veranderd en dus reed ik daar maar even heen. Bij de kraan werd de net aangekomen Verwachting gelost, terwijl de eveneens geladen en ook net aangekomen Ostrea naast de Animo was gaan liggen en afwachting van de beurt.

   

Later in de middag kwam de Maasstroom 11 alleen terug en met de Mary 1 ernaast ging het schip op de foto. Vanuit huis, dat weer wel.

De Albatros die vervolgens schutte miste ik bijna volkomen, maar ik kon er nog net een stukje van krijgen. De Woudrichemse vissers met de Neeltje die een tijd erna kwamen zag ik op tijd. 

   

Twee bedrijven aan het werk       
De eerste was natuurlijk Ooms waarvan de mannen bij of aan de Maasdeuren bezig waren en zo nu en dan plaats moesten maken voor schuttende schepen. Het andere bedrijf was Boomgaard BV, een bedrijf in bliksembeveiliging.

   

Een mysterieus gebouwtje op een foto       
Op 29 januari jl. plaatste ik een foto die vanaf de silo van toen nog Schouten in het Munnikenland werd gemaakt richting De Plaat en Andel. Op die foto een gebouwtje waarvan ik niet wist waar dat voor gebruikt werd.
Hieronder die foto met een detail eruit, het gaat om het gebouwtje achter de Nissenhut.

 

In mijn archief een foto uit 1980 waarop dat gebouwtje eveneens voorkomt en die ik al eens eerder plaatste. In het water en onderin op de foto ligt de brug die in 1980 werd vervangen.
Ook uit die foto trachtte ik een detail te halen, het resultaat laat te wensen over. 

 

Op dit gebouwtje kom ik terug, omdat ik een email ontving van Teun den Dekker met het antwoord op mijn vraag. Hij vertelde: "Dat was het kantoortje van scheepswef De Gantel van Fenijn en Jansen. Voorzover mij bekend heeft Dunea het nog een poos gebruikt toen de werf al was verdwenen. Ik heb geen idee waarvoor Dunea het gebruikte."  
Op deze site ook het verhaal van deze bloeiende scheepswerf De Gantel die noodgedwongen moest verdwijnen van De Plaat. 

Graeme Warrack Memorial?        
Met regelmaat zien we marechaussees in opleiding langslopen, zie bijv. 29 januari jl. Ook vandaag zagen we militairen voorbijkomen richting Loevestein, maar dit keer waren ze niet als gewoonlijk gekleed in de zwarte kleding maar in camouflagepakken.
Geen marechaussees dus, maar de "gewone" Landmacht? Wel werd het drietal als gebruikelijk gevolgd door een legerauto.

   

                                    terug naar boven                                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 03 februari 2016     
Een prachtige dag met veel zon, weliswaar met een wat lagere temperatuur dan je zou verwachten, en uitstekend voor foto's. Toch begin ik met een foto van gisteravond toen de Delta en de Cornelis B door met een boormachine de Maasdeuren open te draaien werden gered van een kil nachtje in de Maashaven. De storing 2016-1 was toen nog niet voorbij, want die duurde tot omstreeks 22.30 uur.

Net voor 09.00 uur vanochtend was het de Harja die als eerste schutte. Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat mijn kleding op dat moment niet geschikt was om me daar buiten in te vertonen.
Ik moet het dus doen met onderstaande foto die ik vanaf de bovenverdieping van onze woning maakte.

Voor de duo-schutting van de Polaris en de met zand geladen Ventjager was ik keurig op tijd, maar ik moet eerlijk zeggen dat het toen al 11.30 u. was. Per ongeluk kwam ik zelf ook nog op deze foto, jammer genoeg niet herkenbaar.

De Polaris zette ik even later op de foto vanaf de Maasdijk met Poederoijen op de achtergrond. Ook de Ventjager ging apart op de foto, maar dan vanaf De Rib in Andel.

   

De mannen van Ooms waren samen met de duikers van Europa nu in de kolk bezig, het schoonmaken van de bodem en de riolen aan de Maaskant zal dus wel zijn afgerond.

   

Halverwege de middag kwam de Dei Gratia de sluis in, geen probleem. Uitvaren ging zo niet, maar de Mary ging gewillig achteruit en maakte zo ruimte aan de Waalkant van de kolk. 

   

In de Maashaven waren intussen de Atlas, de Grebbe en de sleper Jennie ook in die volgorde gearriveerd. Groot was dan ook mijn verbazing toen de Grebbe als eerste de sluis inkwam. Nog verbaasder werd ik toen de sluisdeuren achter dit schip dicht gingen.
Wat bleek? Een paar monitoren gaven geen beeld meer en dus was het onverantwoord om de brug te draaien zonder zicht erop. De Grebbe kon onder de gesloten brug door en had dus mazzel.

De Atlas en de Jennie waren te hoog om onder de brug door de sluis in te komen en waren dus gedwongen de storing 2016-2 uit te wachten. 

   

Toen het euvel zich voordeed was het rond 16.00 uur en was het wachten geblazen op de monteur van EPC. De spits Moshulu ontsnapte aan wachttijd omdat het onder de brug door de sluis in kon komen.
Vanaf het Waalhoofd maakte ik een foto van de uitvarende Moshulu en meteen ook van de Mary 1 van Ooms die daar was geparkeerd.
 

   

Was storing 2016-2 om 16.00 uur begonnen, om 16.55 uur arriveerde de monteur al. Niet te geloven, maar tien minuten later vertrok die weer!
Even later ging de brug omhoog en konden de Atlas en de Jennie eindelijk schutten. Rond 17.30 uur gingen ze de sluis uit richting Merwede.
Het was toen al aardig donker en dus maakte ik geen foto's meer. Ook niet van de Prinses Margriet die zich vanaf de Maaskant liet schutten om een plekje voor de nacht te nemen in de Waalhaven en ook niet van de Storm die rond 19.00 uur schutte. 

Een gouden bruidspaar        
Op 28 januari jl. besteedde ik al aandacht aan dit gouden bruidspaar. Willy Kwetters en Arie Lobregt leerden elkaar kennen tijdens de "meidenmarkt" op de Sluisdijk. Daarbij werkte de bruidegom in de kantonniersploeg rond de jaren 1980. Genoeg ingrediënten dus er hier aandacht aan te besteden.
In Het Carillon stond een artikel over het paar, Piet Lobregt was zo goed me die toe te sturen. 

                                    terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht                        

dinsdag 02 februari 2016     
Minder schepen dan gisteren zag ik voorbijkomen. Dat kan komen, omdat hier nog steeds met hinder wordt geschut. Bij iedere schutting moet de brug omhoog, de duiker uit het water, de Mary 1 de sluisingang uit en dan pas kan een schip schutten. 
Weinig schepen en dus nog een opname van gisteravond toen de P98, later in deze update komt dat schip weer aan de orde, in de sluis lag.

Vanochtend rond 08.00 uur was de Safini de eerste die schutte. Gisteravond was het al in de Waalhaven aangekomen. Nu kwam het te vroeg voor een foto en bij de volgende, de Ventjager, was de regen spelbreker. Een flinke tijd later ging ik ook niet naar buiten, maar maakte ik de foto's van de Tripang vanuit huis. De Tripang moest ook al een tijdje in de kolk wachten tot de Mary 1 was verdwenen.

   

Rond 14.00 uur was ik op het parkeerterrein van de Brakelse voetbalvereniging, langs de Waal, om een foto te maken van twee speciale schepen. Maar meteen zette ik een onbekend motortankschip en het passagiersschip Amacello op de foto. Ik was er toch.

   

Op de terugweg naar de sluis zag ik dat de Bivio nu aan het lossen was bij Covaco in het Munnikenland.

Het regende intussen alweer flink, zodat de Animo vanuit huis op de foto ging. Dit schip was bijna op de bestemming, want het moest laden in het Munnikenland. Een tijd later de Delta die een flinke tijd moest wachten tot de Mary 1 de ingang had vrijgemaakt. Toen het eenmaal zo ver was om 15.30 uur, bleken de Maasdeuren niet open te gaan. Storing nummer 1 van 2016.

   

De Delta, die dus al een tijd in de Maashaven lag en de net aangekomen Cornelis B waren tot wachten veroordeeld. Maar gelukkig liet de monteur van EPC niet lang op zich wachten, de storingsmelding trouwens ook niet. 

 2016.01025.0 
Voorhaven (Maashaven) Wilhelminasluis, Afgedamde Maas; stremming 
Ivm herstelwerkzaamheden geldt het volgende: 
- Stremming Wilhelminasluis, Andel 
   · dinsdag 2 februari 2016 15:45 tot nader bericht 

(E-mail West Nederland Zuid , District Zuid , VC Dordrecht , 02-02-2016)

Onder de brug door en met de iets openstaande Maasdeuren naast me, kreeg ik de Delta en de Cornelis B toch nog op de foto. De schippers gebruikten even later de gedwongen rust om een praatje te maken.

Het is nu 20.00 uur, de storing duurt nu dus al ruim VIER uur!! Ik heb begrepen dat de deuren nu met de hand worden open gedraaid, zodat de Delta en de Cornelis B in ieder geval worden weggeschut. Daarna gaan de sperlichten erop en is de Wilhelminasluis tot nader order gestremd! De storing blijkt dermate ernstig dat nog geen zicht op oplossing van het probleem is. 

Botsing op de Waal       
Vanochtend vroeg kwam het eerste bericht binnen van een botsing van twee schepen op de Waal. Verkeersleider Siem (@VLW_Siem) was toen onderweg naar de plaats van het incident, voor Zuilichem, en na aankomst kwamen de eerste foto's via Twitter. 

   

Op de Facebookpagina van Politie Zaltbommel stond het volgende over deze botsing:
"Omstreeks 05:44 uur ontvingen wij een melding van een aanvaring op de rivier de Waal ter hoogte van ‪#‎Zuilichem‬Twee schepen zijn door onbekende oorzaak op de Waal in aanvaring gekomen. Een van de schepen was gevuld met een gevaarlijke stof daarom is besloten op te schalen naar een ‪#‎GRIP1‬ situatie. O.a. politie, brandweer, GHOR en Rijkswaterstaat zijn ter plaatse geweest. 
Na onderzoek bleek er geen personen gewond geraakt te zijn. De tanker lekt geen gevaarlijke stoffen. De stuurhut van de tanker raakte wel zwaar beschadigd. Omstreeks 08:30 uur is besloten tot het af schalen van de GRIP situatie. De afdeling VOA van de Landelijk Eenheid doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval
." 
Bij het bericht zat o.a. deze foto van de situatie, de RWS72 en de blusboot Batouwe zijn dan aanwezig.

Bij de botsing was het mts Damiano betrokken. Dit schip had behoorlijke schade aan de stuurhut die eraf leek te liggen. Piet Lobregt uit Brakel maakte ter plekke een aantal foto's. 

   

Het andere bij de botsing betrokken schip was de Veerhaven III die met een aantal bakken op reis was. 

Bij de Veerhaven III lagen twee boten van de politie, de P98 en de P99. Niet veel later vertrokken die, ook de Veerhaven kon de reis vervolgen. 

   

Opnieuw via Twitter kwamen daarna foto's binnen van het vertrek van de schepen, nadat al snel was gebleken dat geen sprake was van lekkage en/of persoonlijke ongelukken. De Damiano werd opgehaald door de Bonova. 

   

Zelf zag ik bij Brakel nog net het duo Damiano-Bonova langskomen. 

Meer over deze botsing is te lezen en zien op de website van Omroep Gelderland alsook op de Facebookpagina van de Brandweer Brakel. 

De vuurtorenwachter van de Brandaris      
De Brandaris is een van de drie nog bemande, eigenlijk bemenste, vuurtorens in ons land. Naast Terschelling heeft ook Schiermonnikoog en het Zeeuwse Ouddorp verkeersleiders op de toren. De officiële betiteling van een vuurtorenwachter is trouwens Nautisch Verkeersleider.   
Op de Brandaris doet o.m. Nicolette van Berkel dienst en zij mag zich verheugen in een groot aantal volgers op Twitter. Haar account @VLW_Nicolette heeft zelfs 1751 volgers, haar andere account @BerkelNicolette zelfs 5617 volgers!!!
Nu komt dit grote aantal volgers natuurlijk door de toch wel bijzondere functie die zij heeft, maar misschien speelt ook een rol dat zij zulke mooie foto's vanaf de vuurtoren maakt. Hieronder twee voorbeelden daarvan naast een foto van de Brandaris.

       

Er staat in de Flair een gesprek dat Marlies Dinjens met haar had. Het hele interview, prettig leesbaar en daarbij nog interessant ook, valt te lezen op de website van Marlies Dinjens. Ik zou zeggen: "Doen!" 

                                               terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

maandag 01 februari 2016           
De eerste "gewone" dag na maanden van stremming en zoals ik gisteren al verwachtte, was de Anna het eerste vrachtschip. Het liet zichschutten na een nacht in de Maashaven te hebben doorgebracht. Anna kreeg Arnold J, het patrouillevaartuig van Dunea, mee. 

Op die foto is te zien dat ook de Mary 1 van Ooms in de sluis ligt. Vanaf het schip waren duikers bezig om troep op de bodem van de sluis en in het riool weg te zuigen. Steeds als een schip kwam schutten, moest de duiker het water uit en de Mary 1 ruimte maken.

       

De volgende was de Ventjager die uit Hardinxveld kwam met zand dat naar Kerkdriel werd gebracht. Ook de Ventjager zag de Mary naast zich.

Omdat de Merweland eraan kwam ging ik een tijdje later naar het Waalhoofd. Precies op tijd om eerst de Jantine en vlak erna de Oggy uit het Munnikenland te zien vertrekken.

   

De Merweland was vertrokken uit Rotterdam en was nu op weg naar Veghel. Omdat vanochtend de Curata het Munnikenland in was gegaan, wandelde ik die kant op om dit schip op de foto te zettten. Het lag toen juist bij de kraan om te lossen.

   

Op de terugweg keek ik naar links over De Plaat naar De Rib in Andel. Bij de fabriek van De Heus was het rustig, alleen de bak Ambulant lag er eenzaam te zijn. Zo te zien was de Ambulant voor een deel gelost.

Dan vrij snel achter elkaar twee schuttingen. Het gaf wat problemen begreep ik, maar de monteurs van EPC en VolkerRail losten het soepel op. De Polaris, die met zand van Heijen kwam, bleef na het schutten in de Waalhaven achter de Prinses Margriet. Morgen verder naar Rotterdam.
Van de andere kant kwam de Patria die op een reis was van Dordrecht naar Lieshout. Zowel dit schip als de Polaris was een onbekende voor me.

   

Emerald Belle           
Vanochtend kreeg ik opnieuw een aantal foto's van de Emerald Belle die gisteren in brand stond.. Op de eerste foto ligt de milieuboot Jan Timmer Sr naast het passagiersschip om bluswater -ca. 500 m3 hoorde ik- uit het onfortuinlijke schip te halen.

Van dichtbij is goed te zien hoe groot de schade is aan de Emerald Belle, triestmakend.

       

Als de Jan Timmer Sr is vertrokken kan de schade helemaal in ogenschouw worden genomen, tenminste de zichtbare schade. Binnenin zal de ravage wel enorm groot zijn. 

Nog een brand, maar met weinig gevolgen gelukkig   
De KNMR Dordrecht (@knmrdordrecht) twitterde: "Reddingboot Tjepke Ekkelboom wordt ingezet bij brand aan boord binnenvaartschip". Gelukkig hoefde de KNMR alleen maar stand-by te zijn. Wel in actie kwam de blusboot Zuid-Holland, terwijl ook de RWS 24 assistentie verleende. Het brandje was in de machinekamer voorop het schip en kon al heel snel worden geblust.  De foto is van de KNMR.

Groeten uit..................   
Een tijd geleden plaatste ik een ansichtkaart met "Groeten uit Andel" en een prachtige afbeelding erop. Iedereen was het erover eens dat de kaart geen Andelse situatie uitbeeldde. Mooi en ietwat romantisch is de kaart wel.

Op een Facebookpagina over Den Helder kwam ik dezelfde kaart tegen, maar nu met groeten uit Helder. Vanmiddag ging ik even googelen en jawel! Al snel had ik dezelfde kaart, maar nu met de groeten uit Eindhoven. Ongetwijfeld zullen er nog veel meer plaatsen zijn waar deze kaart werd verkocht met natuurlijk aangepaste tekst. Hetzelfde gebeurde met Strandgezichten, ook daar dezelfde kaart uit allerlei kustdorpen en -plaatsen.

   

Op dit moment zie ik de Maasdeuren opengaan om de Fiat Voluntas de sluis uit te laten gaan. Geen foto, het is 17.00 uur en eigenlijk al te donker. Ongetwijfeld zullen vanavond ook nog schepen passeren maar ik richt mijn blik alweer op morgen. Eens kijken wat die dag de sluis gaat brengen.  

                                          terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht                                                  

 

Top