HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                                      Nieuwsoverzicht van 12 t/m 20 oktober 2015     

dinsdag 20 oktober 2015        
Saaie boel vandaag. De mannen van Ooms waren nog steeds bezig aan de oostelijke sluisremming en het enige opzienbarende was een aantal oranje gejaste mannen die belangstelling leken te hebben voor o.a. de kast waar het mechanisme van de slagbomen inzit. Verder leek het alsof er overleg was, zal wel koffie drinken zijn geweest, in het nu sluiswachterloze wachtgebouw.

Schepen bij Covaco      
Iets ten oosten van de Wilhelminasluis wordt de fabriek van Covaco door heel wat schepen bezocht. Een meerderheid om er te lossen, een minderheid om er lading in te nemen. Vanochtend zag ik dat de Deo Data er nog steeds was, maar ook dat de in Rotterdam geladen Presto er tegenaan lag. Ongetwijfeld om te worden gelost door de kraan van de Deo Data dacht ik. Het bleek anders te zijn.
Wel kwam een uurtje later de Patria aan, maar die ging bij de vulpijp liggen.

   

Een flinke tijd later zag ik dat opnieuw een schip in het Munnikenland was gearriveerd. Het was de lege Galatea die ook al uit Rotterdam kwam. Bij de vulpijp was nog geen plek en dus lag het schip tegen de casco's. 

De kraan van Covaco is kapot, maar nu lijkt de kraan van de Deo Data er ook niet veel zin in te hebben. Aan het einde van de middag nam ik nog een foto van de Patria, die was toen behoorlijk geladen, en de Presto. Bij het laatste schip leek weinig te zijn veranderd.

Het Mansvelder gemaal          
Met een schutloze Wilhelminasluis heb ik opeens alle tijd om eens te kijken wat er in mijn archief zit, maar ook om te zien welke onderwerpen nog een vaste plek op de website moeten mogen krijgen. 

Hierboven een foto van een jaar of veertig geleden van het Mansvelder Gemaal. Een nu overbodig gemaal, maar daarom nog niet minder interessant. De sluisjes die er lagen zijn allemaal opgeknapt, nu het gemaal zelf nog. Hieronder het gemaal vanaf ongeveer dezelfde plaats gefotografeerd op het einde van 2013.
Een bende toen en ik mag aannemen dat er sinds die tijd niet veel is veranderd.

Het Mansvelder Gemaal zal op mijn website zeker een plaatsje krijgen in de rubriek Historie in de Regio.   

RWS Jan Blanken      
Op deze door Rijkswaterstaat afgestoten Jan Blanken kom ik door een foto van Jaap Boersema die hij op Facebook plaatste.  Hij publiceerde een foto van de Jan Blanken in Gorinchem en dat is natuurlijk wel heel dichtbij de Wilhelminasluis.

Het schip kwam met regelmaat door de Wilhelminasluis; hieronder een passage in juli 2009 met ernaast tijdens een schutting noordwaarts in mei 2013.

   

De Jan Blanken was/is een prachtig schip en het zal worden opgenomen in de erelijst van Bijzondere Schepen. Maar dat zal pas gaan gebeuren als de winter goed toeslaat en de dagen donker worden. Voor nu een foto met de Jan Blanken richting het zuiden varend voor Poederoijen in mei 2012. De vaart zit er goed in!

                                 terug naar boven                                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 19 oktober 2015          
De fabriek van Covaco redde me van een schiploze maandag, want in het Munnikenland was de Deo Data druk bezig de Laborieux te lossen.

Het werk in de sluis     
Vanochtend was de Mary 1 een stukje opgeschoven en daardoor was goed te zien hoeveel er aan de sluisremming was vernieuwd op die plek. Een eindje verder waren de mannen van Ooms opnieuw bezig een slechte plek te vervangen.

   

Niet veel later zag ik een wagen van de duikers, in dit geval die van Europa, aan de overkant staan. Nu had ik iets gehoord over reparatie van de sluisbodem en ik ging er dus vanuit dat het hierom zou gaan.

Aan "mijn" kant was intussen een betonpomp gearriveerd die al snel gezelschap kreeg van een wagen met beton aan boord. Op de Mary 1 werd tegelijkertijd een duiker klaar voor onder water gemaakt.

   

Met een ferme plons sprong de duiker het water in, met een evenzo ferme plons werd de slang voor het beton in het water gemikt aan mijn kant. 

Oefening met Cougar, Apache en grondtroepen     
Van mijn goede vriend Piet Lobregt uit Brakel (al eens zijn Facebookpagina Scheepvaart op Waal en Maas bezocht?) kreeg ik bericht dat ergens tussen 12.00 en 14.00 uur een Cougar bij Covaco zou landen om troepen op de grond te zetten. Natuurlijk was ik paraat, maar ik zag niets en dus ging ik weer naar huis. Daar schrok ik van een wel heel laag overkomende Cougar, terwijl een Apache het geluid nog vermenigvuldigde. Opnieuw op naar Covaco dus.

   

De Cougar bleek te zijn geland op een terrein naast de toegangsweg naar Covaco. Manschappen stapten uit om de boel te beveiligen, waarna nog een aan aantal manschappen uitstapten. Een vijftal ervan verdween in het wilgenbosje, maar kwam even later weer terug richting de N322 waar ik stond.

Na een minuut of wat ging de Cougar onder toenemend geraas langzaam omhoog, met de fabriek van Covaco op de achtergrond. 

   

Het toestel draaide naar rechts weg om over Poederoijen uit het zicht te verdwijnen. Nog steeds bleef op de achterond een Apache de boel in de gaten houden.

De eerder op de grond gezette manschappen zag ik in een rietkraag verdwijnen, zij bleven vooralsnog onzichtbaar. Ik besloot terug te gaan naar huis, het spectaculaire gedeelte was immers voorbij. Op mijn weg naar de auto werd ik  bijna ondersteboven gelopen door die militairen die een plekje zochten aan het begin van de weg naar Covaco en dat vlak achter mijn auto.

   

Later bleek de Cougar weer terug te komen om de manschappen na de oefening op te pikken. Ik geloofde het wel en ging dus niet nog eens kijken. 

Album van Nederlandse vrachtschepen met een "K" beginnend opnieuw ingedeeld    
Een goeie actie weer, want stonden tot nu toe 31 schepen in dat album, nu bedraagt het aantal 36 schepen. Ik was gewoon een vijftal vergeten op te nemen in het album dat foto's bevat van de Kadans t/m de Kronstadt.

   

Ondertitelde foto's van de Polder- en Duinentocht van AndelWandelt        
Anton van Rijswijk heeft de foto's van deze tocht een naam gegeven, leuk om te zien waar een bepaalde foto is gemaakt. Tevens geeft het vaak wat meer info over de afgebeelde situatie.  Hier linksonder de Rekervlotbrug met ernaast  het klimduin in Schoorl.  

   

                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht     

zondag 18 oktober 2015        
Vandaag wel heel weinig te melden van de Wilhelminasluis. Geen schip in de havens, wel de Mary 1 nog in de kolk. De zwaan is heelhuids vertrokken en in het Munnikenland net als gisteren alleen het kraanschip Deo Data en bij De Rib in Andel de Altenburg. 
Wij besloten een rondje Afgedamde Maas te maken, heen via Poederoijen en Aalst, dan een koffiepauze in Nederhemert, en vervolgens via Wijk en Aalburg en Veen terug naar Andel. Onderweg maakte ik één foto, ook toen regende het en dus maakte ik die opname vanuit de auto door de voorruit heen, van de Kansas City die bij de steenfabriek De Rijswaard lag.

AndelWandelt in Noord-Holland         
Gisteren vertrokken Hans de Weerd en Anton van Rijswijk al vroeg vanuit Andel, want vanaf 09.00 uur kon worden gestart in Heerhugowaard voor de Polder- en Duinentocht. Toch weer een te lopen afstand van ruim 40 km!

Anton & Hans brachten weer een aanzienlijk aantal foto's mee en daaruit heb ik voor nu een paar gehaald die water-gerelateerd zijn. Allereerst een Luxe Motor, de Variatie, in het kanaal van Alkmaar naar Kolhorn.

Een stukje verder op de route kwamen Anton & Hans voorbij een op het oog ingewikkeld klein waterkunstwerk in de Baakmeerdijk in Bergen.  Weer later het eerste echte schip, de Wieringen.

   

Al verder wandelend was het een oude sleper, thuishaven Langedijk, uit 1938 die in Makkum als Presto werd gebouwd. Presto is ook nu nog de naam.

   

Bijna aan het einde van de tocht zagen de mannen een sluis, jammer genoeg vanaf de overkant van het water. Het was de Broekersluis, een recreatiesluis tussen het plassen- en weidegebied De Dellen en de Schermer Ringvaart. Meer over dit sluisje is hier te lezen. 

Meer over deze Polder- en Duinentocht van AndelWandelt staat nu ook al online. Zowel het Verslag als de Foto's zijn al klaar.

Aktu-Ael en een parlevinker     

Afgelopen week kwam het hooggewaardeerde Dorpsblad van Andel in de bus. Het blad is alweer bezig aan de 24ste jaargang en staat ook nu weer vol met tal van wetenswaardigheden van en over het dorpsleven in Andel. 
Eén artikel trok iets meer mijn aandacht en wel een door Teus van Tilborg geschreven bijdrage onder de Titel "Hoe een Andels parlevinker bijna verdronk". Deze gebeurtenis blijkt één van de onderwerpen te zijn in de nieuwe uitgave van de Historische Reeks Land van Heusden en Altena.
Teus schrijft: "Vroeger waren ze een bekende verschijning op de rivier: de parlevinkers. Woudrichem heeft nog lang zo'n varende winkel gehad.
Ook Andel had zijn parlevinker in de persoon van Ad Sterrenburg. Vooral de oude Andelnaren kennen hem vast nog wel en hebben herinneringen aan hem.
Het heeft niet veel gescheeld of hij was op de Afgedamde Maas verdronken. Zijn boot zonk, met alle nare gevolgen van dien.
Zijn verhaal staat opgetekend in deel 24 van de Historische Reeks Land van Heusden en Altena dat op 5 november verschijnt............ Het boek bevat 40 sfeervolle verhalen van gewone mensen over verdwenen winkels en bedrijven, uit alle dorpen in het land van Heusden en Altena."
 
 

In 2009 kwam ik in contact met een zoon van die parlevinker, Adrie Sterrenburg. Op 21 april van dat jaar schreef ik hierover op het toen nog bestaande weblog van de Wilhelminasluis.
Adrie vertelde mij wat er op die ongeluksdag in december 1949 precies met zijn vader was gebeurd.

"Hij roeide naar een sleepboot, omdat de schipperse zijn komst had verzocht. Keurig nam ze het touwtje aan, maar toen bleek dat aan boord van de parlevinker nog geen brood was, liet ze het touwtje meteen weer los omdat ze verder niets nodig had.
Mijn vader kon toen niet zo snel weer wegkomen en dreigde te worden overvaren door het sleepschip dat een stuk breder was dan de sleper. Hij sprong over boord en werd uit het water gehaald door een directievaartuig van Oosterwijk. Later is het bootje met hulp van een Waterstaatschip weer aan wal gebracht." 

Een andere versie dus dan het stukje dat de krant op 8 december 1949 krant vermeldt. Hieronder het bewuste parlevinkersbootje in die tijd met twee van de zonen Sterrenburg.

Vereniging De Binnenvaart en de Schuttevaer         

Vandaag tijd genomen om deze twee bladen, een maand- en een weekorgaan door te lezen. In het blad van de Vereniging De Binnenvaart weer aantrekkelijke verhalen, vooral uit het verleden. Mij sprak vooral deel 8 van "Bij de RP" en het verhaal over de "Fata Morgana in Oorlogstijd" aan.
Opnieuw een prachtig blad, eigenlijk zou iedereen met belangstelling voor de Binnenvaart lid moeten zijn van deze actieve vereniging.
Ook de Schuttevaer lees ik altijd met belangstelling door. Allerlei groot en klein nieuws wordt gemeld. Mij viel me o.a. op dat de nieuwe sluisdeuren van Sluis III in het Wilhelminakanaal van composiet, een kunststof, zijn gemaakt. Heel interessant is het artikel over het Philadelphia Experiment in de Tweede Wereldoorlog, een artikel in de rubriek "Als het werkt ... dan werkt het zo". 
Ik zou zeggen: abonnee worden van of kopen die krant. Drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel verkoopt de Schuttevaer ook!

                                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

    zaterdag 17 oktober 2015        
Gisteren ben ik vroeg vertrokken van de sluis en pas tegen 21.00 uur was ik weer terug. Voor mijn vertrek nam ik één foto van de Mary 1 die bezig was aan het vervangen van slechte delen in de sluisremming. Vanochtend was de eerste foto opnieuw van de Mary 1, maar nu vanaf de andere kant van de sluis.

   

 Verder rondwandelend vanochtend zag ik dat in de kolk een zwaan zwom. Het dier moet er in de loop van gisteren in zijn geland neem ik aan. In 2000, toen de sluis nog langer dicht was, zwommen twee zwanen in de kolk. Bij het opstijgen was eentje succesvol, de andere moest het met de dood bekopen. De sluisdeur bleek te hard voor een opstijgende zwaan. Ik hoop, dat het met deze zwaan beter afloopt.

Onze woning grenst met de achterzijde aan het natuurgebied De Struikwaard. Bij mijn ochtendrondje zag ik ook daar een opvallend dierlijk plaatje. Het was een koebeest die op haar gemakje lag te herkauwen, me daarbij toch wel scherp in de gaten houdend.

   

Toch schepen in de buurt van de sluis        
Nadat ik mijn rondje had gemaakt, zag ik een schip richting het Munnikenland gaan. Marine Traffic leerde me dat het een kraanschip was, de Deo Data. Om toch een foto van het schip te hebben, besloot ik om naar het Gedenkteken te wandelen. Daar lag inderdaad die Deo Data, maar tot mijn verbazing lag de Piet Hein uit Hardinxveld er tegenaan en aan de buitenkant nog wel. 
Ook viel me op dat de kraan van Covaco weer lag. Zou dit ding dan opnieuw kapot zijn en moet de Deo Data nu als hulp fungeren? Het zou zo maar kunnen.

Terug wandelend naar de sluis zag ik bij De Rib een schip liggen dat ik nog niet kende. Het bleek de Tsjechische Altenburg te zijn. Ook op de foto dus maar.

Verder gaand op weg naar huis zag ik vanaf de brug over de sluis een schip in de monding van de Waalhaven richting Waal/Merwede gaan. Het bleek de Piet-Hein te zijn. Ondanks de grote afstand nam ik toch een foto van het schip en ik ben over het resultaat niet ontevreden.

Een Amerikaan op weg naar Afrika      
Vorige week zaterdag kreeg ik een foto van schipper Jan Brand van de Cornelis B. Hij reageerde later met "Dat bijzondere vaartuig is een Amerikaan op een soort waterfiets met een zeiltje er op, hij heeft ook een schermpje voor zich. Het zag er grappig uit!"
Nou, de grap was er al snel af, want donderdag jl. kreeg ik een tweet van KNRM Breskens (@KNRMbreskens) waaruit bleek dat het niet helemaal goed was gegaan met de Amerikaan en zijn vaartuig. Kernachtig: "Gestrand bij Breskens!"

   

De website van KNRM Breskens vermeldt over dit voorval:
"Een solo avonturier is met zijn trimaran op reis van het Duitse Mannheim naar Afrika. Nabij Breskens krijgt hij roerproblemen en besluit daarom om met de trimaran het strand op te varen.
Donderdagmiddag wil de man weer vertrekken vanaf het strand bij de Nieuwesluis, maar dit blijkt lastiger dan gedacht. De trimaran komt moeilijk los en de man komt in problemen. Mensen op de Panaromaweg zien dit gebeuren en melden dit bij de schipper van de reddingboot.
De schipper laat, via de Kustwacht, de reddingbootbemanning alarmeren. Even later vaart reddingboot Zeemanshoop uit en zet koers richting de vuurtoren. Eenmaal ter plaatse wordt via de drenkelingenklep een opstapper op het strand gezet om de man te assisteren. Besloten wordt om een sleepverbinding te maken en de trimaran voorzichtig van het strand te trekken.
De trimaran wordt vervolgens naar Breskens gesleept, waar ze even later veilig wordt afgemeerd in de jachthaven. De man is blij met de geboden hulp en kan nu rustig even op adem komen."
Op de website van de KNRM Breskens staat nog een drietal foto's van deze operatie.

       

Altena Nieuws 15 oktober 2015

Bovenstaand artikel heb ik toegevoegd aan het verhaal op deze website over "Restanten van de Eerste Wereldoorlog in de Regio".

                                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 oktober 2015       
Een ietwat vervelende en verveelde donderdag, veel water en weinig te doen op de sluis. De Mary-mannen van Ooms hebben een begin gemaakt met het verwijderen van afgekeurde gordingen. Deze worden vervangen door nieuwe exemplaren.

Schepen bij Covaco     
Twee keer ben ik in het Munnikenland gaan kijken. De eerste keer omdat toen de Rosalinde lag te laden en de Savio lag te lossen. 

De tweede keer omdat na vertrek van Rosalinde de Nivoma was aangekomen. Het schip lag vooraan en dicht bij de weg. Voor deze foto kwam ik vanwege de regen mijn auto niet uit, vandaar een flink in de weg staande boom.

Schepen bij Sluis Belfeld     
In augustus hield Hans de Weerd, natuurlijk vergezeld door zijn echtgenote, vakantie in de buurt van Sluis Belfeld. Al eerder publiceerde ik een aantal foto's die hij maakte. Vandaag opnieuw een serietje uit zijn album. 
De Seroma uit Maasbracht hieronder kwam al eerder voor in de serie, maar dit keer twee foto's van net voor en net na de passage van Sluis Belfeld.

   

Daarna de grote Eternity die op weg was naar die sluis om te schutten. Ik kende dit schip ook al niet.

   

Dan de Rehoboth, het maakte al wachtend op een schutting werkelijk een prachtig plaatje.

Tot mijn verrassing zaten er nog twee foto's bij van de Eternity, maar dan die Hans maakte na het schutten.

   

De voor vandaag laatste bijdrage van Hans toont de Nistru uit Groningen die in galop richting Sluis Belfeld gaat. Ook nu weer een prachtige achtergrond.

Verkeersleiders op Twitter       
Een paar Verkeersleiders van Rijkswaterstaat volg ik op Twitter. Verkeersleider Rolph (@VLW_Rolph), Verkeersleider Siem (@VLW_Siem) en Verkeersleider Mark (@VLW_Mark) bijvoorbeeld, maar ook nog Verkeersleider Bas (@VLW_Bas) en Verkeersleider Jos (@VLW_Jos). 
Die laatste plaatste gisteren in één van zijn tweets een prachtige foto van de RWS 57 in volle vaart. 

                                                 terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

woensdag 14 oktober 2015     
Een groot gedeelte van de dag ben ik niet op de sluis geweest, maar tot mijn vertrek was er niets noemenswaardigs veranderd. Dat was anders toen ik terugkwam tegen het einde van de middag. Nu lag de Mary 1 in de sluis, waarschijnlijk heeft die een blinde schuif of schuiven voor de riooluitgang(en) in de kolk geplaatst. 
Minimaal één keer zijn dus de Maasdeuren geopend, evenals de brug. Niet spectaculair en dus is mijn conclusie dat ik weinig heb gemist. 
Ook in het Munnikenland en bij De Rib in Andel bleek niets fotowaardigs te zijn veranderd. Nu daarom alleen twee foto's van de Mary 1. 

   

Stromen op de Waal      
Van Piet Lobregt (zie zijn Facebookpagina "Scheepvaart op Waal en Maas") kreeg ik gisteren twee foto's toegestuurd van "Stroom"schepen die bekenden zijn van de Wilhelminasluis. Het waren de Vliestroom en de Maasstroom 7 die ter hoogte van Zuilichem op de foto gingen.
Met een voor langere tijd scheepvaartloze sluis zijn dergelijke foto's natuurlijk zeer welkom.

   

Schutten met alle deuren geopend 2      
De oude Willem Waaierdeur, een voormalige sluiswachter van de Wilhelminasluis, liet weer eens van zich horen in een reactie op het bericht van gisteren en in het bijzonder op de foto van de Xenos van Harry de Groot:
"Als je goed op de foto kijkt, zie je als je over het schone(!) talud net links van de achterste linker lantaarnpaal kijkt, de spuivlag hangen. Ik kan nog veel meer vertellen over dat spuien, dat met de komst van de Duinwaterleiding (nu Dunea, toevoeging WB) een tragisch einde vond."
Ik nodig Willem Waaierdeur hierbij van harte uit zijn verhalen over dat spuien te vertellen, maar gezien zijn gemopper verwacht ik niet dat hij daarop ingaat. Wel hieronder een stukje uit die foto waar Willem Waaierdeur op doelt, met ernaast een detail uit een foto die ik ooit van Hans de Weerd kreeg. Ook daarop is een dergelijke vlag, zij het op een andere plek, te zien.

   

Nu heb ik het gisteren niet over spuien gehad, maar ik begrijp nu dat eertijds de vier deuren ook open stonden om te spuien. Schuttende schepen konden daarvan profiteren door ongehinderd de sluis te passeren. 
In mijn archief zit een interessant boek wat dit spuien betreft, namelijk een Spuiregister.

Al eerder reageerde Willem Waaierdeur knorrig op een artikel over spuien dat ik op 28 maart 2007 plaatste. Hij reageerde toen als volgt:
"Toen het Duinwaterbedrijf ten tonele verscheen, waren wij als sluiswachters daar helemaal niet zo blij mee. Werd voorheen de sluis nog echt bediend (dus met waterdruk), nu moesten de deuren helemaal dichtgedraaid worden. 
Het spelen met de sluis (noem het maar het echte schutten) was definitief voorbij. Dit alles moest gedaan worden om de buffervoorraad (schoon) Maaswater aan de Waalzijde in stand te houden. Ook het spuien (bij gelijk water alle deuren open en de spuivlag in top) was afgelopen.
Toen we tenslotte bij de opening (door Prins Bernhard) van het Duinwaterbedrijf ook nog eens geen uitnodiging kregen was de liefde helemaal over. Later heeft men dit trouwens nog goed gemaakt."
     
Jammer dat het spuien niet meer mocht, dat maakte natuurlijk ook een eind aan de spuiregisters. Uit een met aandacht en liefde ingevuld spuiregister staat hieronder een pagina uit 1924. De gebruiker van dit schoonschrift was sluismeester J.A. den Besten.     

 Twee foto's uit een nabij verleden           
Harry de Groot plaatste niet alleen op Facebook de foto van de Xenos die van het gelijke water tussen Maas en Waal profiteerde, maar ook nog twee andere foto's waarin de Wilhelminasluis een rol speelt.
Op de foto links de Allegonda in de Waalhaven, als koppelverband zag ik deze tot enkele jaren geleden nog regelmatig de sluis passeren. Ernaast een foto van het Waalhoofd in die tijd, ik schat ruim vijftig jaar geleden. 
Je zou eigenlijk het verschil in verzorgdheid van dat hoofd moeten vergelijken met dat sluishoofd zoals het er tegenwoordig bij ligt moeten. Ik zou zeggen, kom eens langs en huiver.

   

Waaierkas          
Liefhebbers van waaiersluizen zouden nu een kijkje op de sluis moeten nemen. Prachtig laat de waaierkas zich zien, op de foto is het de waaierkas van het oostelijk Maashoofd (H3). In de hoek van die kas zit een nu afgesloten uit-/ingang van het riool.

                                    terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 oktober 2015        
Vanochtend toen het luik aan de sluiskant openging zag ik op het bruggetje dat naar de kolk leidt een paar borden staan. De tekst was niet helemaal leesbaar, maar wel duidelijk was dat het om borden ging die de stremming van de sluis aangaven. 

Aan de Mary 1 de schone taak deze borden te plaatsen. De eerste werd geplaatst bij de ingang van de Afgedamde Maas bij Woudrichem, op de Gijsen krib. De tweede kwam aan de westelijke remming in de Waalhaven, de derde aan de remming in de Maashaven. 

       

Het was druk op de sluis. In ieder geval mannen van EPC en Volker Rail, maar ook een duikploeg en een drietal van een bedrijf dat een inspectie van de sluis en toebehoren uitvoerde. Eigenlijk zag je overal oranje jassen, witte helmen en geen enkele vrouw. Op de foto is er veel aandacht voor de Waaldeur die met de boormachine wordt dichtgedraaid. Niet helemaal lukte dat, waarschijnlijk zit er iets tussen de deur en de drempel.

Op het Waalhoofd ook de stapel blinde schuiven. Deze worden gebruikt om een sluishoofd te kunnen droog zetten. Dit keer zal het westelijk Maashoofd worden drooggezet meen ik te hebben begrepen. In ieder geval nam Mary 1 een paar van die schuiven mee naar die kant.

   

Halverwege de ochtend hadden wij een afspraak in Heusden. Na dat genoeglijk uurtje reden we over de Maasdijk Heusden uit, zodat ik een foto van de Kromme Nolkering kon maken. Daar zag ik dat de stremming van de Wilhelminasluis via een DRIP (Dynamisch Route Informatie Paneel) wordt gemeld.

De DRIP staat iets voor de eerste boom rechts. Hieronder heb ik het bord beter zichtbaar op de foto. De tekst luidt: "Let op! Wilhelminasluis gestremd".
De rechterfoto hieronder laat zien dat het overleg eigenlijk de gehele dag doorging. Een koud overleg, want de zon verdween en een frisse wind stak de kop op.

   

Een aantal dagen geleden kwam ineens een rupsvoertuig de sluis opgereden die naast het wachtgebouw werd geparkeerd. Later was het ding opeens weer weg. Vanochtend zag ik het voertuig weer staan, nu op het oostelijk Waalhoofd. Maar nog vroeg in de morgen werd het opgehaald, op een vrachtwagen gezet waarna het verdween. Ik dacht nog wel dat het zou worden gebruikt om de leilinden langs de sluis te snoeien. Nee dus.

       

Van ISBH 14 t/m Issaskar     
Op de site staan o.a. foto's van 49 Nederlandse vrachtschepen waarvan de naam begint met een "i". Deze twee albums heb ik opnieuw op alfabet gezet, zodat schepen wat makkelijker zijn te vinden. Nu staan alle vrachtschepen die beginnen met een a t/m i goed gerangschikt op de site. De andere letters volgen in de loop van de tijd. Dat laatste heb ik genoeg met een gestremde sluis.

   

Schutten met alle deuren geopend       
Het kwam voor op maandag 3 oktober toen de twee pontons, waarop de deuren moesten komen, door de Rofra in één keer van de Waalhaven naar de Maashaven konden worden gevaren. Nog nooit had ik een dergelijke actie gezien. Bij normale bediening is dat namelijk niet mogelijk, maar als het systeem wordt uitgeschakeld kan dat dus heel goed. Wel hoorde ik EPC-mannen spreken over een "overbrugging". 

Een paar dagen later zag ik op de Facebook-pagina van Luxe Motor een foto van Bert Stolker van een schip in de Wilhelminasluis. Erbij ook het bijschrift zoals het ooit bij elkaar in de Schuttevaer stond.

   

Onmiddellijk kwam er kritiek. Andries Bouman: " Klopt niet, gelijke waterstand is geen doodtij!". Andere kenners waren het daar wel over eens. Het knipsel kwam uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Het schip bleek de Xenos te zijn. Harry de Groot reageerde ook: "Het negatief van de foto bezit ik. Jan Biezenaar was de fotograaf".
Even later kwam hij met de originele foto met de Xenos die onderweg was om cement te halen. Rechts op de foto trouwens het sluiswachtershuisje.

Bert Stolker en Harry de Groot waren het eens over het feit dat de Xenos ongetwijfeld van het gelijke water profiteerde en kon doorvaren van de Waal naar de Maas. H.i. vaart het schip te hard om nog voor de sluisdeur te kunnen stoppen. 
Nu weet ik niet wanneer dat alles open bij gelijk water is gestopt, maar vroeger, echt vroeger, gingen alle deuren open bij dat gelijke water.

Het boek "De Scheiding van Maas en Waal onder verlegging van de uitmonding der Maas naar den Amer" van M.C.E. Bongaerts is er heel duidelijk over.
In dit prachtige boek, dat in 1909 werd uitgegeven door het Ministerie van Waterstaat, staat op pagina 245:
"De schutsluis ligt tusschen twee rivieren in, die elk voor zich aan eb en vloed onderhevig zijn, zoodat het hooge water in den regel bij elk getijde afwisselend aan beide zijden optreedt; tusschentijds wordt het verschil in peil boven en beneden de sluis nul en is het bovendien gedurende korteren of langeren tijd zóó klein, dat de sluis kan open staan en de scheepvaart derhalve niet aan eene schutting is onderworpen."     

Ook heb ik begrepen dat vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen de door terugtrekkende Duitse troepen vernielde Waaldeuren niet konden worden gebruikt, werd gewacht op gelijk water om de schepen te schutten. In een lange rij moest dat dan met behulp van slepers zo snel mogelijk gebeuren.  

De foto van Harry de Groot heb ik met zijn toestemming geplaatst.

                                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 oktober 2015        
Gisteren stond weer eens een dagje Fryslân op het programma, zodat ik geen mogelijkheid had om de dagelijkse update te maken. Er gebeurde ook weinig op de sluis hoorde ik, alleen lag de Belgische Michiel in de Maashaven. Volgens mij wist de schipper niets van de stremming van de Wilhelminasluis. vanochtend was het schip weer verdwenen, het zal dus een flinke omweg hebben gemaakt. Weer een slachtoffer van arrogantie. 
In het Munnikenland zag ik vanochtend de Reina Anna, een onbekende voor me, bij Covaco liggen. De Orient werd daar net gelost en de Maro lag nog te wachten.

 De deuren gaan hun eigen gang     
Wat ook nog hetzelfde was vanochtend was de situatie van de deuren. Zowel de Waaldeuren als de Stormvloeddeuren aan de Maaskant stonden een stukje open. Leuk gezicht, twee stel eigenwijze deuren. Maar ik begreep vandaag dat dit spontaan opengaan niet de bedoeling is. Zeker de Stormvloeddeuren behoren niet op eigen houtje een stukje open te gaan. Zoals iemand zei: "Het lijkt wel op het spuien van vroeger".

   

 Werk in en bij de sluis    
Wat wel anders was dat in de kolk werd gedoken. In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met de inmeting van een deur, maar daar kon ik me geen enkele voorstelling van of bij maken. Later bleek het niet om inmeten te gaan, dat was namelijk vorige week al gebeurd.

   

 Het was nog vroeg (vond ik), bovenstaande foto maakte ik dan ook vanachter mijn ontbijt. Later, ik stond op het Waalhoofd, zag ik de duiker weer het trappetje op klauteren om enige rust te nemen. Karwei geklaard dacht ik, maar dat was niet helemaal, liever gezegd helemaal niet, waar. 

Het schoonmaken van de twee verwijderde Maasdeuren leek wel klaar te zijn, de GO36 was in ieder geval vertrokken. Ook zag ik dat al één deur weg was en dat de duwer Votrans aankwam. Maar niet veel later zag ik opeens dat het ponton met de eerste deur weer terug was en dat de Votrans de boel klaarmaakte voor vertrek. Daar miste ik dus even wat. Het transport was zover toen de sleper Thijs arriveerde.

   

Het moment van vertrek kwam toen snel en achteruit ging het hele spul op weg. In de monding van de Waalhaven werd gedraaid en met de Thijs voorop en de Votrans achteraan verdwenen de deuren langzaam in de bocht richting Merwede. 

Weer later zag ik de Mary 1/2 in de kolk liggen waar het schip ging samenwerken met de duikers. 

Een duiker ging te water om al het vuil, maar ook een band en veel ongeregeld spul, dat eerder door de duiker bij elkaar op de bodem was verzameld, op verschillende plaatsen boven water te halen om af te voeren. De bodem zal nog nooit zo schoon zijn geweest.

       

Daarna heb ik eigenlijk niet meer gezien wat er verder nog gebeurde. Het liep al tegen het einde van de middag en dus neem ik aan dat het een kwestie was van alles opruimen en naar huis te gaan. Morgen weer een dag.
 

                                                         terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht lt

Top