Info Sluis
Contact

01 t/m 31 maart 2023

30 maart
Na een paar dagen stilte nu weer een update. Vooral gekeken naar schepen die ik niet kende of die niet vaak hier komen. Het eerste geldt voor de Corja (023.22782) uit Gouderak die vanochtend schutte. In twee delen ging het schip op de foto.

Voor de Hamaritha (023.23494) uit Nederhemert geldt het tweede: weliswaar een bekend schip maar eentje die ik hier niet vaak zie.

Het schip met de prachtige naam Sayonara (023.17674) valt in dezelfde categorie. Maar hier vermeld ik toch bij dat ex-sluiswachter Bert Maas, al flink wat jaren geleden, deze groet meestal gebruikte. Dat waren nog eens tijden!

Dan zag ik de Walrus II die mij met het Europanummer 027.26672 in verwarring bracht. Zo kende ik dit schip niet nl. Afijn, ook een plaatsje voor dit op weg naar de werf in Aalst zijnd schip.

Opeens was daar de Inspé II (021.00095) die vanaf de Maas schutte richting Merwede. Die had ik een tijd niet in de sluis gezien.

Dan toch nog een "nieuw" schip en wel de 135 m lange Marina (023.27627) die bij de kraan in het Munnikenland werd gelost.

Veel plaats was er niet over, maar de Zeeleeuw (023.28306) vond er met een grote bak toch een plekje om te wachten op de dingen die gingen of niet gingen gebeuren.

Dan maakte zowel het AD/Rivierenland als het streekblad Kompas gewag van een oefensluiting van de Kromme Nolkering bij Wijk en Aalburg. Ook de hoogwaterdeuren onder de brug over de sluis horen m.i. in zo'n oefening te worden meegenomen. Zal ook wel gebeuren natuurlijk.
Hopelijk kunnen die deuren dan dicht, want ik heb me laten vertellen dat volledige sluiting ervan, de bedoeling toch, nog wel eens te wensen over laat. Afijn, hieronder het krantenbericht.

23 t/m 25 maart
Donderdag jl., ik was eigenlijk al gestopt met een update voor deze dag, zag ik in het begin van de avond weer een Blokhut passeren, dit keer richting Bommelerwaard. Nu pas zag ik dat deze "schepen" een naam dragen. Ik zag dus nu de Nijlgans passeren.

Gisteren, vrijdag 24 maart, nam ik alleen een foto van de Blizzard (023.15499), veel andere schepen waren er ook niet om een keus uit te maken.

Vandaag was het niet veel beter. Al vroeg kwam de Gillis (040.29060) richting Maas. Waar Friese schepen meestal fier de provincievlag voeren, was deze vlag wel aan een opfrissing toe:).

Daarna zag ik alleen, buiten twee recreanten, de Rex-Rheni nog schutten. Richting Merwede dit keer.

Het Munnikenland leverde ook twee schepen op. Helemaal achteraan lag de Zeeleeuw (023.28306) met een flinke bak voor zich.

Dichtbij de weg zag ik de Nexus (023.12168) in alle rust liggen.

In de Waalhaven van de sluis ligt dit weekeinde de Antonia (023.32008) uit Brakel. Toen ik op het Waalhoofd liep, ik vroeg me af waarom de sluisdeuren open gingen, zag ik vanachter de Antonia ineens een jacht tevoorschijn komen.
Benieuwd, als er in de zomer flink wat recreanten liggen te wachten aan beide kanten, hoe de afwikkeling dan gaat. Zeker als er twee beroepsschepen liggen te wachten, want zicht op die recreanten is er dan niet. Afijn, er zal wel over nagedacht zijn.

Morgen de laatste zondagse sluiting. Zeker geen update dus.

21 t/m 23 maart
In het weekeinde weinig met de sluis bezig geweest en pas afgelopen dinsdag 21 maart de draad weer ietwat opgepakt. Twee schepen kwamen op de foto waarbij de Arnhemse Progresso (023.12644) met twee foto's de eerste was.

De bekende Betuwe (021.03747) uit, hoe kan het anders, Tiel was de tweede.

De Waterweg (023.18358) zou ook schutten, maar in de buurt van De Heus in Andel besloot het schip daar te blijven liggen. Een leuk trio was dus zomaar te zien. Oude tijden herleefden! V.l.n.r. lagen daar de Wodara (018.23235), de Baco (023.11936) en dus de Waterweg.

In het Munnikenland lagen twee schepen en dat waren ook nog twee onbekenden voor me. De Belgische Tunica (060.03806) uit Bernissart, een dorpje op de grens van Belgié en Frankrijk, werd net gelost.

De andere onbekende was de Bark (023.09423) uit Rotterdam. Het schip kende ik toch wel, het passeerde de sluis vaker, maar dan als Onus, Spelevaert of Novalis.

Afijn, woensdag jl. begon voor mij met een duo-schutting van de RWS 71 (20100121), die op patrouille was, en de Zwaantje 1 die ergens op de Afgedamde Maas een schip ging bevoorraden.

Iets later kwam de Waterweg, die al een dag eerder werd verwacht, om richting Merwede te schutten.

Een echte nieuweling was de Minica (023.14884). Hieronder dit schip op een foto van Joost Roeland. Mijn foto van het schip mislukte geweldig.

Wel zag ik de Dordtse Communitas (022.03934) de sluis passeren met een acceptabele foto.

De laatste die gisteren aandacht kreeg was de Synthese 3 (031.10560).

Vandaag, donderdag 23 maart, de camera toch ook maar weer ter hand genomen. Een transport met de duwer Valk (020.00971) en ook een Valk-ponton trok als eerste mijn aandacht.

Interessant ook de Belgische Maasdam (023.15898) die sluisvullend kwam schutten.

Dan was daar ook de Merwede (033.10415) van De Klerk die op weg was naar Woudrichem.

Solo kwam de Zeeleeuw langs. Het Europanummer is misschien 033.10415. Iemand die zeker weet welk nummer bij deze sleper past?

Dan de laatste voor vandaag, de Innovatie (023.37681) die Wijk en Aalburg als thuishaven kent.

zaterdag 18 maart
Nu is het op zaterdag bijna altijd heel stil, dus de komst van de Maravilla, Ventis en Betuwe vanochtend was opvallend. Ook de duwer Statum (060.02231) viel op en daar maakte ik de eerste foto van.

Daarna zag ik nog de Fide Deo en de Nienke die weekend houdt in de Waalhaven. In het Munnikenland lag de Agnes (022.05171), maar zij verdween in de loop van de middag.

Toch nog twee foto's van de Ancora Imparo die gisteren door de sluis kwam. Joost Roeland stuurde me die opnamen die hij gisteren maakte langs de Zuid Willemsvaart ter hoogte van Den Dungen.

Leuk en opvallend was laat in de middag de komst van het partyschip Princehof (022.04133) uit Sleeuwijk die nu fungeerde als begeleiding van een aantal St. Ayles skiffs.

Het hele gezelschap was bezig aan een rondje Land van Heusden en Altena: Start in Woudrichem, over de Merwede naar Werkendam om daar de Biesbosch in te gaan. Dan de Bergsche Maas en bij Heusden de Afgedamde Maas op en via de Wilhelminasluis terug naar Woudrichem.

vrijdag 17 maart
Een paar schepen vandaag die kwamen schutten. Maar er zaten schepen tussen die ik hier nog niet eerder zag. De oude sleper Nipet (023.09852) bijvoorbeeld.

De Werkendamse Shalom (031.70648) trof het niet. Het moest in de Waalhaven een tijdje wachten omdat het schutten niet echt lukte.

Het duurde daarna een tijd voordat de Bonvent (022.04518), een onbekende, zich meldde.

Daarna de Zwolse Ancora-Imparo (023.04558) die ook al een onbekende was. De naam betekent zoiets als "Ik leer nog steeds".

Er gebeurde nog meer op de sluis, het was druk met oranje gejaste werkers. Er zou aan de lichten worden gewerkt, dat klopte. De drie foto's hieronder maken dat duidelijk.

Niet bekend was de komst van twee landmeters. Niemand had last van ze.

Dal liepen er nog monteurs rond die bezig waren aan de verschillende apparaten op de sluishoofden. Ik maakte er geen foto van. Wel zag ik in de Schuttevaer een aardig artikel over Vrouwen die varen.

donderdag 16 maart

Gewoon omdat ik toch wat foto's wilde hebben, gingen een paar schepen op de foto. Druk was het niet, wel heel rustig. Vanuit huis was de Renova (031.70589), die naar het noorden ging, de eerste.

Flinke tijd later opnieuw een bekende, de Amigo (023.24875), die eveens richting noord ging.

Later in de middag reden we over de parallelweg naar de sluis toen we in de verte een schip richting Woudrichem zagen gaan en ook een schip dat richting sluis voer. Het bleek de Laurens (060.03075) te zijn. De eerste foto is bij het Gedenkteken gemaakt, de tweede toen het later de sluis in kwam

woensdag 15 maart
En opnieuw ondanks de weinige passanten van de sluis een viertal foto's. De eerste hieronder is van twee schepen, t.w. de Victorie (023.22627) op de voorgrond met ernaast een klein stukje van de Via Nova (031.70631). De Victorie zag ik nog nog niet eerder, tenminste ik vond er geen foto van in het archief.

In het Munnikenland lagen vier schepen. De Rotterdamse Tara (023.15007) trok mijn aandacht en dat werd dus weer een wandeling naar Feed Valid. Nu kende ik al een Tara, maar deze was nog onbekend voor me.

Vanaf het Gedenkteken werd mijn aandacht ook getrokken door een steigerende Anja (021.01127) die achteraan werd geladen.

Tot slot een foto van de Sliedrechtse Harmonie (020.18131) die halverwege de middag schutte. De foto van het schip maakte ik vanaf de brug.

Dat op dit moment, 16.45 uur, de Douwina de sluis in komt vanaf de Waalzijde, kan me toch niet overhalen om opnieuw naar de brug te gaan. Ik stop ermee en ga beginnen aan de geschiedenis van het Maagdenhuis in Andel. Ook leuk om met die nieuwe website bezig te zijn.

dinsdag 14 maart
Vandaag eigenlijk de gehele dag weggeweest. Maar meteen toch al snel na vertrek een foto gemaakt van de BGA 4 die toen met een grote duwbak bij de kraan lag.

Toen we, tegen het einde van de middag, weer op de sluis terugkeerden, lag voor onze keuken een oude(re) sleper, de Herman-Gré (031.40122). Het was op dat moment weer even kil buiten en dus maakte ik een foto van deze boot vanuit huis. De palen op de voorgrond nam ik (toen) voor lief.

Later bleek deze sleper nog niet in mijn archief te zitten. Zoekend naar een mooie foto ervan kwam ik terecht bij mijn hofleverancier, Joost Roeland. De credits voor deze foto gaan dus naar hem.

zaterdag 11 maart
Niet van plan om foto's te maken, maar toen wij op een van onze wandelingen voorbij de haven van het Munnikenland liepen kon ik eigenlijk niet anders. Bij de vulpijp lag de Belgische Strelitzia (060.04292) uit Evergem.

Dichtbij de weg zagen we de Mededinger (023.13902)uit Krimpen a/d IJssel.

Er tegenaan lag aan de binnenkant de duwer BGA 4 (023.06105). Die laatste foto maakte ik toen we de haven al bijna voorbij waren.

Dan was er nog de Rotterdamse Vera (023.02721) die verderop tegen de Strelitzia en de wal lag.

woensdag 08 t/m vrijdag 10 maart
Weer redelijk druk en ondanks de sneeuw heb ik toch een aantal foto's gemaakt, vooral vanuit huis. Als eerste voor mij kwam de Antonia (023.32008) voorbij.

Ook op de foto ging de duwer Delta (023.09829), die zien we hier ook niet vaak tenslotte.

Dat geldt eigenlijk ook voor de Werkendamse Asintha (031.10559) die richting noord ging.

De Zwijndrechtse Veronia (023.04823) was een onbekende voor me. Toch maar een stuk ervan op de foto gezet.

Donderdag gaf eigenlijk hetzelfde beeld, zij het dat ik het grootste deel van de dag niet op de sluis was.  Na thuiskomst zag ik in de Waalhaven  de Belgische Cascaïs (023.17449) liggen.

In de sluis lag de Douwina (023.12142) die problemen leek te hebben. Het schip maalde behoorlijk bij de Maasdeuren. Zoals ik heb geleerd wil een schip dan vuil tussen de deuren wegblazen. Het lukte niet, want na een tijdje ging de Douwina achteruit de sluis weer uit en gingen de sluislichten uit.

De foto laat hieronder laat duidelijk zien dat de Maasdeuren niet helemaal sluiten.

Deze storing is niet de eerste keer deze week liet ik me vertellen. Een eerdere storing leverde wat materiaal op dat tussen de deuren zat. Hoe het nu afliep, geen idee.

Dan vandaag. Opnieuw een aardig aanbod van schepen, hoewel het vroeg in de middag al flink minderde. De Princehof (022.04133) uit Sleeuwijk ziet er uit om zo aan het drukke seizoen te beginnen: een plaatje.

Opeens was daar een trio-schutting. Achtereenvolgens kwamen de Werkendamse Varius (023.11307), de Belgische Vanguard (060.00520) uit Brugge en de Werkendamse Merwede (020.06321) de sluis in.

Aparte  foto's maakte ik nog van de Vanguard en de Merwede.

Even erna de Cascade (023.25258) uit Gouda. Ook een opname waard vond ik.

Dan de Friese duwer Alina (020.09617) uit Lemmer die met een enorme duwbak de sluis inkwam.

Vanmiddag ook weer een duo-schutting, dit keer van de Laurens (060.03075) en de mij onbekende Sablo (022.05599) uit Werkendam.

Dit is alles voor de afgelopen dagen. Misschien dat de regen en/of sneeuw vanaf nu een andere bestemming zoekt.

maandag 06 t/m dinsdag 07 maart
Toch maar een update gezien de opvallende komst in het Munnikenland van de Casimir (023.01533) uit Krimpen. Bijzonder, want dit Europanummer hoorde lang bij de Inspé. Die laatste scheen al verkocht te zijn, maar ligt nu bij te komen bij Feed Valid op een voor dit schip vertrouwde plek. Hieronder de Inspé in mei 2018 in de Wilhelminasluis en daaronder het schip als Casimir, verstopt achter een grote duwbak.

Natuurlijk wandelden we het Munnikenland in om vanaf die plaats ook wat foto's te maken van deze Casimir. We konden maar slecht dichterbij komen.

Verder op maandag de mij onbekende Duitse Wertheim (040.01980) die op dat moment een plekje zocht.

Er lagen ook nog andere schepen daar, maar daar keek ik veel later pas naar i.v.m. andere besognes. Toen we ver in de middag weer op weg naar huis nog even keken naar die schepen, werden we verrast met een trio dichtbij de weg. Het waren de Admiratio (032.90261), Manus (023.16097) en Baco (023.11.936).

Omdat ik nog foto's van de Admiratio en de Baco kon gebruiken, maakte ik van de eerste meteen een foto, van de Baco pas vanochtend.

Dan kwam vanmiddag de Atiram (023.19205) uit Westzaan richting Merwede schutten. Het bleek een onbekende voor me te zijn. Bij controle bleek namelijk dat in mijn archief weliswaar een Atiram zat, maar dat was een ander schip en dus ook een ander Europanummer: 023.14061.
Gezien de neerdwarrelende natte sneeuw maakte ik vanuit huis twee foto's van deze onbekende Atiram.

donderdag 02 t/m zondag 05 maart
Maar eens beginnen met een foto die ik kreeg toegestuurd van de Henrean (023.24673), op donderdag jl. wachtend op een vrij plekje in het Munnikenland.

Op 2 maart zag ik, toen ik over de dijk op weg was naar Veen, een onbekend Belgisch schip uit Kallo met een wel heel bijzondere naam: Miamaux (020.05667). Later was ik bij het schutten van dit schip.

In de afgelopen dagen ook o.a. de Schuttevaer gelezen. De rubriek RK&M trok weer mijn aandacht door wat bekende schepen. Zo was daar nieuws over de Rumardo (022.03999) die naar Nederhemert verhuisde en nu vaart als Vagrant. Links de Rumardo, ernaast de Vagrant.

In dezelfde rubriek aandacht voor de Salvatore (023.11620) uit 's Gravendeel die nu als Fide Deo in Ouddorp thuishoort.

Van Joost Roeland kreeg ik een opname van de Thwan-Eva (030.11637), varend op 13 mei vorig jaar op het Maximakanaal.

Hoewel het nieuws in die rubriek van de Schuttevaer behoorlijk achterblijft bij de realiteit, blijft het toch een bijzonder aardige column. Dat laatste geldt ook voor de rubriek Kielzog achterin de Schuttevaer. Hannie Visser-Kieboom is daar in gesprek met schippers. Dit keer was de Watergeus (030.30812) en de  schipper ervan het onderwerp.

Losse nummers van de Schuttevaer zijn te koop bij drogisterij Dirk Verbeek in Andel.
Tot slot nog een foto van de Manus (023.16097) die bij Feed Valid kwam lossen. Onder deze naam kende ik het schip niet, wel zag ik het eerder maar dan als Undine II.

Tot de volgende update.

woensdag 01 maart
Alweer een behoorlijk drukke dag met natuurlijk ook schepen die ik hier nog niet eerder zag. Zo lag daar in het Munnikenland de Henrean (023.24673) in het midden te dobberen, wachtend tot de plek bij de kraan vrij was. Het schip kwam nog niet in mijn archief voor.

Aan de wal lag de Friese Modesta (023.10707) ook net zo rustig te wachten.

Verdernaar achteren zag ik dat de Godefrieda (023.29221) uit Raamsdonksveer werd gelost.

Voor de Jalu (060.02172) uit eveneens Raamsdonksveer was ik net te laat. Op naar De Rib dus om vandaar een foto te maken. Deze Jalu was onbekend voor me, maar als Deo Volente kende ik het schip wel.

Schepen bleven komen, maar alleen voor de Immanuel (023.31439), een 110m schip, kwam mijn camera weer tevoorschijn. In twee stukken een flink aantal meters van het schip.

Verder niets meer voor deze ook voor mij niet verwachte update. Gezien de drukte misschien toch ook morgen een update.